1000cc i MotoGP 2012

• Thread starter Thread starter xyx
  • Start date Start date

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Då har ett förslag om skifte till 1000cc motorer presenterats för Grand Prix komissionen.
Dorna står bakom och MSMA (tillverkarna) är tydligen också positiva nu efter senaste årets ekonomiska bekymmer.

Vad tror ni utgången av detta blir?

Att bara höja motorkapaciteten kommer inte sänka några kostnader, utan frågan blir vad som görs utöver detta;
Nya regler för bränsle?
Kontroll-ECU:er eller rentav ett "Moto1" med produktionsmotorer?

Länk till MotoMatters:
http://www.motomatters.com/news/2009/11/07/motogp_back_to_1000cc_from_2012.html

Gud förbjude att det blir standardmotorer, då kan de likagärna lägga ner, då är det inget GP längre.. Sen kan man ju undra hur de kom fram 800cc frän första början!

/J

MSMA med Honda i spetsen tyckte det var en bra idé.
Den officiella anledningen var "säkerhet" och att få ner hastigheten från 990-tiden. Sen är det en annan femma att kurvhastigheten bara ökat och därmed skadorna vid vurpor.

Jag tror att om de bibehåller bränslemängdsbegränsningen som den är nu så kommer 1000 cc att göra att man får ut ungefär samma effekt som nu fast till billigare pris, man behöver trimma mindre helt enkelt. Vill man få ut ännu mer effekt får man helt enkelt se till att hojen inte drar mer bränsle och det är väl där utmaningen kommer. Jag tycker det är bättre med 1000 cc men tar de bort prototypreglementet så kan det ju kvitta.

Jag tror att om de bibehåller bränslemängdsbegränsningen som den är nu så kommer 1000 cc att göra att man får ut ungefär samma effekt som nu fast till billigare pris, man behöver trimma mindre helt enkelt. Vill man få ut ännu mer effekt får man helt enkelt se till att hojen inte drar mer bränsle och det är väl där utmaningen kommer. Jag tycker det är bättre med 1000 cc men tar de bort prototypreglementet så kan det ju kvitta.

Då blir det väl som F1 under turboåren, tryck på en knapp sista varvet på rakan och flyg om konkurenten. Ända kravet är att du åkt lite sparsamt och har de där 3 dl bränsle mer kvar. Tror det blir kökörning och fight på sista varven och hur kul kommer det vara att titta på?

har inte bränslebegränsningen funnits länge... vad blir skilnaden:va moppeåkarna blir inte liksa domenerande, lite jämnare då det blir lättare att få ut samma effekt:tummenupp

Med samma bränslerestriktioner så kommer självklart de som satsar mest att lyckas klämma ut mest effekt och/eller bäst körbarhet ur de kubik man har till handa.
Om det är 50, 800, 1000 eller 1200 spelar ju i sig ingen större roll för om det blir billigare eller ej.

Med samma bränslerestriktioner så kommer självklart de som satsar mest att lyckas klämma ut mest effekt och/eller bäst körbarhet ur de kubik man har till handa.
Om det är 50, 800, 1000 eller 1200 spelar ju i sig ingen större roll för om det blir billigare eller ej.

Såklart det blir jätteskillnad.... försök få en mindre motor hålla lika bra med lika mycket effekt..... det blir liten skillnad i max effekt då bränsslemänden avgör istället för trimningsgraden:)

Såklart det blir jätteskillnad.... försök få en mindre motor hålla lika bra med lika mycket effekt..... det blir liten skillnad i max effekt då bränsslemänden avgör istället för trimningsgraden:)

"Lika mycket effekt" är inte vad som gäller, utan "mer effekt än de andra" (byt ut/komplettera med körbarhet om du vill).

Sen om det är 220hk vid 800cc eller 260hk vid 1000cc spelar mindre roll.
:)

"Lika mycket effekt" är inte vad som gäller, utan "mer effekt än de andra" (byt ut/komplettera med körbarhet om du vill).

Sen om det är 220hk vid 800cc eller 260hk vid 1000cc spelar mindre roll.
:)

men poängen är att det inte blir mer effekt då du har samma bränslemängd:)

Min gissning till varför är att få motorerna att hålla den tid de ska men samtidigt ha en effekt som möjliggör tider som är bättre än sbk.

Hur skulle det se ut om M-gp gick långsammare pga. effekten och det enbart för att motorerna måste hålla,var det 3 racehelger?

Öka volymen med samma effekt,likvärdiga tider med lägre trimmningsgrad och bättre livslängd.

Henrik

Vad dom gör spelar inte så stor roll, det viktiga är att dom gör nånting! Som det är nu och varit det senaste åren så kan jag knappt minnas några lopp som faktiskt varit spännande att se. Laguna Seca förra året, sen är det bra tafatt..

Jag vet inte om 800cc var en så dålig idé. Det började gå undan ganska bra på rakorna.

Jerez 2007 (andra racet med 800) var 15 förare inom 1 sekund på kvalet. Igår var de 6 st. Jag tror det handlar om att vissa tillverkare satsar betydligt mer än andra. Tyvärr.

Jag vet inte om 800cc var en så dålig idé. Det började gå undan ganska bra på rakorna.

Jerez 2007 (andra racet med 800) var 15 förare inom 1 sekund på kvalet. Igår var de 6 st. Jag tror det handlar om att vissa tillverkare satsar betydligt mer än andra. Tyvärr.

Tycker inte heller 800cc är dåligt. Problemet är väl att dom ska ändra hela tiden i reglerna. Teamen hinner inte med i samma takt att få till hojarna. Detta året var det nytt med enhetsdäck osv. Nästa år är det nått annant. Nästa år igen byter dom ut hojarna igen och så börjar det om igen osv..

Då blir det väl som F1 under turboåren, tryck på en knapp sista varvet på rakan och flyg om konkurenten. Ända kravet är att du åkt lite sparsamt och har de där 3 dl bränsle mer kvar.
Det är ju iofs inte helt trivialt att hänga med i täten om man ska köra sparsamt, och är man redan avhängd lär man inte ha så mycket nytta av lite extra effekt sista varven.

I vilket fall som helst är det ju redan så, de har en begränsad bränslevolym, och kan använda just den strategin redan idag, och så hiskeligt ofta är det ju inte man ser att de bara drar förbi varandra på ren effekt sista varven. Snarare är det väl så att de ibland kanske väljer att ligga bakom ett tag för att hitta de ställen på banan där de är starkare än hojen framför, för att kunna sätta in attacken på rätt ställe. Och för att det ibland kan vara bättre att ligga och "paråka" ett tag istället för att fightas, för att skapa en lucka till bakomvarande. Tror jag i alla fall.

Bibehållen tankvolym och ökad cylindervolym bör hur som helst öka marginalerna i motorerna, eftersom de oavsett hur mycket de trimmar inte kommer att kunna använda samma litereffekt som idag. Inte fel tycker jag, men däremot stämmer jag in i kören som tycker att produktionsmotorer skulle vara helt galet. Det ska vara racehojar, inte demohojar för saluhallarna, det har vi redan WSBK till (ja, jag vet att WSBK inte är standardhojar, men ni förstår vad jag menar hoppas jag).

men poängen är att det inte blir mer effekt då du har samma bränslemängd:)
xyx poäng är ju att oavsett bränslemängd, motorvolym etc så kommer det alltid spenderas så mycket pengar de bara kan på att optimera motorerna. Sparsamhetssnacket är just bara snack.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup