1000 K1/K2 sving på Hayabusa Gen1, problem med Busa stötdämpare

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tänkte prova att använda en förlängd 1000 k1/k2-sving och länkaget "knölen med de 3 fästpunkterna" från 1000, men Busa-stötdämparen tar i inuti hålet i svingen. Någon som vet om det är 1000 k1/k2 dämparen man ska använda istället?
Har den mindre diameter på fjädern?

Använder man länkaget från Busa så hamnar allt ännu längre ifrån stötdämparens infästning.

Enligt de Amerikanska forumen skulle detta typ vara plug and play. Bara svingens infästning och axlar som varit det så här långt (samt förlängarna på svingen)

Om någon undrar hur Busa-hjul fungerar i 1000-
K1/k2-svingen så satte jag bara 2st 4mm tjock, rostfri bricka på varsin sida mot svingen tillsammans med respektive spacer. Är man händig tillverkar man väl nya spacers, men detta får fungera för mig. Hjulet är centrerat iaf och kedjelinjen ser bra ut. Använder hjulaxeln från 1000k1/k2 (den är 6-7mm längre)
 

Bifogat

  • 20220112_132942.jpg
    20220112_132942.jpg
    23 KB · Visningar: 27
  • Resized_20220111_140330.jpg
    Resized_20220111_140330.jpg
    66.4 KB · Visningar: 28
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Svarar på mina egna funderingar sålänge...
Eftersom jag bara har Busa stötdämpare ska man nog försöka att amvända tillhörande länkage och se hur högt svingen hamnar samt hur mycket "travel" man har.

(Utväxlingen blir ju helt annorlunda med 1000 länkaget och Busa stötdämpare då avstånden mellan hålen skiljer, rätta mig om jag tänker fel)

Jag lurade mig själv lite med att använda de "hundbenen" jag har. Har 3 olika längder, men ingen av dem kommer förmodligen att vara lämpliga eller att ens gå att få dit.

Imorrn blir det att ta bort "hundbenen" och givetvis sätta fast stötdämparen först och se.

Hundben=
 

Bifogat

  • Resized_20220113_015439.jpg
    Resized_20220113_015439.jpg
    184.8 KB · Visningar: 11
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Gomorrn! Ingen som kan ge mig exakt diameter på fjädern till GSXR 1000 k1/k2, k3/k4 stötdämpare?

Sökt över hela internet utan framgång...

Har lite "clearence issues" med busadämparen i 1000 svingen, så hade varit önskvärt om 1000 fjädern hade varit 5mm mindre.

Busans länkage går inte att använda eller få dit alls, är för stor. Så 1000 kubikarns som gäller.

Tomtarna som säljer beg sådana dämpare på ebay kan tydligen inte heller kolla en sådan enkel sak...Inte företagen iaf.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du ska definitivt använda den triangellänk, den pullrod och den stötdämpare som hör ihop och dessutom se till att infästningspunkten i ramen och svingarmen förblir densamma som i den hoj hela rasket kommer ifrån.

Att mixa och matcha olika länkagedelar, olika stötdämpare och olika monteringspunkter är upplagt för katastrof. Med lite otur så lyckas du halvera (eller dubblera) länkagets utväxling med följden att hela bakfjädringen blir supermjuk eller stenhård och totalt okörbar.

Vid minsta tveksamhet - mät. Länkageutväxling är inget mer magiskt än förhållandet mellan bakhjulets slaglängd i förhållande till stötdämparens slaglängd. Palla upp bakhjulet till exempel 20 mm i taget och mät hur mycket stötdämparen trycks ihop för varje steg. Och försök att inte göra några större avsteg från hojen hela rasket kommer ifrån.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tack för input! Det var så jag tänkte först, rätt triangellänk till rätt dämpare, utprovat och klart.

Får kanske bli en 1000 dämpare, men då blir det att ha förspänningen på max troligen. Hört av obekräftade källor att den är för mjuk för en tung Busa (inte konstigt)

Känns ju som om den skulle kunna vara något tunnare pga det men man ska inte hoppas för mycket. Om den är: -säg 75mm i diam, då går den dit är jag rätt säker på, och svingen löper nog fritt hela vägen.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Beställde en 1000 k1/k2 dämpare som såg fin ut från en demontering i Italien.
Men förväntar mig inte att grejerna går dit rakt av ändå. Sen är ju den dämparen väldigt lik Busans men med klenare fjäder, och jag vet inte om det är någon fördel i praktiken.

Saker är annorlunda mellan dessa två modeller men ändå så lika, eller hur man ska utrycka det...
Det är länkaget infästning i ramen som är grundproblemet. Sitter antagligen längre in i ramen på 1000 k1/k2, det är också därför hundbenen är betydligt längre på 1000k1/k2.
 

Bifogat

  • Resized_20220131_003131.jpg
    Resized_20220131_003131.jpg
    249.2 KB · Visningar: 8
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack för input! Det var så jag tänkte först, rätt triangellänk till rätt dämpare, utprovat och klart.

Får kanske bli en 1000 dämpare, men då blir det att ha förspänningen på max troligen. Hört av obekräftade källor att den är för mjuk för en tung Busa (inte konstigt)

Känns ju som om den skulle kunna vara något tunnare pga det men man ska inte hoppas för mycket. Om den är: -säg 75mm i diam, då går den dit är jag rätt säker på, och svingen löper nog fritt hela vägen.
Dämparen bromsar ju bara rörelsen, det är fjädern som tar upp vikten, och är det vikten som är problemet så borde det väl gå att byta till en annan GSXR1000-fjäder med rätt koefficient? Den borde ju rimligtvis ha samma mått åtminstone. Sen om det finns fjädrar som passar till originaldämparen låter jag vara osagt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Dämparen bromsar ju bara rörelsen, det är fjädern som tar upp vikten, och är det vikten som är problemet så borde det väl gå att byta till en annan GSXR1000-fjäder med rätt koefficient? Den borde ju rimligtvis ha samma mått åtminstone. Sen om det finns fjädrar som passar till originaldämparen låter jag vara osagt.
Jo, jag kan nog leva ett tag med att fjädringen blir lite mjuk med tex 1000-dämparen. Men det är att få dit grejerna som är värre.

Om det är av intresse, så ville jag prova den här svingen för jag tycker hojen fick lite lång hjulbas med svingförlängarna i busa- svingen, även med hjulet längst fram.
Gsxr 1000-svingen är typ 2,5 cm kortare.
Ville ha den längre, så att det skulle räknas som ombyggnad hos SFRO, men inte FÖR lång...

Hoppas att detta inte slutar som många av mina andra projekt...Att man monterar tillbaka originalgrejorna..?

Undrar om det ens går att få hem några grejer från italien just nu, har annat från ebay som står fullkomligt stilla.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Gokväll!

Det sket sig med GSXR 1000-svingen. Original åkte tillbaka. Besviken monterade jag en undertail istället, hade inga förväntningar och tänkte att det blir väl ingen större skillnad.

Men det förändrade väldigt mycket på ett bra sätt, så blev nöjd med den och hela stuket. Iaf för det här halvåret. ?

Så nu har jag en stötdämpare över om någon behöver en. Gjorde en annons här på SH.
 

Bifogat

  • 20220217_202911.jpg
    20220217_202911.jpg
    96 KB · Visningar: 18
  • Resized_20220217_181737.jpeg
    Resized_20220217_181737.jpeg
    255.9 KB · Visningar: 20

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Gokväll!

Det sket sig med GSXR 1000-svingen. Original åkte tillbaka. Besviken monterade jag en undertail istället, hade inga förväntningar och tänkte att det blir väl ingen större skillnad.

Men det förändrade väldigt mycket på ett bra sätt, så blev nöjd med den och hela stuket. Iaf för det här halvåret. ?

Så nu har jag en stötdämpare över om någon behöver en. Gjorde en annons här på SH.
Om du ska sälja svingen kan jag vara intresserad om den är lång nog =)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om du ska sälja svingen kan jag vara intresserad om den är lång nog =)
Den är trashad. Förlängarna har jag på Busasvingen igen.

Jag gav mig på att försöka ta bort material och var övertygad att den var massiv på det stället, men det blev ett hål. Bortgjord.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Den är trashad. Förlängarna har jag på Busasvingen igen.

Jag gav mig på att försöka ta bort material och var övertygad att den var massiv på det stället, men det blev ett hål. Bortgjord.
Okej, hoppas du fåt till något som funkar till busan till slut.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Säljer gummit som kedjan glider på. Ny, monterad och avmonterad men ej använd.
350 kr. GSXR 1000 k1/k2/k3/k4

Har även infästningsaxeln och hjulaxeln till GSXR 1000-svingen i bra skick, ingen rost.
 

Bifogat

  • Resized_20220303_162947.jpg
    Resized_20220303_162947.jpg
    245.6 KB · Visningar: 9
  • Resized_20220303_163002.jpg
    Resized_20220303_163002.jpg
    37.5 KB · Visningar: 8
  • Resized_20220305_045244.jpg
    Resized_20220305_045244.jpg
    234.6 KB · Visningar: 7
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top