125a till sonen

Jo jag förstår inte riktigt varför alla fyrtaktare skulle gå så hiskeligt fort. Med enkel logik säger det oss att med 1/3 till 1/2 i effekt, högre vikt och SAMMA topphastighet ger det en hiskeligt dålig acceleration. Jämfört med bra tvåtaktare då...

Drar man det ett steg längre så kan det i vissa fall vara helt teoretiskt omöjligt för en 4t att nå samma toppfart som en 2t, oavsett drevning på fyrtaktarn. Det krävs en viss energi (effekt) för att vinna över luft- och rullmotståndet.

Ang. Emils hoj så har jag för mig att han senare slängde i en DR350-motor i den. Vad som hände med turbomotorn har jag ingen aning om.
 
Motorvägar är för lastbilar och bussar.

sluta försvara din slöa fyrtaktare någon gång, din motorcykel suger till allt annat än dina "utpekande på hur en motorcykel ska va som funkar perfekt för mig",

Motorväg är en väg du kör på för att komma fram fort, motorcykel kör du för de e kul, motorväg och motorcyklar håller inte ihop, nej jag fattar, men i många fall måste du kunna köra motorväg för o komma till dom finare vägarna, och därför kan du nte köra i 90 kmh, stor risk för skada mot andra o dig sj

o såklart sabbar du konceptet med att komma fram snabbt,

Varför bombarderar ni fortfarnade denna offtopic tråd?

och Emil var vår tids moppe guru och han kunde sin sak,
 
sluta försvara din slöa fyrtaktare någon gång, din motorcykel suger till allt annat än dina "utpekande på hur en motorcykel ska va som funkar perfekt för mig",

Motorväg är en väg du kör på för att komma fram fort, motorcykel kör du för de e kul, motorväg och motorcyklar håller inte ihop, nej jag fattar, men i många fall måste du kunna köra motorväg för o komma till dom finare vägarna, och därför kan du nte köra i 90 kmh, stor risk för skada mot andra o dig sj

o såklart sabbar du konceptet med att komma fram snabbt,

Varför bombarderar ni fortfarnade denna offtopic tråd?

och Emil var vår tids moppe guru och han kunde sin sak,


Jag försvarar inte min 125:a. Motorväg är allmänt tråkigt säger jag från egen erfarenhet oavsett vad man åker för fordon. Så ta och lägg ner ditt jävla personangrepp nu!
 
Drar man det ett steg längre så kan det i vissa fall vara helt teoretiskt omöjligt för en 4t att nå samma toppfart som en 2t, oavsett drevning på fyrtaktarn. Det krävs en viss energi (effekt) för att vinna över luft- och rullmotståndet.

Det gör ju väldigt mycket på en 125:a vad man har för däck. Vet inte hur det är med 2-taktare. Har du någon erfarenhet ? För jag kan tappa runt 10 km/h och rätt så bra acceleration om jag sätter på ett tungt däck t.ex. som ett enduro dubbat däck.
 
Lite nyfiken om det blivit någon hoj och isåfall vad det blev till slut?
 
Jag har en Gasgas 125 från 2005 (2-takt) går mycket bra och så men har funderingar kring Ch racings WSM 125a. Den tycker jag verkar väldigt bra, TTR motor väl? Då finns bigbore kit(150cc) att köpa från procycle.us och annat gott. En orginal Ch racing toppar cirka 120-130 vad jag hört.

MVH

SKITSNACK SKITSNACK, tro inte vad du hör! ;)

TTR motor stämmer ja. Världens sämsta motor. Hade en senda med likadan motor och den orkade över 100 i bästa fall. Tryckte på 150cc kit, portade topp, 28 fugge, slipondämpare, filter osv. Hände nästan ingenting.

Helt omöjlig motor, helt värdelös. Man får typ svarva bort halva vevpartiet och kasta iväg svänghjulet och montera bort balansaxeln för att den ska orka röra sig lite. En riktigt bra kam skadar inte heller, bbr kammen är i princip likadan som original...
 
Får man veta om det blev någon startmotor(MC) åt trådskaparens ungjefel ? :va
 
Blir det bubblor efter med såna? :va :arsele

Kan hända, fast då måste man köra riktickt snappt, snappare än man kan med fyrtacktt!

För att vara on topic vill jag bara inflika att min STRYPTA RS125a toppar 150, så det går fan visst att göra med en strypt höj.
 
För er fytakts-åkare som inte började er tid på moppenet kan jag berätta att det finns en mycket åtråvärd fyrtaktare här i landet:
Emil123s (om jag minns rätt) CH-racing 125:a med 150 cc big bore, turbokonverterad och utrustad med SM-hjul. Dessutom var det den minsta turbon marknaden erbjöd, såg ganska sött ut.

Hittade ett relativt nytt klipp med den, men tror inte den hade turbon då den filmades:

http://www.youtube.com/watch?v=gAB7EMAWWFY
Någonstans i landet finns den...


FANN jag som trode jag skulle bli först med turbo 125cc men den värkade ju gå bra men jag tror inte att den kommer gå lika bra som min cbr:TURBO som jag håller på bygga. så jag kan piska alla 2t racers för om dom har sinna 30hk eller vad det nu är dom säger att dom har då ställer jag in min hoj (vrider laddtrycket) så jag också har det då kan vi gämföra och se om derass är så mycket snabbare än min som det sägs på alla forum. för om dom har 30hk så måste ju jag också ha 30hk för kunna gämföra. eller hur?:FU
 
Hade aldrig vågat sätta turbo på en CBR, lycka till!
:cykelhjul
 
För att vara on topic vill jag bara inflika att min STRYPTA RS125a toppar 150, så det går fan visst att göra med en strypt höj.

Min OSTRYPTA Mito toppar 150 på mätaren..

FANN jag som trode jag skulle bli först med turbo 125cc men den värkade ju gå bra men jag tror inte att den kommer gå lika bra som min cbr:TURBO som jag håller på bygga. så jag kan piska alla 2t racers för om dom har sinna 30hk eller vad det nu är dom säger att dom har då ställer jag in min hoj (vrider laddtrycket) så jag också har det då kan vi gämföra och se om derass är så mycket snabbare än min som det sägs på alla forum. för om dom har 30hk så måste ju jag också ha 30hk för kunna gämföra. eller hur?:FU

Ja, skruva du upp laddtrycket så får vi se hur bra den håller :)

Har du börjat bygga?
 
Min OSTRYPTA Mito toppar 150 på mätaren..

Nu är det jag som har formulerat mig dåligt igen..
Det går mycket väl att köra den i 150 (enligt mätaren), men inte i motvind, då får man gott nöja sig med 140.
Ska testa hastigheten med gps så fort den är lagad så får vi se hur bra det stämmer, ska försöka fixa bilder/film också!

Bör även tillägga att CDI boxen är orörd, inte kollat avgasport eller trottelstoppet ännu, återkommer med det också.
 
Last edited:
För er fytakts-åkare som inte började er tid på moppenet kan jag berätta att det finns en mycket åtråvärd fyrtaktare här i landet:
Emil123s (om jag minns rätt) CH-racing 125:a med 150 cc big bore, turbokonverterad och utrustad med SM-hjul. Dessutom var det den minsta turbon marknaden erbjöd, såg ganska sött ut.

Hittade ett relativt nytt klipp med den, men tror inte den hade turbon då den filmades:

Någonstans i landet finns den...


FANN jag som trode jag skulle bli först med turbo 125cc men den värkade ju gå bra men jag tror inte att den kommer gå lika bra som min cbr:TURBO som jag håller på bygga. så jag kan piska alla 2t racers för om dom har sinna 30hk eller vad det nu är dom säger att dom har då ställer jag in min hoj (vrider laddtrycket) så jag också har det då kan vi gämföra och se om derass är så mycket snabbare än min som det sägs på alla forum. för om dom har 30hk så måste ju jag också ha 30hk för kunna gämföra. eller hur?:FU

om du har börjat bygga lägg gärna upp en tråd här då :P¨
men om du laddar lite i din cbr kommer den nog inte hålla så länge heller!
och vilken turbo ska du bygga på för att Hondan ska orka driva runt den?
 
FANN jag som trode jag skulle bli först med turbo 125cc men den värkade ju gå bra men jag tror inte att den kommer gå lika bra som min cbr:TURBO som jag håller på bygga. så jag kan piska alla 2t racers för om dom har sinna 30hk eller vad det nu är dom säger att dom har då ställer jag in min hoj (vrider laddtrycket) så jag också har det då kan vi gämföra och se om derass är så mycket snabbare än min som det sägs på alla forum. för om dom har 30hk så måste ju jag också ha 30hk för kunna gämföra. eller hur?:FU

Låter omöjligt nästan... Om du ska 30hk, så får vi först räkna med att du kanske köper chip, 150cc eller mer, och får ihop ett bra avgassystem, så kanske du har 15-20hk på bakhjulet! Då skulle du behöva ett laddtryck på ca. 1 bar, och då måste du komp. sänka för att inte kolv och packningar ska flyga ut.
Då kanske du hamnar på 13-15 vanliga hästar, och hittar du en tillräkligt liten turbo som klarar att ladda ett bar så kanske du får ut 30hk, men en så liten turbo går knappt hitta.

Men lyckas du ska du F..* ha beröm :näsblod
 
Låter omöjligt nästan... Om du ska 30hk, så får vi först räkna med att du kanske köper chip, 150cc eller mer, och får ihop ett bra avgassystem, så kanske du har 15-20hk på bakhjulet! Då skulle du behöva ett laddtryck på ca. 1 bar, och då måste du komp. sänka för att inte kolv och packningar ska flyga ut.
Då kanske du hamnar på 13-15 vanliga hästar, och hittar du en tillräkligt liten turbo som klarar att ladda ett bar så kanske du får ut 30hk, men en så liten turbo går knappt hitta.

Men lyckas du ska du F..* ha beröm :näsblod

Här en en turbo som man nog skulle kunna ha : http://www.blocket.se/stockholm/Turbo_hx_68_32978018.htm?ca=17&w=3&last=1 haha liten och bra?
 
Här en en turbo som man nog skulle kunna ha : http://www.blocket.se/stockholm/Turbo_hx_68_32978018.htm?ca=17&w=3&last=1 haha liten och bra?

nej du jag har hittat en mindre och jag har redan fått den att lada men jag tänker inte avslöja hur det får ni se på gatan sen eller i street and strip kanske:confused: men man kan ju aldrig lova någgott för det finns ju ingen som har byggt turbo på en cbr 125CC. juste det ska va 125cc annars är det ju inte en 125a tycker jag kan inte lägga upp någon video för jag väntar på en special gjord cam och bilder avslöjar för mycket innan jag är klar därför har jag inte gjort någon tråd::tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top