100:a mila service

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Undrar vad fan dem gör på en 100 mila service som kostar 2500 spänn!!
Lämnade in hojjen förra veckan och glömde säga att bromslampan inte lyste när man drog på handbromsen. Men tänkte i min enfald att sånt hittar dem väll så jag ringde inte och förvarnade dem. Hämtade hojjen straxt innan dem stängde och åkte hem. Kunde ju ändå inte kolla samtidigt som jag höll inne handbromsen.
Precis som ni säkert har förstått så hittade dem inte ett sånt elementärt fel...
E väll bara att boka nytt besök å ta ledigt från jobbet!!!

Kanske ska börja som mc smed för 2500 i timmlön?!?!

Nu är jag på ;)

Tjaa...de går igenom ett halvt A4 blad med massa småsaker som tar 2 sek per grej. Sedan byter de olja, oljefilter samt rengör filtret

Byter dom olja? trodde dom bara ställde den i ett hörn och knuffa på däcken lite.. :hihi

Hmmm.. Har inget mot att dega pengar när det gäller knarren men man vill ju få nått för stålarsarna åsså. Dem hade tydligen kopplat in nån Powercommander eller vad det hette och kollat på någon statistik men mer fick jag inte veta.. Det sura är väl bara att man måste dit igen, vågar fan inte köra utan bromslyse i stockholms trafiken. Får hålla på att hjälpbromsa med fotbromsen (heter det så) bara för att det ska lysa där bak hela tiden

TJENA. Kollat så det inte bara är glapp i kontakten vid handtaget ?. Undrar vad man får betala för en service med ventilkontroll/justering. Verkar ju vara dyrt i dina trakter där du bor. Trist, men servicar e ju nödvändigt.

TJENA. Kollat så det inte bara är glapp i kontakten vid handtaget ?. Undrar vad man får betala för en service med ventilkontroll/justering. Verkar ju vara dyrt i dina trakter där du bor. Trist, men servicar e ju nödvändigt.

Ja jo det kanske kan vara att dem gjorde nått sånt, men dem slipper ju klocka förgasare och annat så man undrar ju vad dem tar betalt för.. Men jag håller med dig HBG is da shit... skaffade knarrkort där på statenakörskola :yoparty

Hmmm.. Har inget mot att dega pengar när det gäller knarren men man vill ju få nått för stålarsarna åsså. Dem hade tydligen kopplat in nån Powercommander eller vad det hette och kollat på någon statistik men mer fick jag inte veta.. Det sura är väl bara att man måste dit igen, vågar fan inte köra utan bromslyse i stockholms trafiken. Får hålla på att hjälpbromsa med fotbromsen (heter det så) bara för att det ska lysa där bak hela tiden

testat kontaktspray eller dyl på kontakten bakom handtaget? Kan hjälpa om det bara oxiderat nån skit där

Om du frågar vad som ingår i 100-mila:n,så får du en utskrift på det.
kolla så att kablarna till bromsljuskontakten är monterade,ibland sitter dom inte på från fabrik,ingår i nymonteringen.

glapp:confused:
han frågar om en 100 mila service, hojen borde rimligtvis ej vara så gammal då.:D

Gynna glesbygden

Om man går till Suzuki Sveriges hemsida kan man lista serviceställen per rikets alla 21 län. T.ex. hittar man 5st i Stockholms län, 3st i Uppsala län, 2st i Södermanlands län. Ring runt och be om prisuppgift på 100 mila-servicen, fast nästa gång det blir aktuellt är väl inför 600-mila dito. Förmodligen blir det avsevärt biligare, ju längre ifrån de tre största städerna du kommer. Halva priset mot vad du skriver ute i landet, efter min rundringning.

Att de ibland brukar debitera köp av 3l olja, men att de bara fyller i 2.3l tycker jag man kan bjuda på, även om Motul 5100 debiterats med 130 SEK/l.

Jag tycker också att 2500 SEK för en 100 mila-service låter mycket dyrt. Hur mycket arbetstid bokade de då? 2.5h @ 700SEK/h? Tycker att de i så fall kunnat erbjuda en lånehoj/ATV under dagen, eller transport som extra kundservice.

Jag tappade registreringsskylten i början av en semesterresa efter att ha haft hojen inne för 100 mila service.
Skylten snäppes i en reklamhållare bara och var monterad utan skruvar.
Besväret med att skaffa en ny skylt och skattemärke, som skulle skickas till bostadsadressen, gjorde att jag letade en kväll och förmiddag för att slutligen hitta den i ett dike, alldeles invid en vägtrumma med en påtaglig sättning i vägbanan. Gissa om jag var trött i mina falkögon, efter att ha stirrat på vägbanan/dikesrenen och kört max 40 km/h letandes i ett antal timmar.
Nu sitter regskylten på plats med två skruvar, i stället för med silvertejpsäkring som jag körde med ett tag efter att ha återfunnit densamma.

Som jämförelse kan jag berätta att jag betalade dryga tusenlappen för min senaste 600 mila-service, men det var inte i någon storstad. Dessutom tror jag att 100-mila är en viktigare sådan och har mer kontrollpunkter.

Kvaliteten på de servicetillfällen jag haft har jag inget att anmärka på och jag har fått mina eftertraktade stämplar i serviceboken. Däremot kan jag berätta att när jag gjorde årsservice på bilen, så kostade det ungefär som du nu lagt ut, dessutom erbjöd de en lånecykel, samt att bilen var nytvättad och rutorna putsade både in- och utvändigt när jag hämtade den. Jag kände knappt igen bilen på parkeringen. Kanske har de sommarpraktikanter som tvättar bilarna i samband med servicen, men jag blev glad och handlade lite extra i butiken dessutom.

P.S.
Visst har en MC både fot- och handbroms. På en bil däremot saknas handbroms, även om man vanligtvis säger handbroms och menar parkeringsbroms? På vintervägar kan man visserligen handbromsa och göra en s.k. handbromssväng, mycket kul förutsatt att den verkar enbart på bakhjulen.

betalade i somras 1466 kr för 100 mil service på min gsx 650f hos claessons i bromölla.
tycker det var en rätt ok siffra men dock sista gången jag lämnar min hoj där. har aldrig blivit så illa bemött och fått så dålig service och griniga personer som jobbar på en verkstad.

Garanti på hoj är en styggelse. Vad händer om vi konsumenter tokvägrar att betala för garantin (och såklart tackar nej till den) när vi plockar ut våra hojar.

Hur mycket lägre priser skulle vi kunna få?

Jag gissar på att det i princip handlar om 0:- eller väldigt lite eftersom det är väldigt ovanligt att det uppstår något kostsamt att reparera inom garantitiden.
Men det kunde ju vara kul och testa nästa gång.

Så, kom igen nu alla som ska plocka ut ny hoj, testa att förhandla bort garantin och se om det går och se hur det skulle kunna påverka priset.

Visst, det är inte handlaren som står för garantin men handlaren är ju generalagentens/fabrikens representant.

Vid service gås servicepunkterna igenom
Letar du däremot upp en fungerande verkstad och ber dom kolla igenom hojjen, i samband med servicen, så gör de säkert det för någon hundring.
Man får vad man betalar för.

BTW: Hjälpte en ytlig bekant som tyckte att servicen var för dyr (äldre hoj).
Skulle kostat 2000kr på verkstad.
Han var med och tittade/hjälpte till.
Gick igenom samtliga servicepunkter, plus att jag mätte ventil och kopplingsfjädrar och rengjorde och smorde samtliga el-kopplingar.
Ville ha 100 pix (musta) i timmen gånger 6 timmar älikamed 600 dineros.
Det tyckte han var dyrt.
"Det var ju inte så svårt."
Gör det själv då för fan.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...