15 årig mördare!!!

korvgubbe skrev:
Det säger väl mer om poliserna isåfall?!

Och att invandrare är överrepresenterade i brottstatistiken är det som sagt INGEN som försöker förneka. Och jag vet inte var du lärde dig matematik men det är fortfarande Ursvenskar som står för den absoluta merparten av brotten.

Däremot så försöker du troligen frisera statistiken eftersom invandrare trots allt är en minoritet. Att det är fler svenskar som begår brott beror då naturligtvis på att det finns så många fler. Vad menar du med ursvenskar förresten? Ingår även invandrare med svenskt medborgarskap eller är det andra generationens invandrare som ingår där?

Blip skrev:
Däremot så försöker du troligen frisera statistiken eftersom invandrare trots allt är en minoritet. Att det är fler svenskar som begår brott beror då naturligtvis på att det finns så många fler. Vad menar du med ursvenskar förresten? Ingår även invandrare med svenskt medborgarskap eller är det andra generationens invandrare som ingår där?

Frisera vilken statistik? Eller rättare sagt, frisera på vilket sätt? Du säger ju samma sak som jag:
Svenskar är i majoritet och begår huvuddelen av brotten.
Invandrare är i minoritet men begår större andel brott än vad de utgör del av befolkningen.

Jag har ingen defintion av ursvenskar eftersom den är för mig irrelevant. Jag använder bara ett ord som andra verkar tycka om för att de ska kunna skilja riktiga svenskar från svenskar(?låtsassvenskar??)...

Frågan är om "ursvenskarna" är i majoritet när det gäller vålds, rån och sexualbrott.

Till detta är jag skeptisk.

Om Svensson gör lite andra småbrott som att pissa offentligt en lördagkväll är en viss skillnad.

På P3 just nu. Frågan om hur länge man ska kalla sig invandrare behandlas...

Killen pratar svenska med grov brytning och ställer frågan, hur länge ska jag behandlas som invandrare??

Nån som har nån tanke??

Twin skrev:
Snälla Bonny, jag kokade av ilska när småglinen trodde dom va Scarface...Jag sa till grabben jag åxå, varpå han vände sig om och blev lite förvånad. Ja skulle nog kunnat ta honom i öronen men jag tycker att butiksföreståndaren kunde ringt till snuten om hon tyckte det skulle göras, dom va nämligen två i butiken. Sen va det förövrigt ett 10 tal kunder som såg detta men knep igen. Jag va bara vittne och ville inte stöta på dom på stan igen med risken att få ett gäng 15 åringar att slåss med när jag är ute och köper julklappar.
Jag är ledsen för om du hamnade i skottgluggen och jag ser att det är ganska lätt att uppfatta det så men i grund och botten är det inte direkt riktat mot dig. :pannkyss
Så jag beklagar den biten, får väl kalla det en flamebite!
Vad jag egentligen är ute efter är att det är så otroligt många som engagerar sig så otroligt mycket mot kriminaliiet och förfasas, ofta med rätta, över den. Men när folk har chansen att påverka så väljer de allra flesta att inte göra det. (Undantaget är givetvis den grupp här på SH som brukar berätta om hur de minsann skulle banka upp alla kriminella bara det fick chansen. Nu bruker de tydligen inte få den chansen så ofta...)
Du skriver ju också att det fanns ca. tio stycken till inne i butiken som bara lät det ske och för många brott finns det ofta gott om folk som ser det eller är medvetna om att det föregår. Allt från de 50-100 som kan titta på när tre man misshandlar en fjärde till de som tror att kvinnan med blåmärken hela tiden har "snubblat i trappan".
Kontenetan blir lite att om man själv inte agerar varför ska man då kräva det av andra?
jag tror att det var Churchill som sa att tragedin är inte de ondas gärningar utan de godas passivitet.

Kriminalitet ÄR ett samhällsproblem och vi är ALLA delar av samhället.

För att spara in en typ av repliker: Nej, jag är inte säker på att jag heller skulle ingripa för just detta brottet, men jag skulle å andra sidan inte heller startat en tråd om det på SH....

bonny skrev:
Vad jag egentligen är ute efter är att det är så otroligt många som engagerar sig så otroligt mycket mot kriminaliiet och förfasas, ofta med rätta, över den. Men när folk har chansen att påverka så väljer de allra flesta att inte göra det. ...

Du kan vara lugn, medborgarden poppar upp lite överallt. Det var också ett smålandsuppror häromåret med tiotusentals namnunderskrifter efter rånmordturnen på den småländska landsbygden begågna av invandrare. Publiciteten var dock ytterst begränsad i PK-media kring detta. Förmodligen var det något mycket viktigare som hände just då, ett apatiskt barn som det var synd om tex.

Är det inte konstigt att invandrare/flyktingar får reda på sina rättigheter när de kommer till sverige... men ingen talar om vad de har för skyldigheter. Skulle man ställa krav på individer som kommer till sverige hamnar man oavsett vilket krav det än är i "rasistfacket". Detta handlar inte om hudfärg utan om moral och etik. Vi svenskar måste ju kunna ha en sansad debatt om vad vi tycker om våran flyktingpolitik, lika mycket som vi här inne har debatt om Honda eller Yamaha är bäst. Sen finns det förstås en del extremister, men de finns åt båda hållen glöm inte det.
Vad jag har förstått är "svartskalle" mycket värre än "svennefitta" men varför undrar jag?, "svennefitta" är väl ett ord som innefattar alla svenskar och svartskalle ett ord som innefattar flyktingar/invandrare, omvänd rasism då va?
Men detta verkar ju mycket mer accepterat. Nää en sansad debatt utan försvarstal på hög politisk nivå skulle kunna ändra mycket problem för alla invånare, svensk som flykting.
Tack för mig och god jul.

KillerB skrev:
Är det inte konstigt att invandrare/flyktingar får reda på sina rättigheter när de kommer till sverige... men ingen talar om vad de har för skyldigheter. Skulle man ställa krav på individer som kommer till sverige hamnar man oavsett vilket krav det än är i "rasistfacket". Detta handlar inte om hudfärg utan om moral och etik. Vi svenskar måste ju kunna ha en sansad debatt om vad vi tycker om våran flyktingpolitik, lika mycket som vi här inne har debatt om Honda eller Yamaha är bäst. Sen finns det förstås en del extremister, men de finns åt båda hållen glöm inte det.
Vad jag har förstått är "svartskalle" mycket värre än "svennefitta" men varför undrar jag?, "svennefitta" är väl ett ord som innefattar alla svenskar och svartskalle ett ord som innefattar flyktingar/invandrare, omvänd rasism då va?
Men detta verkar ju mycket mer accepterat. Nää en sansad debatt utan försvarstal på hög politisk nivå skulle kunna ändra mycket problem för alla invånare, svensk som flykting.
Tack för mig och god jul.

Mkt bra sagt!!

Instämmer till fullo.

Happy till dig med :tomten

korvgubbe skrev:
Hur kommer det sig då att Sverige har lägre brottsfrekvens bland invandrare än övriga europa? :va Om det bara är här som de skiter i "att ta seden" så borde det väl rimligen vara tvärtom?!

Va fan, nu blir jag tvungen att svara, bara för att du citerar mig...
:dummer
Gällande "ta seden dit man kommer":

Jag vet inte varifrån du får att jag menar brottslighet :va Jag syftade mer till moskér m.m. Försök att smälla upp en protestantisk kyrka i deras land eller få nyheter på svenska; misson impossible! Invandrarna har det jävligt bra i Sverige, men det är ett jävla klagande hela tiden och det tycker jag är mycket oförskämt. Det snackas mycket om Irak, jag tycker att det är konstigt att dom inte vill delta i återuppbyggnaden av sitt eget land, utan stannar hellre i Sverige och röstar härifrån. Visst, det är mycket våld men våldet segrar alltid om det inte finns människor som bekämpar våldet. Man får lite känslan av att det mesta ska serveras innan det blir intressant.

Gällande brottsligheten:
Att ta seden dit man kommer innebär b la att lära sig språket och respektera de lagar som gäller i landet man befinner sig i. I Sverige är invandrare överrepresenterade i brottstatistiken, det är ett (för vissa) obehagligt faktum. (I förhållande till antal personer) Hur det sedan ser ut i Europa är ganska ointressant, vi lever i Sverige och blir inte hjälpta av att något annat land har det värre. Att hedersmord begås i Sverige är en tydlig signal på att man inte vill anpassa sig till gällande regler och normer som finns i Sverige.

KillerB skrev:

Huvudet på spiken! Extremisterna har tyvär en förmåga att hämma den sansade debatten eftersom de som vill ha en sansad debatt blir rädda att förknippas med extremisterna.... ah17, sina obekväma åsikter till trots brukar försöka hålla sig på banan vilket gör att han är värd att bemöta. Det är när rygdunkarklubben dyker upp och skanderar ut med packet som jag blir förbannad och då är risken att debatten når sandlådenivå.

Bandido skrev:
Va fan, nu blir jag tvungen att svara, bara för att du citerar mig...

Försök att smälla upp en protestantisk kyrka i deras land eller få nyheter på svenska;

Vilka länder syftar du på? Irak tillät ju både kyrkor och synagogor t.o.m under Saddams regim...

Och det blir ju lite löjeväckande när du säger "att vi minsann inte får göra si eller så i deras land medan de får göra si eller så hos oss"...
- Det kanske är en av anledningarna till att folk flyr från deras länder men få svenskar flyr från Sverige.

Förutom någon enstaka skinnskalle som försöker flytta till länder som inte tar emot invandrare...

Beträffande hedersproblematiken och vissa islamistiska avvarter håller jag med dig. Där måste vi våga slå näven i bordet och även kunna kräva ett eget ansvar inom vissa grupper för att genomdriva förändring. Bl.a. måste vi ju självklart kunna ställa samma krav på respekt och syn på kvinnor män i muslimska samfund som vi gör inom kristna och även se till att granska det som sägs även där.

korvgubbe skrev:
Vilka länder syftar du på? Irak tillät ju både kyrkor och synagogor t.o.m under Saddams regim...

Och det blir ju lite löjeväckande när du säger "att vi minsann inte får göra si eller så i deras land medan de får göra si eller så hos oss"...
- Det kanske är en av anledningarna till att folk flyr från deras länder men få svenskar flyr från Sverige.

Om det nu är så generöst i dessa länder som du säger, hur kommer det sig att t ex amerikanska styrkor har ett speciellt regelverk för vistelse som civilperson i dessa länder? Exempel: om en amerikansk soldat (kvinna) ska gå i staden som civilperson är hon tvungen att lyda de lokala lagarna. Kan vara att ha slöja etc. Detta för att undvika internationella incidenter. Ställer vi ett krav här: te x något så grundläggande som att invandrare ska kunna tala svenska, då blir det ett jävla liv om invandrarfientlighet etc.

Att jag gjorde den kopplingen är att jag menar att vi har ett enormt generöst system för invandrare men det glöms bort i debatten. Jag blir förbannad när det endast är klagomål och "det är så synd om oss" - snack. En nyinvandrad person som fått uppehållstillstånd får (i de flesta fall) boendet, maten och vården betald.

En annan sak som jag noterade: många är ganska snabba att prata om rasism i inläggen, en rasist är en person som ogillar andra raser oavsett var dom befinner sig. Invandrarfientlighet = ogillar invandring i det land där invandringen sker. Det är ganska stor skillnad på dessa två.

Jag brukar i vanliga fall inte lägga mig i såna här debatter för det går aldrig att komma fram till nått vettigt och det blir lätt att det hamnar på just sandlåde nivå. :huvet Men jag vill bara infoga med lite tankar om hur vilka begrepp vi använder.
1. Invandrare som begår brott: Det går att leka med statistiken. Vilka invandrare snackar vi om här? Balter o ryssar med maffia anknytning som är här illegalt? Mormor från Iran? ANdra-tredje generationen som sitter i misären i förorten och har tråkigt? Det tragiska är att det är kanske just den sistnämnda gruppen som står för mkt våld. de har blivit lika bortskämda som vi svenskar, dvs förlorat drivkraften att göra något själva, och de är samtidigt utanför och kan inte göra något.

2. Kultur eller ??? Om vi börjar med att avliva myten att genetik skulle ge upphov till ökad risk brottsbenägenhet. Sociala mekanismer är mer komplicerade än att förklara det med ex näsform. Finns inga vetenskapliga belägg eller ens teorier för detta (om man inte vill läsa DR.Mengeles samlade verk). KULTUR? Väldigt få kulturer förespråkar stöld och våld, Hedersbegrepp är däremot en sak för sig. KAN det vara så att många invandrare lever i misär? Utanförskap?
Nu kommer naturligtvis någon säga MISÄR!? De får ju allt betalt! MEN svarar jag: Är detta livskvalitet. Tänk er själva. Ni får inget jobb, sakta kommer ni underfund detta beror på mer på ex hudfärg och namn än kompetens. Varje dag utsätts ni för små, kanske helt omedvetna, pikar. "Ja, såna som ni kanske gör det annorlunda". Vidare känner ni att befolkningen i övrigt föraktar er, tom de som försöker vara PK har lite förakt ändå: "Behöver ni hjälp att förstå trafikljuset?" Ovan på detta läggs osäkerheten av att inte riktigt veta hur saker funkar. Inga inhemska vänner = fattar aldrig riktigt hur sverige funkar. Jag har bott utomlands mkt och just den osäkerheten är j-gt påfrestande. Vad gör man när man är utomlands och känner att det är svårt? JO, hittar någon med mesta möjliga gemensamma nämnare = ghettot växer.

Varför blir deras barn småkriminella kräk ibland? De ser sina föräldrar sitta i soffan hela tiden och de ser aldrig någon väg att ta sig fram i livet. De tror att de aldrig kommer att kunna uppnå något och ser sig och sin omgivning för evigt fast i relativ fattigdom. (relativ fattigdom = Att ha mindre uppevd rikedom än normen och inte kunna se en väg att förbättra sin situation. dvs sakna hoppet att inte vara fattig). Detta föder desperation = ilska = våld.

Är detta nytt? NEJ! områden, befolkningsgrupper med högarbetslöshet, låg utbildning har alltid haft större kriminalitet. Vi kommer alltid att läsa om värstingar i tidningen. Italienarna på 70-t, Finnarna innan dess, Smålänningarna på 1600-t, skåningarn, osv.

3. MULTI-KULTI och statistik. Nu kommer någon att dra alla fall där en familj om tjugo pers flyttat in och lyfter bidrag, Sen tar vi upp alla fuckon som misshandlar varandra, fruar, omgivning. OK, det finns alltid såna. Jag växte upp i en småstad o där fanns det gott om sk"ursvenska" fuckon som också lyfte bidrag och satte på sina döttrar. Tyvärr får de aldrig rubriker i expressen.
Vad vi aldrig ser i statistiken är alla de som faktiskt jobbar, startar egna företag, aldrig slår ner nån, helt enkelt lever vanliga liv. Tidigare har vi varit lika rädda för finnar, proggare, raggare, folk på mc. ALLTID är det några få IDIOTER som syns. :huvet :kulspruta

Vad är mina slutsatser om detta? att skylla multikulti är fel. Att skylla på att man begår brott för att man är invandrare är fel. VAD FAN ÄR MULTIKULTI?
Problemet är inte invandringen, problemet är vad vi gör med folk som kommer hit. Om problemet är invandringen, ska vi inte då först ta reda på vilken invandring vi pratar om? Om problemet är icke nordiskt ättade, hur långt ska vi då vara här för att bli svenskar o således inte kriminellt benägna? Jag är nionde generationen, är jag bara halv-blatte då?

Å andra sidan vägrar jag att vara politiskt korrekt o påstå att invandrare o brott inte alls har med varandra att göra. Problemet är att vi tittar på symptomen och aldrig på sjukdomen.

Slutligen: använd inte enskilda fall som argument, tänk på att statistik har flera sidor, det som sägs och det som inte sägs.

-AJ, jag har ont i huvet
- Ta en magnecyl o ring mig imorgon

eller
-AJ, jag har ont i huvet
- ta bort huvet ur hydraulpressen då!

2 cent worth

Oj, vad jag snackar mkt skit. :( Nu vet jag inte ens vad jag skulle säga

EDIT:
Apropå invandring: Snart ska jag bli hel-blatte i ALbanien. För blatte blir man väl när man är ny-invandrad? eller? Kanske neger på sommaren? :tungan
Ett år eller två, på mc i trafik som aldrig hört talas om körkort :gnissla :gnissla

Last edited:
Bandido skrev:
Om det nu är så generöst i dessa länder som du säger..

Att jag gjorde den kopplingen är att jag menar att vi har ett enormt generöst system för invandrare men det glöms bort i debatten. ...

En annan sak som jag noterade: många är ganska snabba att prata om rasism i inläggen....

nu sa jag iofs inte att det var så oerhört generöst... Jag sa bara att allt inte var helt svart ellelr vitt för att bemöta ditt påstående att inga muslimska länder tillät kyrkor. Som sagt flyr folk från dessa länder av olika skäl där mänskliga rättigheter är ett typexempel.

Det är sällan invandrarna själva som tycker att det är så väldigt synd om dem. Det är ofta Svenskar som tycker så. på samma sätt är det ofta svenskar som kommer på absurda förslag som att inte se svenska som officiellt språk för att inte kränka någon(vem man nu skulle kunna kränka)...

Och beträffande "rasister" tycker jag huvudelen av snacket om rasister är alla de som pratar om hur hemskt det är att folk använder rasiststämpeln.
"jag är minsann inte rasist", "får man inte tycka något utan att kallas rasist?"

Jag tycker inte att rasiststämpeln används i någon högre utsträckning den senaste tiden. Det är lixom en ickediskussion eftersom det som sagt är ytterst sällan folk stämplas som rasister.

Kajan skrev:
Nu vet jag inte ens vad jag skulle säga

Jag tycker du skrev intressant, till skillnad från de flesta av dina meningsfränder. :tummenupp
Gissar dock att du får vara ute bland folk ibland, det är så man på ett bra sätt bildar sig en uppfattning tror jag.

korvgubbe skrev:
Jag tycker inte att rasiststämpeln används i någon högre utsträckning den senaste tiden. Det är lixom en ickediskussion eftersom det som sagt är ytterst sällan folk stämplas som rasister.

Skojar du? Läste du vad miljöpartisten sa om polisen som påstod att en del flyktingbarn tillfrisknar redan under avvisningen?

korvgubbe skrev:
Ett av veckans bästa inlägg!
:tummenupp
TACK :) :) :) :tummenupp

Markus skrev:
Jag tycker du skrev intressant, till skillnad från de flesta av dina meningsfränder. :tummenupp
Gissar dock att du får vara ute bland folk ibland, det är så man på ett bra sätt bildar sig en uppfattning tror jag.
Tack! :) :) :tummenupp

[

Menar du detta: http://se.danielpipes.org/article/2097

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...