1000 kronor mer i plånboken - pyttsan

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
Jag kollade på senaste lönebeskedet och det verkar som att min preliminära a-skatt har sänkt till 27%. Det väger faktiskt upp mina ökade fackliga kostnader, men inte så mycket mer...

Vad hade du för prel. a-skatt innan?
Får jag 27% så innebär det betydligt mycket mer i plånboken än de 246:- extra facket kostar varje månad..

Vad hade du för prel. a-skatt innan?
Får jag 27% så innebär det betydligt mycket mer i plånboken än de 246:- extra facket kostar varje månad..
31,5 eller nåt senast tror jag. Annars mellan 32% och 34% de sista åren. Måste dock kolla med ekonomiavdelningen att nuvarande preliminärskatt stämmer.

31,5 eller nåt senast tror jag. Annars mellan 32% och 34% de sista åren. Måste dock kolla med ekonomiavdelningen att nuvarande preliminärskatt stämmer.

Okej. Jag har inte fått mitt lönebesked än men har haft 33% tidigare så med motsvarande sänkning borde jag hamna på 28,5% isf.

Hmmm, ska bli spännande att se vad det blir av detta. Troligtvis kommer vi få skaplig löneökning här också tack vare regeringsskiftet. Arbetsgivaravgifterna ska ju halvveras för personer mellan 19-25 eller något sådant vad jag hört och det leder till att vi kan få mera lön. Och skattar vi även mindre på det så kommer jag inte gråta.
90% av folket på detta jobb är mellan 19-25 så företaget kommer spara grymt med pengar på halverade avgifter.

Fick skatesänkning på lönen med 1% men en höjd a-kassa på 24 kr mindre än sänkningen.Enda är att fackavgiften inte är avdragsgill längre så summan blir nog lite mindre i fickan än året innan.
Bor i en komun där dom inte sänkte komunalskatten.

Jag kollade på senaste lönebeskedet och det verkar som att min preliminära a-skatt har sänkt till 27%. Det väger faktiskt upp mina ökade fackliga kostnader, men inte så mycket mer...

Då är du väl nöjd nu? För övrigt tror jag inte på att du tjänar så lite och fick sådan höjning av a-kassan att de 4%-enheterna inte väger upp höjningen.

Varför i hela friden är du med i facket?

Jag fick 300 kr mindre kvar efter att den nya, höjda a-kassan är dragen - trots en 6%:ig skattesänkning... :tummenupp

Jag fick 300 kr mindre kvar efter att den nya, höjda a-kassan är dragen - trots en 6%:ig skattesänkning... :tummenupp

:rofl:rofl Min a-kassa ligger nu på 356:-/månad. Tur att man gick ur facket, då dem på jobbet ligger runt 700:-/månad nu till facket :skrämd

Ni som funderat på att gå ur sekten kan ha i åtanke att det tar sex månader. Iaf om man inte vill straffa ut sig (strypa betalningen).

Trots att jag gav fan i att rösta är jag positiv till regeringens förslag. Om de bara slopar fastighetsskatten och låter studerande jobba hur mycket de vill utan tjafs från CSN:s sida så skall de få min röst vid nästa val.

För lite mer än ett år sedan gick jag med i a-kassan eftersom jag inte riktigt visste hur arbetsmarknaden såg ut för en nymuckad naturvetare med lite specialkompetens. Vid inträdet till a-kassan blev jag påtvingad att bli medlem i facket då det tydligen inte gick att bara vara medlem i a-kassan? Fick senare veta att de blåst mig men skitsamma.

Har gått och tänkt på ett utträde ända sedan snacket om höjda avgifter kom upp. Har dock inte blivit av eftersom de där 300/mån egentligen var en billig försäkring som inte riktigt skulle märkas i plånkan iaf. Första veckan i jan fick jag för mig att skriva ett brev där jag sa upp mitt medlemskap denna gudabenådade sekt. I retur fick jag 3 inbetalningskort á 722 spänn. 2 av dem var för uppsägningstiden och den 3:e var för medlemsavgiften i januari. 722 spänn för 5 dagar mao. :huvet

Har betalt hela summan och väntar med spänning på en bekräftelse på mitt utträde. Skall fanemej rama in det tillsammans med kontoutdraget.

Ang tusenlappen i plånboken så märks den faktiskt. Kommer att spara den till de höjda trafikförsäkringarna som är utlovade.

EDIT: Om ni undrar hur avgiften kunde gå upp så mycket så hade jag "glömt" att informera facket om min nya lön :D

Last edited:
Jag fick 32% skatt endå denna månad, men då jag tog semester hela december kanske det är därför (enbart semesterersättning) är det högre skatt där?

Sen fatta ja inte det från a-kassan. fick 2 olika inbetalningar på samma kort ett lägre och ett högre, jag ska ju betala det högre men varför får jag ens ett mindre?

Mot Sherwoodskogen! nu kommer skatteåterbäringen. :tummenupp

Nu är vi i alla fall på väg åt rätt håll.
Och med Mona vid rodret på den röda båten behöver man nog inte oroa sig för 2010 heller.

Trådskaparen hade dock rätt om "1000kr - pyttsan". :rolleyes:
Det såg faktiskt ut att vara en bit över tusen kronor mer kvar efter skatt.

men vaddefack! jag som är student då...
Låt mig ivf jobba så mycket jag vill och kan utan att strypa mitt bidrag!!!!!!! :mad:

Go moderatos los locos, fixa detta nu!

Fick 681:- mer i lön. Sen att a-kassa och annat kostar lite mer, men men ändå skönt att lönebeskedet ökat med 681:-

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg