12V belysning på 6V elsystem

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Som rubriken säger: jag har en gammal 125a med 6-voltssystem och vill gärna byta ut de fula och groteskt stora blinkersarna. Gärna även baklyktan. Men 6-voltsgrejer finns i stort sett inte, utan det är 12v eller LED som gäller. Så frågan är då: kan man köpa 12v-saker och helt enkelt sätta i en 6v glödlampa istället? Vad händer om man monterar 12v belysning rakt av - lyser de svagare eller inte alls? Hur funkar LED på 6-voltssystem?
 
Där ser man, jag har inte sett att det finns 6v LED-grejer. Fungerar det rakt av eller krävs det något motstånd eller annat? Jag har för mig att de som monterar led ofta får problem med att de blinkar för snabbt.
 
Om lastoberoende reläer och parallellkopplade motstånd/lampor finns det massor skrivet om, både här på SH och på andra stället på nätet.
 
Ok. Måste man komplettera med reläer, motstånd och annat är det för knepigt för mig i alla fall. Det måste fungera att bara byta själva blinkersarna, annars får det vara. Jag kan inget om elektronik ö h t.
 
Jag köpte totalt 9 st 6v lampor från lamportillallt.se typ ( Göteborg) till min DT 125 och allt funkar. Hittade lite mindre nya blinkers som har samma sockel. Bra måttangivelser på den sidan och bizzart mycket billigare än moppesidor som vänder sig till gubbmoppegubbar som renoverar gubbmoppemopeder. Vi snackar 12 kronor mot 60 spänn i skillnader lite överslagsmässigt
 
12V halogen lampa kan du montera men den lär lysa med ungefär halva styrkan. Edit om det är just för blinkers så är det inte säkert att blinkreläet vill vara med men testa om du har möjlighet.
 
12V halogen lampa kan du montera men den lär lysa med ungefär halva styrkan. Edit om det är just för blinkers så är det inte säkert att blinkreläet vill vara med men testa om du har möjlighet.
På den tiden det var 6V i hojarna
var väl blinkreläet en bimetallfjäder som värmdes av strömmen till blinkerslamporna ?
Och bröt. Och svalnade. Och slog till. O.s.v.
Så utom 6V blinkerslampor behöver du motstånd som drar ström på varje sida så bimetallfjädern blir varm, alternativt stoppar du in dom gamla blinkerslamporna i krympslang och använder dom som "motstånd" för att ge tillräckligt med ström till bimetallfjädern. Men blinka då inte för länge vid tex rödljus.
För då smälter krympslangen....
 
Om du vill ha lite bättre prylar så kan du montera ett parallellt 12v system som inte är inkopplat i det vanliga. Då kan du köra en riktig 12v lykta fram & bak, blinkers o.s.v. Det är inget jättekomplicerat men du måste kunna lite om el samt att du måste kunna montera två batterier. Ett alternativ är att man köra 12 v på sitt vanliga elsystem och sen transformerar ner spänningen till 6v till de detaljer som behöver detta, oftast bara tändningen då gamla hojar sällan har någon CDI-box eller generatorer ens.
Eller.....så köper man en nyare motor och monterar och då kan man byta ut allt mot 12v prylar. Men det är ju lite elakt mot en gammal hoj och göra så.
 
Det spelar nog ingen roll om lamporna lyser lite svagare eller med fel intervall, det här är en 40 år gammal 125a som används för någon kortare tur då och då vid sommarstugan. Hojen är besiktningsbefriad för all framtid. Det är mest för att inte reta "farbror polisen" alltför mycket som jag vill ha nån form av blinkers, och för att inte bli påkörd bakifrån i korsningar.
 
Det spelar nog ingen roll om lamporna lyser lite svagare eller med fel intervall, det här är en 40 år gammal 125a som används för någon kortare tur då och då vid sommarstugan. Hojen är besiktningsbefriad för all framtid. Det är mest för att inte reta "farbror polisen" alltför mycket som jag vill ha nån form av blinkers, och för att inte bli påkörd bakifrån i korsningar.
Min gissning är att utan motstånd / glödlampor som drar ström kommer du inte ha blinkers. Det enda som händer är att t.ex. vänster sida LED tänds.
Och lyser så länge du har blinkersomkopplaren i läge vänster.
Eftersom bimetallfjädern aldrig blir så varm av strömmen till LED-blinkers så den bryter strömmen.
 
12V halogen lampa kan du montera men den lär lysa med ungefär halva styrkan. Edit om det är just för blinkers så är det inte säkert att blinkreläet vill vara med men testa om du har möjlighet.
Nope. den kommer inte att lysa med halv styrka. Du halverar spänningen vilket gör att du halverar även strömmen. Det resulterar i att lampans effekt blir 1/4.
Dessutom kommer en glödlampa eller halogenlampa som får lägre spänning att uppnå en lägre temperatur vilket leder till att en större del av strålningen än normalt blir till värme istället för ljus.
Dvs du får en fjärdedel av effekten och flyttar en större del av strålningen utanför det synliga området och in i det infraröda området.

Så troligen kommer den bara att glimma lite svagt såpass att det dagtid blir mer eller mindre omöjligt att ens avgöra om den lyser eller inte.
 
Nope. den kommer inte att lysa med halv styrka. Du halverar spänningen vilket gör att du halverar även strömmen. Det resulterar i att lampans effekt blir 1/4.
Dessutom kommer en glödlampa eller halogenlampa som får lägre spänning att uppnå en lägre temperatur vilket leder till att en större del av strålningen än normalt blir till värme istället för ljus.
Dvs du får en fjärdedel av effekten och flyttar en större del av strålningen utanför det synliga området och in i det infraröda området.

Så troligen kommer den bara att glimma lite svagt såpass att det dagtid blir mer eller mindre omöjligt att ens avgöra om den lyser eller inte.
Ja förvisso en bit ifrån "ungefär halva styrkan" för att citera mig själv, men jag hävdar fortf att det är värt att prova med tanke på hur mkt mindre jobb det är jämfört med alla andra förslag. Jag vet av erfarenhet att 24V BA15S lampor lyser på 12V-system om än svagt.
 
Det spelar nog ingen roll om lamporna lyser lite svagare eller med fel intervall, det här är en 40 år gammal 125a som används för någon kortare tur då och då vid sommarstugan. Hojen är besiktningsbefriad för all framtid. Det är mest för att inte reta "farbror polisen" alltför mycket som jag vill ha nån form av blinkers, och för att inte bli påkörd bakifrån i korsningar.
Årsmodell? På min -72:a behöver jag inte ha blinkers.
 
Ett alternativ till blinkers är ju att använda armarna och signalera med,
tack för länken till Highway Code Old Badger. :Bugar
Så gjorde man på 70-talet, men det är väl osäkert om dagens bilister vet vad en utsträckt arm betyder...
 
Ja förvisso en bit ifrån "ungefär halva styrkan" för att citera mig själv, men jag hävdar fortf att det är värt att prova med tanke på hur mkt mindre jobb det är jämfört med alla andra förslag. Jag vet av erfarenhet att 24V BA15S lampor lyser på 12V-system om än svagt.
Jag ska nog testa det i första hand, med mina begränsade kunskaper i fordonsel vill jag slippa laborera med dioder och motstånd och vad det heter. Det bästa vore förstås om man bara kunde byta själva glödlampan i en 12v-lampa mot en på 6v, men det går tydligen inte ensligt tidigare inlägg i tråden.
 
Överkurs:
Ha ett separat 12V system för belysning med ett batteri från någon borrmaskin eller liknande som du kan ladda upp hemma och stoppa i när du ska köra, diodlampor kan ju drivas ganska länge om man har ett tillräckligt stort verktygsbatteri.
Köp nån billig 12v maskin på rea eller blocket och använd batteri, laddare och skruva loss batterihållaren från maskinen och montera på hojen.
 
Årsmodell? På min -72:a behöver jag inte ha blinkers.
Eller frambroms! :hihi
Så gjorde man på 70-talet, men det är väl osäkert om dagens bilister vet vad en utsträckt arm betyder...

Helt rätt, man måste vara ännu bättre i sadeln om man kör utan blinkers! :fakta

Nu har jag inte 6 volt längre men ska du bygga om så borde det enklaste vara att leta reda på mindre, snyggare blinkers med en sockel som passar även 6 volt. Nedan har en sockel på 15 mm där det borde passa med en 6 voltslampa.



Den här sidan har redan nämts där måtten också framgår...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top