1 fas koppling

Status
Ej öppen för fler svar.

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
ska koppla en 1 fas fläkt till mitt vattensystem till datorn..

har gått igenom för längesen hur allt ska kopplas osv men minnet är bra men kort..

till fläkten ska jag ha en dimmer som jag kan ställa varv med...eftersom fläkten kommer nog väsnas rejält..150 mm o snurrar i 3900 rpm allt är i metall.

jaja kanske det...menmen ni borde väl vara lika bra på el som dom...är inte 12 volt utan vanlig

Fasen ska kopplas på p eller pil in på dimmern Tändtråden till fäkten skall vara på pil ut från dimmer ,nollan skall dras direkt till fläkten som även skall jordas

Du bör ev.ha en varvtalsregulator istället för dimmer om det skall användas mycket .

Cyanid skrev:
ja men behöver hjälp med denna fråga...handlar igentligen inte om ngn datorfläkt...är en industrifläkt..

rickardj skrev:
Fasen ska kopplas på p eller pil in på dimmern Tändtråden till fäkten skall vara på pil ut från dimmer ,nollan skall dras direkt till fläkten som även skall jordas

Du bör ev.ha en varvtalsregulator istället för dimmer om det skall användas mycket .

men ngt som är lite konstigt är att dom två kablarna som går in i fläktmotorn, är samma färg på o samma siffra.?!?!

är denna fläkten:

http://www.medibix.com/detail.jsp?view=detail&sku_id=847685&product_id=453469

Last edited:
Dimmer

Det funkar med dimmer anpassad för apparatstyrning. Undvik dimmer för t.ex glödtrådslampor. Varvtalsregulator är normalt en dimmer som är mer anpassad för ändamålet.

Edit: Kablarna spelar ingen roll. Ev. snurrar fläkten åt fel håll och då får du snällt vända på fas och nolla.

jag anntar att fläkten inte drar jätte mycket ström men om du kopplar den på en dimmer så kolla hur många VA dimmern klarar av, en normal brukar ligga på 300VA

så om fläkten drar mer än då så kan du nog räkna ut själv vad som händer......

den drar inte mer än 300A

fick lite hjärnsläpp av att kablarna till motorn var samma färg. men har kopplat rätt nu.

tror det är högre varv än 3900 rpm... för fläkten funkar som en gyro ifall man håller den...fast det kan bero på massan naturligtvis.. men ska kolla med en dimmer..

tror den e spec för 59w eller ngt under full förbrukning... skulle vara konstigt ifall den tog mer än 300A då. sen så är utagen i en vanlig villa bara avsäkrade för 16A?
brände inga ledningar o säkringar iallafall

ething skrev:
Det funkar med dimmer anpassad för apparatstyrning. Undvik dimmer för t.ex glödtrådslampor. Varvtalsregulator är normalt en dimmer som är mer anpassad för ändamålet.

Edit: Kablarna spelar ingen roll. Ev. snurrar fläkten åt fel håll och då får du snällt vända på fas och nolla.
Sådana saker får bara kopplas in av behörig person.
Iom att du ställt frågan visar du att du inte har en susning om vad du pysslar med...
De flesta som svarat har det fö inte heller!
Varför skull tex fläkten byta riktning om man byter "fas" och "nolla" det är ju växelström...
Låt någon som KAN hjälpa dig. 230V är FARLIGT! och det behöver inte märkas att det är någon felkoppling..
En felkoppling kan leda till :död :död :död
Comprendo??
Dimmer kan INTE användas till växelströmsfläktar.!!

Det som kan hända om du använder fel sorts dimmer är att motorn eller dimmern kan brinna upp.
Köp en varvtalsregulator ist så vet du att det funkar.
En kompis till mig lyckades bränna två fläktar innan han ringde mig och frågade vad felet var.
Jag bytte ut dimmern mot en varvtalsregulator ist och den tredje fläkten lever nu ett stilla liv.
Denna tex
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...&COSID=B6EF90B75ECF4BCABA17B8A229AA54AC877620
//Tobbe

Kahobe skrev:
Iom att du ställt frågan visar du att du inte har en susning om vad du pysslar med...
Varför skull tex fläkten byta riktning om man byter "fas" och "nolla" det är ju växelström...
Låt någon som KAN hjälpa dig. 230V är FARLIGT! och det behöver inte märkas att det är någon felkoppling..
Comprendo??

Vad är det som kan bli farligt? Det är två trådar på motorn och två från väggen? GE FAN I DIMMERN BARA

tobbeviking skrev:
Det som kan hända om du använder fel sorts dimmer är att motorn eller dimmern kan brinna upp.
Köp en varvtalsregulator ist så vet du att det funkar.
En kompis till mig lyckades bränna två fläktar innan han ringde mig och frågade vad felet var.
Jag bytte ut dimmern mot en varvtalsregulator ist och den tredje fläkten lever nu ett stilla liv.
Denna tex
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...&COSID=B6EF90B75ECF4BCABA17B8A229AA54AC877620
//Tobbe

verkade bra...kanske lite dyr men det får gå..
ska bara kolla spec vad den tar i Ampere

heliac skrev:
Vad är det som kan bli farligt? Det är två trådar på motorn och två från väggen? GE FAN I DIMMERN BARA

måste ha ngn sorts varvtalsregulator. dånar nått förbannat.
ska åka o kolla på den på claes ohlson..

Last edited:
Kahobe skrev:
Comprendo??

hade det varit likström då hade det ju stämmt med att den bytt riktning men killen har gått å köpten 230 fläkt:3freak

varför inte 12 volt lixom det är något ofarligare å enklare å koppla

växelström ska du absolut inte leka med

ni pratade om 300va bla bla , vad jag tror ni menade är 300watt eller?

volt*amp=watt om det hjälper er , tror nätagregatet levererar 220w så du inte tar en en bamse fläkt å smäller den också :kocko

det går att använda dimmer på både likström som växelström

"skriver så killen inte går å dör"

Ta bort tråden! Teknik å meck hörnan du kunde väll ha hållt dig i dator delen i alla fall:rolleyes:

Last edited:
RS "Alex" skrev:
hade det varit likström då hade det ju stämmt med att den bytt riktning men killen har gått å köpten 230 fläkt:3freak

varför inte 12 volt lixom det är något ofarligare å enklare å koppla

växelström ska du absolut inte leka med

ni pratade om 300va bla bla , vad jag tror ni menade är 300watt eller?

volt*amp=watt om det hjälper er , tror nätagregatet levererar 220w så du inte tar en en bamse fläkt å smäller den också :kocko

hej du...har inte gått o köpt sakerna ... har haft dom liggade hemma..
o sen har jag inte tänkt o koppla in den i nätagget..nätagg ger bara 12 o neråt i datorer.

eftersom det inte kommer vara i datorn och det enda som kommer vara i datorn e CPU kylaren allt annat kommer vara självständigt o inte i datorn.. :gnissla så då kan det lika gärna vara här..
skrev här bara för att ingen skulle förväxla att det vara datorgrejer utan 230v saker.

Last edited:
Cyanid skrev:
verkade bra...kanske lite dyr men det får gå..
ska bara kolla spec vad den tar i Ampere
Det håller, jag lovar!

MEN du har redan fått pekpinnar nu, var EXTREMT noga när du gör detta!
Eftersom fläkten är i metall så måste den anslutas till skyddsjord också.
Hur ska du mata fläkten? Via stickpropp?
Förklara gärna utförligt hur du tänkt göra så får vi se om det låter sunt.
Vart har du tänkt montera varvtalsregulatorn? För du kan ju knappast ha den liggandes lös på golvet. Du måste se till att alla kopplingar är väl skyddade från beröring.
Inga fulkopplingar nu, gör detta rätt så slipper vi höra om en grillad datormoddare eller hans besök som fått hjälp med hjärtrytmen av elnätet genom datorn.
//Tobbe

Cyanid skrev:
hej du...har inte gått o köpt sakerna ... har haft dom liggade hemma..
o sen har jag inte tänkt o koppla in den i nätagget..nätagg ger bara 12 o neråt i datorer.

jag har inte heller sagt att dom levererar något annat

men jag tror dom ger max 220w också

gå å köp biltemas största fläkt för 90 kr tryck in den i datorn å ta en dimmer från deras båt avdelning så kan du reglera fläkten som du vill ha det

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna