125cc å läderställ???

• Thread starter Thread starter Gix
  • Start date Start date

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Har undrat över en grej här nu länge på forumet...

Många av de som äger 125 kubikare här på forumet har även typ ett jävligt fint Dainese läderställ eller åtminstone ett läderställ över huvudtaget... :fakta

Detta är lite konstigt för mig... Jag som växt upp i Finland å körde en Cagiva Freccia C12R när jag var 16 bast kan ju säga att det aldrig trots detta fanns tanke på läderställ :o

Hade även rätt många polare med 125 kubikare men ingen hade läderställ eller annan utrustning... nåja någon hade kanske en Goretex jacka till sin DT, men de va allt!!! :fakta

Det som åstadkommer problem i min tankeställning är att

a) har alla 125 förare i Sverige satsat även på utrustning?
Det verkar ju i många fall som klädeln vart dyrare än hojen!?!?
Men, visst, de e bra å skydda sig....

b) Iaf i Finland när jag var 16 år och även ännu räknas 125 kubikare mera till mopedkategorin (moppepojkar) å därför har man inte rätt att på så sätt se ut som en riktig räsär :D

Min undran är altså: Är 125 kubikare mera respekterade i Sverige? Hänger dessa med de stora pojkarna i hörnet av torget? osv.

Meningen är inte att hacka ner på nån, utan jag bara utreder de kulturella skillnaderna som uppkommer i.o.m. Botniska viken :tummenupp :D

Det var ju en Poll uppe nyligen här på 125avdelningen och jag tror det var alla som hade och en som skulle köpa!

Jag tycker att det är en självklarhet att att alltid köra med skydd!!
en ostrypt 125:a går i ca 177km/h värklig fart, vilket naturligt vis leder till att de flästa mer än ofta kör i farter över 150km/h... Varför skulle man då inte ha skinnställ??
Smällen blir ju den samma oavsätt hoj!
Även en strypt 125:a går ju i drygt 120km/h och att krasha i den farten med jeans och jacka är absolut livsfarligt! utan skydd är det även en singel olycka farlig bara det går i ca50km/h och då spelar inte kubiken någon roll!

Jag har själv fullt ställ och ska snart köpa mitt andra (ett delat och ett helt) detta beror väl iof främst på att jag även kör bana.

Vad det gäller respekt så ger väl iaf nya sport 125cc hojjar viss respekt bland Mc folket. och varför skulle de inte? ...du får gärna möta mig på bana med din gixxer, man hänger på bättre än vad de flästa tror.

De flesta här verkar ha ställ men när man ser 125cc förare i (vilket inte är så vanligt) så är det som med "vanliga" hojåkare, vissa har ställ och andra inte.

Jag anser nog att de som tar mc åkandet på allvar, oavsett om det är en 125 eller annan hoj respekteras.

Med allvar menar jag att man skaffat riktig utrustning (Hjälm, skinnställ, handskar samt stövlar, och hänger med och åker hoj ute på de kurviga vägarna.

Däremot de som bara posar inne i stan med hojen och kör med det senaste i modekläder på sig, ser nog de flesta hojåkare ned på.

Jag ha nyköpt skinställ ett blå svart alpinestars P1...men det känns nödvändigt för fy fan kracha i 100...( behöv juh inte gå nå snabbt för det snabbt ska bli skrapsår ) alla har väll vurpat med cyckel och fått blodika knän och då går det kanske 20-30...och det svioder så inne i helsike :D

Tycker det bara känns jobbigt att köra inne i staden så mycket farliga hårda bilar då :D

kajlyl skrev:
Det var ju en Poll uppe nyligen här på 125avdelningen och jag tror det var alla som hade och en som skulle köpa!

Jag tycker att det är en självklarhet att att alltid köra med skydd!!
en ostrypt 125:a går i ca 177km/h värklig fart, vilket naturligt vis leder till att de flästa mer än ofta kör i farter över 150km/h... Varför skulle man då inte ha skinnställ??
Smällen blir ju den samma oavsätt hoj!
Även en strypt 125:a går ju i drygt 120km/h och att krasha i den farten med jeans och jacka är absolut livsfarligt! utan skydd är det även en singel olycka farlig bara det går i ca50km/h och då spelar inte kubiken någon roll!

Jag har själv fullt ställ och ska snart köpa mitt andra (ett delat och ett helt) detta beror väl iof främst på att jag även kör bana.

Vad det gäller respekt så ger väl iaf nya sport 125cc hojjar viss respekt bland Mc folket. och varför skulle de inte? ...du får gärna möta mig på bana med din gixxer, man hänger på bättre än vad de flästa tror.

Håller helt med dig!

Skrev ju faktist att jag inte tycker det är dumt eller löjligt, utan att det bara inte är så här... :fakta

Det enda jag köpte när jag körde Frecia var en ny vanlig läderjacka å en ny hjälm...

Men, visst hade det varit grymt med ett läderställ, tror dock att man blivit mer eller mindre utpekad å skrattad åt här :confused:

Men, visst ska man alltid köra med skydsklädsel, det gör även jag, å som du sa, farterna är ändå höga oavsett kubik, å smäller det smäller det ofta lika högt :(

P.S. Tror oxå du skulle hänga på rätt bra om inte bättre på bana eftersom jag inte hunnit vara med hojen på bana ännu, utan bara med bilen åtskilliga gånger...

Jag kan bara tala för mig själv men eftersom jag är lite galen dvs lägger mig i kurvor mm så är det en självklarhet att ha skinställ och efter att även i praktiken fåttkänna på att köra omkull med gortex så vill jag inte veta hur de e utan ......

sen tycker jag att det e så satans mycket coolare om man kommer med matchande skinställ o svartvisir än om man kommer i jeans o ttröja

(har 1 dainise skinnställ helt, och ett gortex ställ delat+ ett skinnställ som följde me mcn :tummenupp )

Kör med ett riktigt race ställ..

tycker att även i farter runt 150 så lär man ju skada sig väldigt mycket om man krachar...

Klart att man hänger med dom stora grabbarna på torget..

jag åker med allt från Yamaha FJR, Ducce 998
till oljesprutande Gzxr 1100
jonne_vhd.jpg

Gix skrev:
Håller helt med dig!

Skrev ju faktist att jag inte tycker det är dumt eller löjligt, utan att det bara inte är så här... :fakta
Gissade att du inte tänker som "vanliga finnar"... Skrev inte riktat mot någon utan bara hur jag själv tycker :tummenupp

Hehe, en ostrypt 125:a går alltså bra mycket fortare än min mellanhoj.

Bra vägverket, det här med mellanklassen har ni verkligen lyckats med.

Jag kör med delat goretex främst för att jag inte hade råd med ett riktigt skinnställ å så e ju goretext varmt å någorlunda vattentätt vilket är bra då de endå bara regnar på sommrarna :rolleyes: Köpte ny hjälm me första 125an en Bayard dyrare modell och handskar. Tycker egentligen ett ryggskydd är en bättre investering än ett dyrt skinnställ? sällan man kanar så hårt och långt på asfalt me 125a.. snarare ut i skogen endå :( my 0.02€
//EDIT jävligt fin hoj gix :tummenupp får hålla utkik efter den häromkring

Last edited:
Jag var redan från början inställd på att ha skinn på mig.
Jag är för feg för att köra utan.
Sen om det är ett raceställ eller goretex spelar nog mindre roll.
jag fick ett hyggligt pris på mitt ställ så jag köpte det
Jag kan dock hålla med om att det är lite fjantigt att köpa något som man inte har nytta av. som jag tex.... bara för att posa.
Nej men alvarligt.

Hittar man bra grejjer för ett bra pris så är det klart att man köper det!

Bifogat

• coola adde liten.jpg
    coola adde liten.jpg
    52.2 KB · Visningar: 263
skinnstället!

Oftast är det yngre personer som har 125:a och de går fortfarande i skolan och oftast så åker men inte speciellt långt.. så man pallar helt enkelt inte att ta på sig skinnstället!!... Jag tycker att alla som kör tungre hojar är trevliga hälsar för deet mesta.. Men ta tex aprilia rs125 den ser inte direkt ut som en 125.. är nog den största 125:an tror jag så men får väl en liten respekt av nåt slag skulle jag tro!...

Re: skinnstället!

sunkan skrev:
Oftast är det yngre personer som har 125:a och de går fortfarande i skolan och oftast så åker men inte speciellt långt.. så man pallar helt enkelt inte att ta på sig skinnstället!!... Jag tycker att alla som kör tungre hojar är trevliga hälsar för deet mesta.. Men ta tex aprilia rs125 den ser inte direkt ut som en 125.. är nog den största 125:an tror jag så men får väl en liten respekt av nåt slag skulle jag tro!...

Vet vad du menar...

Hade ju själv en Freccia C12R å den e ju heller inte direkt liten... å visst va de många man såg upp till då som hälsade (i misstag!?), å FAAAAN va bra de kändes... :fakta :D

Jaja, men i Finlad slår ni ju varandra med ris i bastund åxå, så då blir man ju inte så förvånad över att ni kör utan skydd.. :1pajas

Vadå, en 125 kommer ju upp i lite fart den med. Gör ju inte mindre ont när man kraschar, bara för man tyckte att de är ungefär samma sak som moppar... :(

Re: Re: 125cc å läderställ???

Tinatjejen skrev:
Jaja, men i Finlad slår ni ju varandra med ris i bastund åxå, så då blir man ju inte så förvånad över att ni kör utan skydd.. :1pajas

Vadå, en 125 kommer ju upp i lite fart den med. Gör ju inte mindre ont när man kraschar, bara för man tyckte att de är ungefär samma sak som moppar... :(

SANT! :fakta

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!