1000cc i MotoGP 2012

  • Thread starter Thread starter xyx
  • Start date Start date
därför det inte möjligt att plocka ut mer effekt om du bara har tillgång till en viss mängd bränsle...... det dom ändrar är motorns bränsleeffektivitet och körbarhet(snitteffekt), det blir väldigt lite skillnad på trimmningsgraden då det är svårt att göra motorn mycket effektivare:)
Nja, en ottomotors effektivitet varierar i dess rena form starkt med varvtalet. Att förbättra dess "bästaeffektivitet" är uppenbarligen i princip omöjligt (rätta mig om jag har fel, men den har väl legat runt 35% sedan urminnes tider), men däremot finns det oändliga möjligheter att labba runt med att försöka få den att komma så nära det som möjligt vid så många olika förhållanden som möjligt (varvtal, gaspådrag, temperatur etc). Dvs en bränslebegränsning gör inte nödvändigtvis i sig att utvecklingen blir så mycket billigare, även om hållbarheten bör bli bättre, vilket i sig sparar kostnader, men däremot driver det fram motorer som är bättre all round. Och det är ju precis vad man jobbar med i produktionsmotorer också, så där finns tydliga synergier. Det är just på grund av det som bränsleförbrukningen i våra bilar framför allt har minskat kraftigt, trots att de har högre toppeffekt och vi egentligen inte har förbättrat den högsta effektiviteten nämnvärt.
 
Tycker man borde satt en 10.000cc kubikgräns istället. Skulle inte förvåna om man till slut landade på 800cc som det optimala ändå.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top