1000 kronor mer i plånboken - pyttsan

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Om min huvudräkning stämmer så kommer min månatliga privatekonomi strax gå 150 spänn plus på grund av skattelättnader och 300 spänn back pga ökade kostnader för fack/A-kassa.

1000 kronor extra, pyttsan. Snacka om billigt valfläsk.

mb skrev:
2579147 Om min huvudräkning stämmer så kommer min månatliga privatekonomi strax gå 150 spänn plus på grund av skattelättnader och 300 spänn back pga ökade kostnader för fack/A-kassa.

Var kan man ta reda på de nya skatterna?

Glöm inte kostnaden för den självfinansierade trafikförsäkringen samt höjningen av snuspriset!

Edit: Samt att du inte längre får dra av fack och A-kassan i deklarationen.

Edit 2: Vänta bara tills elmarknaden är helt avreglerad... Då jävlar!

mb skrev:
2579147 Om min huvudräkning stämmer så kommer min månatliga privatekonomi strax gå 150 spänn plus på grund av skattelättnader och 300 spänn back pga ökade kostnader för fack/A-kassa.

Men det sades ju att upp till ca 1000:- för en normalfamilj om jag inte minns helt fel?

Eller du kanske är en normalfamilj?

mr_rockster skrev:
2579159 Men det sades ju att upp till ca 1000:- för en normalfamilj om jag inte minns helt fel?

Eller du kanske är en normalfamilj?
Vi kan skala upp resonemanget till mitt hushåll ifall du vill och resultatet blir... ännu mer back.

Vaffan, räcker det inte med gnäll snart? :lol
Vi vet att du inte gillar valutgången, 1000 kronor har aldrig varit en garanti för någon. Slappna av lite, du är ju värre än mig (och det är illa, som fan. :fakta )

Mackz skrev:
2579155 Var kan man ta reda på de nya skatterna?
Jag har inte kollat upp detta i detalj, utan förlitade mig på en approximativ siffra från en kollega med insyn i lokalpolitiken.

Skulle vara skoj att höra vad ni andra kommer fram till.

Turbo-Puh skrev:
2579156 Glöm inte kostnaden för den självfinansierade trafikförsäkringen samt höjningen av snuspriset!

Edit: Samt att du inte längre får dra av fack och A-kassan i deklarationen.

Edit 2: Vänta bara tills elmarknaden är helt avreglerad... Då jävlar!
Huwa, nu pratar vi tusenlappar back i månaden.

Last edited:
har ingen aning om hur mycket och om jag ens tjänar nåt på deras förslag men jag gissar på att jag kommer gå back rätt rejält med tanke på att jag snusar är med i a-kassan och har bil + hoj...

mb skrev:
2579177
Huwa, nu pratar vi tusenlappar back i månaden.

Word.

Sen kan vi säkerligen på sikt se även privatfinansierade vägar etc. Sjukvårdsförsäkring lär nog bli ett måste i framtiden dessutom.

Do the math.

Jag kommer inte heller tjäna särskilt bra på det här om jag bara räknar till nästa löning, men det är väl det som skiljer en gråsosse från alla andra:
En del ser längre än till gråsossens löningsdag.

Om arbetslösheten minskar och företagandet ökar så tjänar vi alla på det, men det är itne effekter man kommer se till 25/11, det är riktigt.

Markus skrev:
2579192
Om arbetslösheten minskar och företagandet ökar så tjänar vi alla på det, men det är itne effekter man kommer se till 25/11, det är riktigt.

Om arbetslösheten minskar och företagandet ökar på bekostnad av ett försvagat fack (eftersom ingen kommer ha råd att betala avgiften eftersom A-kassan förmodligen blir obligatorisk) och ingen vill bli civilingenjör eftersom man måste gå till poolia och få skräpjobb efter examen (alt flytta utomlands), så tycker jag att det känns som det kvittar!

Edit: Ärligt talat tycker jag det verkar som om arbetslösheten skall minskas genom att arbetslösa akademiker och invandrare skall göra skitgörat hemma hos borgarna. Och resten skall väl jobba på någon fabrik. Eller?

Last edited:
Turbo-Puh skrev:
2579197 Om arbetslösheten minskar och företagandet ökar på bekostnad av ett försvagat fack (eftersom ingen kommer ha råd att betala avgiften eftersom A-kassan förmodligen blir obligatorisk) och ingen vill bli civilingenjör eftersom man måste gå till poolia och få städjobb efter examen (alt flytta utomlands), så tycker jag att det känns som det kvittar!

Är du på riktigt? :lol
Är städjobb sämre än inget jobb? Vad har du för vidrig människosyn?
Och att ett starkt fack är viktigare än hög sysselsättning säger ju egentligen allt.

Markus skrev:
2579203 Är du på riktigt? :lol
Är städjobb sämre än inget jobb? Vad har du för vidrig människosyn?
Och att ett starkt fack är viktigare än hög sysselsättning säger ju egentligen allt.

Ang städningen - givetvis inte. Det var ett illa valt exempel av mig. Ber om ursäkt om någon lokalvårdare tog illa vid sig. My bad. I övrigt är jag definitivt på riktigt.

Edit: Dock så tror jag knappast man är så sugen på t.ex. telefonförsäljning när man är nyutexaminerad civilekonom. Då är det bättre att ge t.ex. 4 månader på sig att skaffa ett jobb. Annars är nog det stor risk att vi förlorar väldigt kompetent arbetskraft utomlands. Det är en investering för landet att erbjuda gratis universitet/högskolor, och då vill vi behålla dem här.

Ang facket. Om alla skall tjäna 12.000 kr så är det givetvis enkelt att skapa fler arbetstillfällen. Och finns det inget starkt fack så kommer lönerna att sjunka - right!?

Last edited:
Turbo-Puh skrev:
2579206 Ang facket. Om alla skall tjäna 12.000 kr så är det givetvis enkelt att skapa fler arbetstillfällen. Och finns det inget starkt fack så kommer lönerna att sjunka - right!?

Men jag fattar inte, är 12.000 i lön sämre än 12.000 i bidrag (a-kassa)?
Och varför skulle lönerna sjunka pga att facket eventuellt försvagas då folk inte vill vara med där? Och vad är problemet med om folk som inte vill vara med inte behöver och de som vill vara med får vara med? Betala du till ditt fack, det är lika öppet för dig som det var innan den nya regeringen kom till makten. Enda skillnaden är att det snart inte är subventionerat att vara medlem, vilket man kan diskutera i all oändlighet om det är riktigt eller inte, men om du sätter in det i sitt sammanhang så förstår du ju hur orimligt att skattebefria medlemsskap i vissaklubbar.

Det är bak och fram när vänstern gnäller på att de beskattas, skulle det inte vara tvärtom? :va

Markus skrev:
2579222 Men jag fattar inte, är 12.000 i lön sämre än 12.000 i bidrag (a-kassa)?
Och varför skulle lönerna sjunka pga att facket eventuellt försvagas då folk inte vill vara med där? Och vad är problemet med om folk som inte vill vara med inte behöver och de som vill vara med får vara med? Betala du till ditt fack, det är lika öppet för dig som det var innan den nya regeringen kom till makten.

Jag är inte med i facket. Jag tycker - personligen - att jag klarar mig bäst på egen hand. Dock ser jag nu inte till mitt eget bästa, utan till den stora massans.

Jag konstaterade att det är lätt att skapa många arbetstillfällen om man sänker lönerna, vilket potentiellt facket skulle kunna motverka. Det borde finnas bättre sätt att skapa arbetstillfällen än att göra det sämre för vårt svenska folk.

Markus skrev:
2579222 Enda skillnaden är att det snart inte är subventionerat att vara medlem...

Precis. Det var så diskussionen började. Och det du skriver är att folk blir får mindre i plånboken. Då är vi överens! :tummenupp

Last edited:
Turbo-Puh skrev:
2579232

Precis. Det var så diskussionen började. Och det du skriver är att folk blir får mindre i plånboken. Då är vi överens! :tummenupp

Nej, de som jobbar kommer få mer i plånboken. Sedan kan det ju tänkas komma andra förslag som påverkar ekonomin för den enskilde men generellt sett kommer alla som jobbar tjäna på detta, förlorarna är de som vill vara arbetslösa.

Markus skrev:
2579252 Nej, de som jobbar kommer få mer i plånboken.

Jag köper det inte - se exemplen ovan, men skit i det. Agree to disagree.

Markus skrev:
2579252 ... förlorarna är de som vill vara arbetslösa.

Och de som är arbetslösa fastän de inte vill det då?

Vill bara påpeka att jag självklart tycker att alla som kan arbeta skall arbeta, men det finns alltid en grupp som faller utanför normen.

mb skrev:
2579177Skulle vara skoj att höra vad ni andra kommer fram till.

Jag har kommit fram till att du garanterat är den största gråsosse-pessimisten på SH. Grattis. Om du lugnar ner dig en smula, avvaktar, ser resultat och därefter spyr ur dig din antihögerpropaganda när du har underlag för allt skit som kommer framöver blir det enklare att föra en diskussion.

OT: finns det något med nya regeringen som är bra i dina ögon? Eller kommer du hålla på & skicka propaganda-inlägg varje vecka tills ditt parti är tillbaka (om de någonsin kommer tillbaka)?

Markus skrev:
2579252 Nej, de som jobbar kommer få mer i plånboken. Sedan kan det ju tänkas komma andra förslag som påverkar ekonomin för den enskilde men generellt sett kommer alla som jobbar tjäna på detta, förlorarna är de som vill vara arbetslösa.

Men alla dom som inte vill vara arbetslösa men som kommer att förbli det, kommer dom tjäna på det?

Förresten, har du några siffror på hur många som vill vara arbetslösa i dagsläget?

Turbo-Puh skrev:
2579258
Och de som är arbetslösa fastän de inte vill det då?

[/I]

Ja, vad är det med dem? De får idag 80% (vilket bara det är en försämring jämfört med normalläget, något många verkar glömma bort i deras sossetänk - även sossarna försämrar den arbetslösas situation kraftigt) i 200+100 dagar (?). Nu får de en gradvis sänkning av ersättningen. Vad är det man ska tycka om det?

Att det är hemskt att den som inte jobbar får mindre än den som jobbar?
Att det är hemskt att det kan bli sämre än 80% om man verkligen misslyckas? Att det är hemskt att man inte kan få 80% av sin lön i all oändlighet?

Jag har själv haft a-kassa och ser absolut inget problem i att ersättningen sänks om man inte kommer igång på ett år, det är 200 arbetsdagar det handlar om och det är 50 veckor. Har man inte löst sin situation på 50 veckor så tror jag visst man kan behöva lite mer piska och kanske mindre morot, eller om man ser det potentiella jobbet som moroten allra helst.

Och beträffande avdragsrätten för facket så var den ju helt sjuk i sitt perspektiv, är det rimligt med 25% moms på livsmedel men 0% skatt på medlemsskap i en politisk förening knuten till regeringspartiet? Hur kan man tycka det är bra, oavsett politisk hemvist?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg