12V belysning på 6V elsystem

Överkurs:
Ha ett separat 12V system för belysning med ett batteri från någon borrmaskin eller liknande som du kan ladda upp hemma och stoppa i när du ska köra, diodlampor kan ju drivas ganska länge om man har ett tillräckligt stort verktygsbatteri.
Köp nån billig 12v maskin på rea eller blocket och använd batteri, laddare och skruva loss batterihållaren från maskinen och montera på hojen.
Jag funderade faktiskt på en liknande lösning när jag skulle försöka "fuska" hojen genom sista besiktningen (innan den blev besiktningsbefriad) men det blev litet krångligt då jag skulle behövt skaffa ett blinkrelä på 12v osv.
Ett separat batteridrivet system skulle fungera, blinkersarna lyser ju inte så ofta så batteriet borde räcka ett tag.
 
Så gjorde man på 70-talet, men det är väl osäkert om dagens bilister vet vad en utsträckt arm betyder...
Hur tolkar du om en cyklist 50 meter framför dig i stan sträcker ut t.ex. vänster arm åt sidan ?
Fågelskådare som kanske pekar på en fiskmås
eller
Tysk som gör "den tyska hälsningen"
eller
????
 
Hur tolkar du om en cyklist 50 meter framför dig i stan sträcker ut t.ex. vänster arm åt sidan ?
Fågelskådare som kanske pekar på en fiskmås
eller
Tysk som gör "den tyska hälsningen"
eller
????
Jag har nog aldrig sett en cyklist göra den gesten. Här i Stockholm kör cyklisterna som de vill utan regler, gester eller annat, de svänger som de vill och när de vill och förväntar sig att alla andra väjer och visar "hänsyn".
 
Jag har nog aldrig sett en cyklist göra den gesten. Här i Stockholm kör cyklisterna som de vill utan regler, gester eller annat, de svänger som de vill och när de vill och förväntar sig att alla andra väjer och visar "hänsyn".
Malmöcyklister använder armarna till detta! :7peta

Däremot använder majoriteten inte hjälm och jag har aldrig hört annan ringklocka än min egen...

Det finns liv utanför den lilla ankdammen... ;)
 
De är för klena för den effekt som skall hanteras.

det beror väl på vad det är som ska kopplas in? Är det bara LED-blinkers med relä räcker de ju gott och väl. Annars är det inte svårt att hitta kralligare grejer, t.ex. denna. Med ett par stora kondensatorer på 12V-sidan borde den räcka för både led-blinkers och framlyse (och baklykta om den också är led).

 
Jag hade en Honda XL med 6v, statorn var bränd och jag fick tips här att skicka den till en firma i England för renovering, det kostade runt 1500:- och det var faktiskt samma pris för att få den ombyggd till 12v. Fast då är det ju lite mer grejer som måste bytas på hojen.
 
det beror väl på vad det är som ska kopplas in? Är det bara LED-blinkers med relä räcker de ju gott och väl. Annars är det inte svårt att hitta kralligare grejer, t.ex. denna. Med ett par stora kondensatorer på 12V-sidan borde den räcka för både led-blinkers och framlyse (och baklykta om den också är led).

Nu börjar det likna något, särskilt med några Farad kondingar i kretsen.
 
Om man kan ta ut 2A vid 12V med den där grejen från Amazon så är det ju 24W och det ska väl räcka och bli över till LED-blinkers?

Sen kommer man väl till om man kan lita på Kineserna att specen stämmer men man borde ju ha rejäl marginal om man bara ska driva två LED-blinkers och ett lastoberoende blinkrelä samtidigt.

Jag funderade annars på om man kunde ta 6VAC nånstans och sen göra en spänningsdubblare och glätta rejät och sen ha nån 12V stabb typ 7812. Men detta är ju lite mer komplicerat.

Nåt sånt här tänkte jag men med en stabbkrets på slutet https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20210401/ladda-mobilen-med-mopeden/
 
Ja den där amazon-prylen var ju cool. 74x74x32mm kan man väl hitta nånstans även på en 125a
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top