100 mil på en dag....

Nu känner jag mig prinsessan på ärten när jag ska dela opp en 70mila tripp på 2-3 dar:D

Men om jag får välja på en förmiddag längs E45 och 150 mil norsk krok väg mellan punkt a & b så blir det nog det senare. Vill jag bli uttråkad så har jag ju en audi:D
 
Med rätt hoj på rätt väg borde det gå att göra på under 6 timmar, säg 7 timmar ink tankning och paus. Vad ska man göra restarande 17 timmar? Byta däck? :Rockbanan:tråkad

Fast grejen med Ironbutt är att du måste lämna in kvitton på tankningar och annat och dom kollar tidsstämplarna på kvittona och vart du varit. Sen räknar dom ut hur långt du kört och hur fort det gått och jämför med hastighetsgränserna på dom vägsträckorna. Har du kört över gällande hastighetsgränser så blir du inte godkänd.

Med andra ord. Ska man greja det så blir det till att ligga och mata på hojen i minst 16 timmar effektiv körtid inom ett dygn. Under förutsättning att man bara ligger på 90 och 110 vägar då. Kör man 70 vägar så lär det bli svårt att klara det.
 
"d. Du får inte köra mer än 300 miles d.v.s. 483 km mellan tankningar"

Lite jobbigt att man MÅSTE stanna o tanka så ofta bara :S :)
 
Att avverka 100 mil på en dag med en Super Blackbird (eller likanande) på tyska motorvägar är inte speciellt utmanande...
Jo av tristess och p g a värmen.
Skulle åka Rostock - Munchen (ca 80 mil) i början på en semester, för att komma snabbare ned till bergspassen i Italien, men orkade bara 55-60 mil. Grymt tråkigt att bränna Autobahn. Åker man fortare än mina "lagom" 130-150 knyck ökar bränslekostnaderna och riskerna. Tyskarna gillar emellanåt inte snabbare hojar samt man får se upp med mycket snabba inbromsningar o stopp i trafiken.
 
Hänger mycket på hojen. Skulle man ge sig på att köra på en sporthoj så skulle man få ont överallt (som synes ovan)rätt fort. Men på en K1300s tex så är 100 mil inga problem öht. Rena uppvärmningsturen. Jag har kört över 100 mil på en enstånka i ett svep. Det var däremot rätt otrevligt för kroppen och främst händerna efteråt. Men jag kom ju fram. :näsblod

Men rent krasst vill jag köra 70-sträckor/små vägar i största möjliga mån och då är inte 120 knyck på motorvägar så kul i längden. Men visst vore det väl halvskoj med en iron-butt-buckla i skåpet hemma.
 
Ironbutt´ade hem från Bryssels på en K1200S - och vist är det aningen ensidigt att åka på store vägen..

Så jag råkade att få en liten idé!

SMC kör sannolikt den vanliga 4 dagars kurs på Kemora 2011. Dvs., man har 4 dagar vart man kan värma upp, och få koll på avslappnad körställning - inför projekt Ironbutt på Sporthoj på bana..

Diskussionen kom på http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5529 och sedan blev det en komfort diskussion; http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5533

Blir vi folk nog, så vi kan finansiera banhyran, är jag på med sporthojen - sku vara en utmaning att dra dryga 5-600 banvarv, bara så där, non stop...
 
Ironbutt´ade hem från Bryssels på en K1200S - och vist är det aningen ensidigt att åka på store vägen..

Så jag råkade att få en liten idé!

SMC kör sannolikt den vanliga 4 dagars kurs på Kemora 2011. Dvs., man har 4 dagar vart man kan värma upp, och få koll på avslappnad körställning - inför projekt Ironbutt på Sporthoj på bana..

Diskussionen kom på http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5529 och sedan blev det en komfort diskussion; http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5533

Blir vi folk nog, så vi kan finansiera banhyran, är jag på med sporthojen - sku vara en utmaning att dra dryga 5-600 banvarv, bara så där, non stop...
Ni får bara köra samma sträcka 2 ggr så bankörning går nog bort:tungan
 
162,5 mil på 15 timmar...man hinner många mil till på 9 timmar till....men ont i röven får man:arsele..
 
Fattar inte hur man orkar jag å 2 kompisar körde sammanlagt cirka 150 mil på 3 dagar inkl sömn å efter det så hade jag ont i rövhålet
 
Kan fota bilder på röven som bevis efter mina långresor om så önskas?

Längsta resan i ett svep var 145 mil hem från tyskland.. gör jag aldrig om igen.
Körde 110 för ett par veckor sedan ned till tyskland igen, varav 80 i regn och 15 i tät dimma. Var en upplevelse det med.

Fattar inte hur man orkar jag å 2 kompisar körde sammanlagt cirka 150 mil på 3 dagar inkl sömn å efter det så hade jag ont i rövhålet

Är du säker på att det berodde på körningen? :glömdet
 
Last edited:
Borde ju vara uppdelat på typ av hoj med ju. 170mil på en goldwing eller 170mil på en R1a är ju inte sammasak....
 
har kört 200mil på en dag på en R1´a :tummenupp

:confused: ehhh... drygt 83/km h i snitt. Detta på 24 timmar! Då ska man hinna tanka, äta, köra "lilla programmet" (kissa) några gånger och ev. "stora programmet" en vända. :va:va:va:rolleyes:

Var körde du? Uppsala - Kiruna t.o.r.

Skeptisk...

Fattar inte hur man orkar jag å 2 kompisar körde sammanlagt cirka 150 mil på 3 dagar inkl sömn å efter det så hade jag ont i rövhålet

i rövhålet!!!??? Skicka en bild på din sadel, kan inte vara en serieproducerad :D
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top