Jag brukar i vanliga fall inte lägga mig i såna här debatter för det går aldrig att komma fram till nått vettigt och det blir lätt att det hamnar på just sandlåde nivå.

Men jag vill bara infoga med lite tankar om hur vilka begrepp vi använder.
1. Invandrare som begår brott: Det går att leka med statistiken. Vilka invandrare snackar vi om här? Balter o ryssar med maffia anknytning som är här illegalt? Mormor från Iran? ANdra-tredje generationen som sitter i misären i förorten och har tråkigt? Det tragiska är att det är kanske just den sistnämnda gruppen som står för mkt våld. de har blivit lika bortskämda som vi svenskar, dvs förlorat drivkraften att göra något själva, och de är samtidigt utanför och kan inte göra något.
2. Kultur eller ??? Om vi börjar med att avliva myten att genetik skulle ge upphov till ökad risk brottsbenägenhet. Sociala mekanismer är mer komplicerade än att förklara det med ex näsform. Finns inga vetenskapliga belägg eller ens teorier för detta (om man inte vill läsa DR.Mengeles samlade verk). KULTUR? Väldigt få kulturer förespråkar stöld och våld, Hedersbegrepp är däremot en sak för sig. KAN det vara så att många invandrare lever i misär? Utanförskap?
Nu kommer naturligtvis någon säga MISÄR!? De får ju allt betalt! MEN svarar jag: Är detta livskvalitet. Tänk er själva. Ni får inget jobb, sakta kommer ni underfund detta beror på mer på ex hudfärg och namn än kompetens. Varje dag utsätts ni för små, kanske helt omedvetna, pikar. "Ja, såna som ni kanske gör det annorlunda". Vidare känner ni att befolkningen i övrigt föraktar er, tom de som försöker vara PK har lite förakt ändå: "Behöver ni hjälp att förstå trafikljuset?" Ovan på detta läggs osäkerheten av att inte riktigt veta hur saker funkar. Inga inhemska vänner = fattar aldrig riktigt hur sverige funkar. Jag har bott utomlands mkt och just den osäkerheten är j-gt påfrestande. Vad gör man när man är utomlands och känner att det är svårt? JO, hittar någon med mesta möjliga gemensamma nämnare = ghettot växer.
Varför blir deras barn småkriminella kräk ibland? De ser sina föräldrar sitta i soffan hela tiden och de ser aldrig någon väg att ta sig fram i livet. De tror att de aldrig kommer att kunna uppnå något och ser sig och sin omgivning för evigt fast i relativ fattigdom. (relativ fattigdom = Att ha mindre uppevd rikedom än normen och inte kunna se en väg att förbättra sin situation. dvs sakna hoppet att inte vara fattig). Detta föder desperation = ilska = våld.
Är detta nytt? NEJ! områden, befolkningsgrupper med högarbetslöshet, låg utbildning har alltid haft större kriminalitet. Vi kommer alltid att läsa om värstingar i tidningen. Italienarna på 70-t, Finnarna innan dess, Smålänningarna på 1600-t, skåningarn, osv.
3. MULTI-KULTI och statistik. Nu kommer någon att dra alla fall där en familj om tjugo pers flyttat in och lyfter bidrag, Sen tar vi upp alla fuckon som misshandlar varandra, fruar, omgivning. OK, det finns alltid såna. Jag växte upp i en småstad o där fanns det gott om sk"ursvenska" fuckon som också lyfte bidrag och satte på sina döttrar. Tyvärr får de aldrig rubriker i expressen.
Vad vi aldrig ser i statistiken är alla de som faktiskt jobbar, startar egna företag, aldrig slår ner nån, helt enkelt lever vanliga liv. Tidigare har vi varit lika rädda för finnar, proggare, raggare, folk på mc. ALLTID är det några få IDIOTER som syns.
Vad är mina slutsatser om detta? att skylla multikulti är fel. Att skylla på att man begår brott för att man är invandrare är fel. VAD FAN ÄR MULTIKULTI?
Problemet är inte invandringen, problemet är vad vi gör med folk som kommer hit. Om problemet är invandringen, ska vi inte då först ta reda på vilken invandring vi pratar om? Om problemet är icke nordiskt ättade, hur långt ska vi då vara här för att bli svenskar o således inte kriminellt benägna? Jag är nionde generationen, är jag bara halv-blatte då?
Å andra sidan vägrar jag att vara politiskt korrekt o påstå att invandrare o brott inte alls har med varandra att göra. Problemet är att vi tittar på symptomen och aldrig på sjukdomen.
Slutligen: använd inte enskilda fall som argument, tänk på att statistik har flera sidor, det som sägs och det som inte sägs.
-AJ, jag har ont i huvet
- Ta en magnecyl o ring mig imorgon
eller
-AJ, jag har ont i huvet
- ta bort huvet ur hydraulpressen då!
2 cent worth
Oj, vad jag snackar mkt skit.

Nu vet jag inte ens vad jag skulle säga
EDIT:
Apropå invandring: Snart ska jag bli hel-blatte i ALbanien. För blatte blir man väl när man är ny-invandrad? eller? Kanske neger på sommaren?
Ett år eller två, på mc i trafik som aldrig hört talas om körkort