100:a mila service

Vid service gås servicepunkterna igenom
Letar du däremot upp en fungerande verkstad och ber dom kolla igenom hojjen, i samband med servicen, så gör de säkert det för någon hundring.
Man får vad man betalar för.

BTW: Hjälpte en ytlig bekant som tyckte att servicen var för dyr (äldre hoj).
Skulle kostat 2000kr på verkstad.
Han var med och tittade/hjälpte till.
Gick igenom samtliga servicepunkter, plus att jag mätte ventil och kopplingsfjädrar och rengjorde och smorde samtliga el-kopplingar.
Ville ha 100 pix (musta) i timmen gånger 6 timmar älikamed 600 dineros.
Det tyckte han var dyrt.
"Det var ju inte så svårt."
Gör det själv då för fan.

Och han är numera en väääldigt ytlig bekant som får betala sedvanligt mek-arvode i fortsättningen? Sådana "kompisar" gör man sig snabbt av med.

Dom roligaste kunderna är dom som står bredvid och tittar hela tiden,och säger:"jag skulle ha gjort det själv,men jag har inte tid" :va

Garanti på hoj är en styggelse. Vad händer om vi konsumenter tokvägrar att betala för garantin (och såklart tackar nej till den) när vi plockar ut våra hojar.

Hur mycket lägre priser skulle vi kunna få?

Jag gissar på att det i princip handlar om 0:- eller väldigt lite eftersom det är väldigt ovanligt att det uppstår något kostsamt att reparera inom garantitiden.
Men det kunde ju vara kul och testa nästa gång.

Så, kom igen nu alla som ska plocka ut ny hoj, testa att förhandla bort garantin och se om det går och se hur det skulle kunna påverka priset.

Visst, det är inte handlaren som står för garantin men handlaren är ju generalagentens/fabrikens representant.
Min erfarenhet är att varken nya bilar eller motorcyklar är färdiga från fabrik.
Särskilt på nya modeller görs ofta uppdateringar (tillrättning av konstruktionsfel) vid de första servicetillfällena.
Ofta utan att informera kunden.
Garantin kan vara nödvändig.
Men om hojjen är några år gammal, så är personalen oftast både billigare och bättre på en icke-märkesverkstad.

BMW i Solna nöjde sig med 1097 spänn vid 100:a milaren på min F800:a. Vilket var 400 mindre än utlovat! Det förefaller plötsligt som rena fyndpriset.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti