100 mil på en dag....

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu känner jag mig prinsessan på ärten när jag ska dela opp en 70mila tripp på 2-3 dar:D

Men om jag får välja på en förmiddag längs E45 och 150 mil norsk krok väg mellan punkt a & b så blir det nog det senare. Vill jag bli uttråkad så har jag ju en audi:D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Med rätt hoj på rätt väg borde det gå att göra på under 6 timmar, säg 7 timmar ink tankning och paus. Vad ska man göra restarande 17 timmar? Byta däck? :Rockbanan:tråkad

Fast grejen med Ironbutt är att du måste lämna in kvitton på tankningar och annat och dom kollar tidsstämplarna på kvittona och vart du varit. Sen räknar dom ut hur långt du kört och hur fort det gått och jämför med hastighetsgränserna på dom vägsträckorna. Har du kört över gällande hastighetsgränser så blir du inte godkänd.

Med andra ord. Ska man greja det så blir det till att ligga och mata på hojen i minst 16 timmar effektiv körtid inom ett dygn. Under förutsättning att man bara ligger på 90 och 110 vägar då. Kör man 70 vägar så lär det bli svårt att klara det.
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
"d. Du får inte köra mer än 300 miles d.v.s. 483 km mellan tankningar"

Lite jobbigt att man MÅSTE stanna o tanka så ofta bara :S :)
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Att avverka 100 mil på en dag med en Super Blackbird (eller likanande) på tyska motorvägar är inte speciellt utmanande...
Jo av tristess och p g a värmen.
Skulle åka Rostock - Munchen (ca 80 mil) i början på en semester, för att komma snabbare ned till bergspassen i Italien, men orkade bara 55-60 mil. Grymt tråkigt att bränna Autobahn. Åker man fortare än mina "lagom" 130-150 knyck ökar bränslekostnaderna och riskerna. Tyskarna gillar emellanåt inte snabbare hojar samt man får se upp med mycket snabba inbromsningar o stopp i trafiken.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Hänger mycket på hojen. Skulle man ge sig på att köra på en sporthoj så skulle man få ont överallt (som synes ovan)rätt fort. Men på en K1300s tex så är 100 mil inga problem öht. Rena uppvärmningsturen. Jag har kört över 100 mil på en enstånka i ett svep. Det var däremot rätt otrevligt för kroppen och främst händerna efteråt. Men jag kom ju fram. :näsblod

Men rent krasst vill jag köra 70-sträckor/små vägar i största möjliga mån och då är inte 120 knyck på motorvägar så kul i längden. Men visst vore det väl halvskoj med en iron-butt-buckla i skåpet hemma.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ironbutt´ade hem från Bryssels på en K1200S - och vist är det aningen ensidigt att åka på store vägen..

Så jag råkade att få en liten idé!

SMC kör sannolikt den vanliga 4 dagars kurs på Kemora 2011. Dvs., man har 4 dagar vart man kan värma upp, och få koll på avslappnad körställning - inför projekt Ironbutt på Sporthoj på bana..

Diskussionen kom på http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5529 och sedan blev det en komfort diskussion; http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5533

Blir vi folk nog, så vi kan finansiera banhyran, är jag på med sporthojen - sku vara en utmaning att dra dryga 5-600 banvarv, bara så där, non stop...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ironbutt´ade hem från Bryssels på en K1200S - och vist är det aningen ensidigt att åka på store vägen..

Så jag råkade att få en liten idé!

SMC kör sannolikt den vanliga 4 dagars kurs på Kemora 2011. Dvs., man har 4 dagar vart man kan värma upp, och få koll på avslappnad körställning - inför projekt Ironbutt på Sporthoj på bana..

Diskussionen kom på http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5529 och sedan blev det en komfort diskussion; http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5533

Blir vi folk nog, så vi kan finansiera banhyran, är jag på med sporthojen - sku vara en utmaning att dra dryga 5-600 banvarv, bara så där, non stop...
Ni får bara köra samma sträcka 2 ggr så bankörning går nog bort:tungan
 

maiki78

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2007
Ort
Överkalix
Hoj
Honda CBR 1000rr -08 Highland 950 sm -06
162,5 mil på 15 timmar...man hinner många mil till på 9 timmar till....men ont i röven får man:arsele..
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Fattar inte hur man orkar jag å 2 kompisar körde sammanlagt cirka 150 mil på 3 dagar inkl sömn å efter det så hade jag ont i rövhålet
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kan fota bilder på röven som bevis efter mina långresor om så önskas?

Längsta resan i ett svep var 145 mil hem från tyskland.. gör jag aldrig om igen.
Körde 110 för ett par veckor sedan ned till tyskland igen, varav 80 i regn och 15 i tät dimma. Var en upplevelse det med.

Fattar inte hur man orkar jag å 2 kompisar körde sammanlagt cirka 150 mil på 3 dagar inkl sömn å efter det så hade jag ont i rövhålet

Är du säker på att det berodde på körningen? :glömdet
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Borde ju vara uppdelat på typ av hoj med ju. 170mil på en goldwing eller 170mil på en R1a är ju inte sammasak....
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
har kört 200mil på en dag på en R1´a :tummenupp

:confused: ehhh... drygt 83/km h i snitt. Detta på 24 timmar! Då ska man hinna tanka, äta, köra "lilla programmet" (kissa) några gånger och ev. "stora programmet" en vända. :va:va:va:rolleyes:

Var körde du? Uppsala - Kiruna t.o.r.

Skeptisk...

Fattar inte hur man orkar jag å 2 kompisar körde sammanlagt cirka 150 mil på 3 dagar inkl sömn å efter det så hade jag ont i rövhålet

i rövhålet!!!??? Skicka en bild på din sadel, kan inte vara en serieproducerad :D
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top