12V belysning på 6V elsystem

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Överkurs:
Ha ett separat 12V system för belysning med ett batteri från någon borrmaskin eller liknande som du kan ladda upp hemma och stoppa i när du ska köra, diodlampor kan ju drivas ganska länge om man har ett tillräckligt stort verktygsbatteri.
Köp nån billig 12v maskin på rea eller blocket och använd batteri, laddare och skruva loss batterihållaren från maskinen och montera på hojen.
Jag funderade faktiskt på en liknande lösning när jag skulle försöka "fuska" hojen genom sista besiktningen (innan den blev besiktningsbefriad) men det blev litet krångligt då jag skulle behövt skaffa ett blinkrelä på 12v osv.
Ett separat batteridrivet system skulle fungera, blinkersarna lyser ju inte så ofta så batteriet borde räcka ett tag.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så gjorde man på 70-talet, men det är väl osäkert om dagens bilister vet vad en utsträckt arm betyder...
Hur tolkar du om en cyklist 50 meter framför dig i stan sträcker ut t.ex. vänster arm åt sidan ?
Fågelskådare som kanske pekar på en fiskmås
eller
Tysk som gör "den tyska hälsningen"
eller
????
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Hur tolkar du om en cyklist 50 meter framför dig i stan sträcker ut t.ex. vänster arm åt sidan ?
Fågelskådare som kanske pekar på en fiskmås
eller
Tysk som gör "den tyska hälsningen"
eller
????
Jag har nog aldrig sett en cyklist göra den gesten. Här i Stockholm kör cyklisterna som de vill utan regler, gester eller annat, de svänger som de vill och när de vill och förväntar sig att alla andra väjer och visar "hänsyn".
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har nog aldrig sett en cyklist göra den gesten. Här i Stockholm kör cyklisterna som de vill utan regler, gester eller annat, de svänger som de vill och när de vill och förväntar sig att alla andra väjer och visar "hänsyn".
Malmöcyklister använder armarna till detta! :7peta

Däremot använder majoriteten inte hjälm och jag har aldrig hört annan ringklocka än min egen...

Det finns liv utanför den lilla ankdammen... ;)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
De är för klena för den effekt som skall hanteras.

det beror väl på vad det är som ska kopplas in? Är det bara LED-blinkers med relä räcker de ju gott och väl. Annars är det inte svårt att hitta kralligare grejer, t.ex. denna. Med ett par stora kondensatorer på 12V-sidan borde den räcka för både led-blinkers och framlyse (och baklykta om den också är led).

 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en Honda XL med 6v, statorn var bränd och jag fick tips här att skicka den till en firma i England för renovering, det kostade runt 1500:- och det var faktiskt samma pris för att få den ombyggd till 12v. Fast då är det ju lite mer grejer som måste bytas på hojen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
det beror väl på vad det är som ska kopplas in? Är det bara LED-blinkers med relä räcker de ju gott och väl. Annars är det inte svårt att hitta kralligare grejer, t.ex. denna. Med ett par stora kondensatorer på 12V-sidan borde den räcka för både led-blinkers och framlyse (och baklykta om den också är led).

Nu börjar det likna något, särskilt med några Farad kondingar i kretsen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om man kan ta ut 2A vid 12V med den där grejen från Amazon så är det ju 24W och det ska väl räcka och bli över till LED-blinkers?

Sen kommer man väl till om man kan lita på Kineserna att specen stämmer men man borde ju ha rejäl marginal om man bara ska driva två LED-blinkers och ett lastoberoende blinkrelä samtidigt.

Jag funderade annars på om man kunde ta 6VAC nånstans och sen göra en spänningsdubblare och glätta rejät och sen ha nån 12V stabb typ 7812. Men detta är ju lite mer komplicerat.

Nåt sånt här tänkte jag men med en stabbkrets på slutet https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20210401/ladda-mobilen-med-mopeden/
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja den där amazon-prylen var ju cool. 74x74x32mm kan man väl hitta nånstans även på en 125a
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top