125a till sonen

Jag blir lite förvånad när en av er skriver "för att vara on topic" när det beskrivs hur fort hans hoj går, kan inte förstå hur detta är "on topic"
Är någon av er medvetna om att tråden heter 125a till sonen och att trådskaparen önskade lite råd och tips på eventuella alternativ på 125 hojar till sin grabb?
Han skrev också i första inlägget att han redan avskrivit 2-taktsmaskinerna så varför envisas ni med att diskutera dessa på denna tråden?
Ett tips till er som inte har något att tillföra som är relevant för trådskaparen är starta en egen tråd eller leta upp någon som stämmer bättre överens med det ni önskar diskutera.
 
Själv har jag beställt en KTM 125 duke, dels valde jag inte 2-takt för att det luktar på alla kläder och jag vill inte ha en "moppe", Å andra sidan så går ju 2-taktarna bättre! Men välj om du vill ha en 2 takt där du byter kolv m.m ofta och en fyrtakt där man aldrig behöver "nästan", men först och främst fråga din son vad han vill ha?
 
Själv har jag beställt en KTM 125 duke, dels valde jag inte 2-takt för att det luktar på alla kläder och jag vill inte ha en "moppe", Å andra sidan så går ju 2-taktarna bättre! Men välj om du vill ha en 2 takt där du byter kolv m.m ofta och en fyrtakt där man aldrig behöver "nästan", men först och främst fråga din son vad han vill ha?

+1

hade 4-taktarna haft samma effekt som 2-taktarna så hade alllt varit perfekt asså,


känns som du trollar rätt häftigt razze
 
Last edited:
(häftigt) det kommer det bli i vilket fall som helst. när jag är klar ska jag bänka den och få äkta papper på hk =)
 
Som Andreas säger, din motor kommer rasa när du skruvar upp trycket, vill du tvunget ha mer effekt så köp 2-takt, det blir billigare för dig! :krama
 
2 takts tävlingsmotard är brutal kul, om man är ekonomiskt oberoende, för dem rasar jääääävligt ofta.. köp en dt eller crm, håller bra inte riktigt lika kul som värstingarna men långt bättre än gräsklipparna

/Prulle som körde xr125l i körskolan, köpte en crm tröttna, köpte en tm 125e insåg att det blev för dyrt efter tredje raset och körde med crmen istället.

Alla är olika så det ända man egentligen kan dikutera är hållbarhet och där är det rätt uppenbart att högst liter effekt håller sämst. Provkör en 4takt och fråga dig själv om du den inte lite väl slö?
 
Som Andreas säger, din motor kommer rasa när du skruvar upp trycket, vill du tvunget ha mer effekt så köp 2-takt, det blir billigare för dig! :krama

jag har en aprilia mx 125 det är bra drag i den men det är inte poengen. poengen är att turbo lada en 125 cc en stånka:yoparty

och en ökning med 5hk är lätt har du sett hur dåligt toppen ser ut där kunde man ta bort jävligt mycket. och sen är det för litet rör plus kat bara där har du några hk. så om du inte har plockat isär en cbr 125a så kan du ju inte veta vad du kan göra.eller hur?
 
jag har en aprilia mx 125 det är bra drag i den men det är inte poengen. poengen är att turbo lada en 125 cc en stånka:yoparty

och en ökning med 5hk är lätt har du sett hur dåligt toppen ser ut där kunde man ta bort jävligt mycket. och sen är det för litet rör plus kat bara där har du några hk. så om du inte har plockat isär en cbr 125a så kan du ju inte veta vad du kan göra.eller hur?

så nu ska du fixa toppen och sätta i ett rent blås och du ska få 5 hk för det?

Tror på dig ännu mindre nu
 
Alla är olika så det ända man egentligen kan dikutera är hållbarhet och där är det rätt uppenbart att högst liter effekt håller sämst.

Ska man hårddra det så är det nog inte så säkert. En 2t på 15 hk behöver nog inte varva mer än 6-7k, jämfört med en 4t med samma effekt som behöver varva 9-10k.

Är egentligen inte rättvist att jämföra litereffekt mellan 2t/4t.
 
Som Andreas säger, din motor kommer rasa när du skruvar upp trycket, vill du tvunget ha mer effekt så köp 2-takt, det blir billigare för dig! :krama

Om han ens når det trycket på turbon? Har fortfarande svårt att tro att han kommer hitta en så liten turbo och kunna ladda över 1 Bar :näsblod

det märks ju att du inte kan så mycket om motorer så du får se sen när jag är klar:tummenupp

Okej, visst, du kan säkert få ut 5 häst till, men varför? till vilken nytta? vet du att det kommer kosta dig tid och pengar som du kunde lagt på en starkare 4-taktare eller helt enkelt en 2-takt och sparat all tid och pengar?

Du väljer verkligen en av de slöaste 4-takts maskinerna att göra monster av, känns nästan som att trycka K..en* i en tegelväg...?

Mwn visst, får du denna gjutjärnsklump med cykelhjul att dra en tvåtaktare som kommer jag bli imponerad, specielt om du gör det med hemmamek (aka bonnamek). Kunde kompisens 2-takt trampmoppe med 2 växlar göra 90km/h med portning, crossmembran och motorsågsförgasare så är inget omöjligt! (tyvär rasa växellådan dock)

Sen tror jag nog andreas har skruvat mer än dig, låter så på han.

No hard feelings, men vi har alla varit små :krama
 
Last edited:
det märks ju att du inte kan så mycket om motorer så du får se sen när jag är klar:tummenupp
Men sån tur att du kan något då. Sluta mäta penis nu!

Så du ska gå från 11hk till 16hk?:näsblod

13,6 hk till 18,6 hk om vi ska vara petiga. Sen tror jag inte att det går att öka effekten med ca 40% utan annan kam, större ventiler och 150cc.
 
Vad sägs om att fortsätta erat snack här istället:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=237911

Vill ni qoute'a så trycker ni qoute, kopierar qoute-taggarna med innehåll och klistrar in i svarsrutan för den andra tråden

Så nu borde alla klara av att spåra ur i en lämpligare tråd :)

bra tråd:tummenupp men jag behöver inte föra någon vidare diskution.

och efter som jag nu har valt FEL 125:mad: så kan ni väll säga vilka 4t som har så sjukt mycket fler hk än min cbr?

Men sån tur att du kan något då. Sluta mäta penis nu!



13,6 hk till 18,6 hk om vi ska vara petiga. Sen tror jag inte att det går att öka effekten med ca 40% utan annan kam, större ventiler och 150cc.

jag har ju redan sagt att jag väntar på en kam. och sen bryr jag mig inte om vad folk tycker om dom inte har något bra att säga
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top