Gynna glesbygden
Om man går till Suzuki Sveriges hemsida kan man lista serviceställen per rikets alla 21 län. T.ex. hittar man 5st i Stockholms län, 3st i Uppsala län, 2st i Södermanlands län. Ring runt och be om prisuppgift på 100 mila-servicen, fast nästa gång det blir aktuellt är väl inför 600-mila dito. Förmodligen blir det avsevärt biligare, ju längre ifrån de tre största städerna du kommer. Halva priset mot vad du skriver ute i landet, efter min rundringning.
Att de ibland brukar debitera köp av 3l olja, men att de bara fyller i 2.3l tycker jag man kan bjuda på, även om Motul 5100 debiterats med 130 SEK/l.
Jag tycker också att 2500 SEK för en 100 mila-service låter mycket dyrt. Hur mycket arbetstid bokade de då? 2.5h @ 700SEK/h? Tycker att de i så fall kunnat erbjuda en lånehoj/ATV under dagen, eller transport som extra kundservice.
Jag tappade registreringsskylten i början av en semesterresa efter att ha haft hojen inne för 100 mila service.
Skylten snäppes i en reklamhållare bara och var monterad utan skruvar.
Besväret med att skaffa en ny skylt och skattemärke, som skulle skickas till bostadsadressen, gjorde att jag letade en kväll och förmiddag för att slutligen hitta den i ett dike, alldeles invid en vägtrumma med en påtaglig sättning i vägbanan. Gissa om jag var trött i mina falkögon, efter att ha stirrat på vägbanan/dikesrenen och kört max 40 km/h letandes i ett antal timmar.
Nu sitter regskylten på plats med två skruvar, i stället för med silvertejpsäkring som jag körde med ett tag efter att ha återfunnit densamma.
Som jämförelse kan jag berätta att jag betalade dryga tusenlappen för min senaste 600 mila-service, men det var inte i någon storstad. Dessutom tror jag att 100-mila är en viktigare sådan och har mer kontrollpunkter.
Kvaliteten på de servicetillfällen jag haft har jag inget att anmärka på och jag har fått mina eftertraktade stämplar i serviceboken. Däremot kan jag berätta att när jag gjorde årsservice på bilen, så kostade det ungefär som du nu lagt ut, dessutom erbjöd de en lånecykel, samt att bilen var nytvättad och rutorna putsade både in- och utvändigt när jag hämtade den. Jag kände knappt igen bilen på parkeringen. Kanske har de sommarpraktikanter som tvättar bilarna i samband med servicen, men jag blev glad och handlade lite extra i butiken dessutom.
P.S.
Visst har en MC både fot- och handbroms. På en bil däremot saknas handbroms, även om man vanligtvis säger handbroms och menar parkeringsbroms? På vintervägar kan man visserligen handbromsa och göra en s.k. handbromssväng, mycket kul förutsatt att den verkar enbart på bakhjulen.