15w50 istället för 10w40 i oljegixxer

Tjena.

Lånar tråden.
Jag har en gsxr 750 från 89. Vad ska då vara bäst? 10w40 eller 15w50?

K

Luftkylda prestandamotorer brukar gilla 15w50.

är inte så insatt i gsxr så när de börja me vattenkylt vet jag ej ;).

vattenkylda brukar bäst gilla 10w40, men 15w50 går nog nästan alltid bra dte med :), om man inte kör på vintern
 
Motul 300V Factory Line....

läste lite om den Q8 olja är det nåt att ha.

Q8 SBK 10W-40

Vilken 4-taktsmotorcykel du än har, hur du
än kör och var du än kör så måste du kunna
lita på att din motor får perfekt smörjning.
Q8 SBK är utvecklad för alla slags motorcyklar
och körförhållanden. En syntetisk baserad
motorolja av högsta kvalitet för 4-taktsmotorcyklar
och mopeder. Anpassad för bästa
funktion där samma olja används i motor,
koppling och växellåda.

KVALITETSNIVÅ

API SL
ACEA A3
JASO MA

FÖRDELAR

Minskat slitage bidrar till ökad motorlivslängd
Motverkar slirande och huggande/klibbande
koppling
Mycket gott skydd vid höga belastningar
Låg oljeförbrukning tack vare ringa förångning
Mycket god viskositetsstabiliter
Mycket bra korrosionsskyddande egenskaper
Mycket god oxidations- och termisk stabilitet

Motul 300V Factory Line....

var kan man köpa den oljan Motul 300V Factory Line

Motul 300V Factory Line....

var kan man köpa den oljan Motul 300V Factory Line
 
Last edited:
Kan säga så här i efterhand att det gick utmärkt att köra på Q8 T500/750 utan att kopplingen slirar och jag har kört en hel del mil på 15w50 och har inte haft några problem, nu har jag inte öppnat och kollat hur smörjningen fungerar men den startar lätt och går fint.
 
Har en Fireblade -01 med lite, i mitt tycke klonkig växellåda.. kommer den bli bättre el sämre med tjockare olja?! Går nu på 10w-40
 
olja.

Tjena kan säga att din gamla suka bara mår kanon med 15/50 kör själv på motul dubbelesterolja i den viskositeten enligt rekomendationer från Peter på Alviks Mc och han kan suzuki.
 
läste lite om den Q8 olja är det nåt att ha.

Q8 SBK 10W-40

var kan man köpa den oljan Motul 300V Factory Line



var kan man köpa den oljan Motul 300V Factory Line

Motul 300V är i mina ögon den bästa olja man kan köpa som vanlig person över disk. Alla mina racemoppar går på den med oslagbart resultat. Kostnaden är dock lite trist... www.Boove.se är importör i Sverige.

Sen kör jag mina gatmoppar och cyklar jag skruvar åt andra på SBK Racing. Det är en bra olja till ett riktigt bra pris. Din motor kommer att fungera felfritt på denna olja och du sparar många slantar.

Fast sen är det ju det där med oss motornördar och att till varje pris ge våra ögonstenar det bästa...:krama
 
Motul 300V är i mina ögon den bästa olja man kan köpa som vanlig person över disk. Alla mina racemoppar går på den med oslagbart resultat. Kostnaden är dock lite trist... www.Boove.se är importör i Sverige.

Sen kör jag mina gatmoppar och cyklar jag skruvar åt andra på SBK Racing. Det är en bra olja till ett riktigt bra pris. Din motor kommer att fungera felfritt på denna olja och du sparar många slantar.

Fast sen är det ju det där med oss motornördar och att till varje pris ge våra ögonstenar det bästa...:krama

ok tack för tipset men tycker du att jag ska ha delsynt 15w 50 eller
10w 40 ovsett oljan.:)
 
Förlåt om jag lånar tråden, men...

Det är ju mycket snack om att man ska ha oljor anpassade för våtkoppling etc. och att man inte får ha tillsatser i oljan för att det kan få kopplingen att inte fungera tillfredsställande o.s.v.

Men till min fråga, är det nån som hällt i "fel" olja eller tillsats som kan bekräfta detta? D.v.s. att kopplingen slutat fungera. Eller är påståendet bara en rekommendation för att man inte kan garantera funktionaliteten?

Borde jag starta en ny tråd istället? Hittade inte nåt svar när jag sökte i forumet.
 
Motul 300V är i mina ögon den bästa olja man kan köpa som vanlig person över disk. Alla mina racemoppar går på den med oslagbart resultat. Kostnaden är dock lite trist... www.Boove.se är importör i Sverige.

Sen kör jag mina gatmoppar och cyklar jag skruvar åt andra på SBK Racing. Det är en bra olja till ett riktigt bra pris. Din motor kommer att fungera felfritt på denna olja och du sparar många slantar.

Fast sen är det ju det där med oss motornördar och att till varje pris ge våra ögonstenar det bästa...:krama


Har oxå kört på 300V i alla år tills racingen tog tag i mig och tätare oljebyten fick mig att leta efter nått annat. Kanske hade 300V klarat längre intervaller men jag valde SBK Racing som race olja och har aldrig mer "undrat". Visst kan man dela atomer och molekyler men då måste oxå området för användningen vara sådant. Kör man inte roadracing eller dragracing med höga krav så är 300V eller SBK Racing mer än väl vad man behöver.

Alla gatåkare klarar sig kanon på en "SBK Racing" olja, det gäller att inte göra en höna av en fjäder........

/J
 
Last edited:
Har oxå kört på 300V i alla år tills racingen tog tag i mig och tätare oljebyten fick mig att leta efter nått annat. Kanske hade 300V klarat längre intervaller men jag valde SBK Racing som race olja och har aldrig mer "undrat". Visst kan man dela atomer och molekyler men då måste oxå området för användningen vara sådant. Kör man inte roadracing eller dragracing med höga krav så är 300V eller SBK Racing mer än väl vad man behöver.

Alla gatåkare klarar sig kanon på en "SBK Racing" olja, det gäller att inte göra en höna av en fjäder........

/J

men finns SBK racing i delsynt 10w 40 och 15w 50
 
Q8 Moto SBK 10W-40

Q8 Moto SBK Racing 15W-50

vad är skillnaden på dom är den övre delsynt och den undre helsynt
 
Det är korrekt uppfattat, 10W-40 oljan är en högraffinerad mineral medans 15W-50 är en syntetolja med PAO bas.

Jag brukar rekommendera att man köper 20 liter av 15W-50 på valfri ok mack, då får man 5 oljebyten för priset av 1.5 byten med 300V.
 
Uppar denna tråd lite.
Jag läste dåliga erfarenheter på ZX6-R vid byte från 10w40 till 15w50.
Växlarna ville inte gå i vid kallstart.

Jag vore intresserad av att prova 15w50 pga varma sommardagar inne i städer & på bana, så traskar tempen kvikt upp till 100c, och växlingarna blir väldigt hårda, som om det endast fanns vatten i lådan.
Men är fortf. lite rädd över att göra något fel. :S
 
Jag läste dåliga erfarenheter på ZX6-R vid byte från 10w40 till 15w50.
Växlarna ville inte gå i vid kallstart.
Själv stoppar jag motorn på mina två hojar med nollan i och väntar minst 30 sekunder efter start med att peta i nån växel. Vilket alltid gått bra. Har en kompis som kört ca 35000mil med hoj. Han startar hojen på sidostödet och klär sedan på sig det sista innan han hoppar på hojen och åker. Gemensamt är att vi inte åker när det är minusgrader och motorn har i varje fall börjat få upp värmen och fått igång smörjningen innan vi petar i ettan (utan problem) och rullar iväg. Problemet lär väl vara om man har en hoj som är svår att hitta 0 på. Och man har stoppat motorn med växel i. Och inte lagt den i nollan innan parkering. Annars som jag ser det inga problem. Kan du lägga i växlar med kall motor och 10W40 och sedan hitta och lägga i nollan så ser jag inga problem med 15W50 om du lägger i nollan senast innan du parkerar hojen. Under förutsättning du undviker vinterkörning. :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top