1 fas koppling

Status
Ej öppen för fler svar.
RS "Alex" skrev:
jag har inte heller sagt att dom levererar något annat

men jag tror dom ger max 220w också

gå å köp biltemas största fläkt för 90 kr tryck in den i datorn å ta en dimmer från deras båt avdelning så kan du reglera fläkten som du vill ha det
Snubbla inte på dig själv nu. Max effekt på dimmers kan anges i både VA=Voltampere och W=Watt.
En datorsnätagg kan ge allt från 100W till över 400W beroende på vilket nätagg som sitter monterat, dessa effekterna är angivna på sekundärsidan 12/7/5 volt
Dock var det ju ett mkt bra förslag med båtdimmern och fläkten från biltema.
Om en likspänningsdimmer funkar till både induktiva och resistiva laster ska jag låta vara osagt då jag inte har en aning faktiskt.
//Tobbe

ska svara exakt huir detta är tänkt..

har redan byggt en extern låda i plåt med fyrkantsprofil som ej kommer vara i rummet. utan igenom väggen till ett annat rum.

lådan e byggd så att vatten o el ej kommer ihop...förutom vid pumpen men det ska det ju :tungan

ska använda en rejälpump som klarar det.
varvtalsregulator mm sitter på lådan.

är tänkt o ha det på andra sidan väggen för att på vintern blir det runt 5+ där. och med vattenkylingen får jag bättre temp på datorn samt tystare miljö.

Cyanid skrev:
ska svara exakt huir detta är tänkt..

har redan byggt en extern låda i plåt med fyrkantsprofil som ej kommer vara i rummet. utan igenom väggen till ett annat rum.

lådan e byggd så att vatten o el ej kommer ihop...förutom vid pumpen men det ska det ju :tungan

ska använda en rejälpump som klarar det.
varvtalsregulator mm sitter på lådan.

är tänkt o ha det på andra sidan väggen för att på vintern blir det runt 5+ där. och med vattenkylingen får jag bättre temp på datorn samt tystare miljö.
Då är mitt råd att du iaf visar lådan för en elektriker som kan ge dig lite råd om hur det ska göras säkrast. Lådan ska UTAN TVIVEL skyddsjordas! Detta är viktigt.
Men som sagt, extrem försiktighet och inga spretande trådar åt alla håll i lådan nu!!
//Tobbe

...

Verkar helt vansinnigt att ha en 220v fläkt i en dator. Sådana kylbehov kan inte finnas att en 12v plastfläkt inte skulle räcka.

Tänk på att om det skulle hända något och du som inte har behöriget är ansvarig så gäller inga försäkringar... Ingen hemförsäkring om huset brinner ner, ingen olycksfallsförs om du får en smäll..
Skyddsjordar du inte ordentligt och fläkten är helt i metall vet jag vad som händer om fläkten tex skär. Datorchassiet blir strömförande och har du tur blir det "bara" tomtebloss i dina kretskort.
Det finns en anledning varför nätdelen i en dator har en egen kapsling.
Dumt å blanda 12, 5 , 3.5v med 220v..

Silverryggen skrev:
Verkar helt vansinnigt att ha en 220v fläkt i en dator. Sådana kylbehov kan inte finnas att en 12v plastfläkt inte skulle räcka.

Tänk på att om det skulle hända något och du som inte har behöriget är ansvarig så gäller inga försäkringar... Ingen hemförsäkring om huset brinner ner, ingen olycksfallsförs om du får en smäll..
Skyddsjordar du inte ordentligt och fläkten är helt i metall vet jag vad som händer om fläkten tex skär. Datorchassiet blir strömförande och har du tur blir det "bara" tomtebloss i dina kretskort.
Det finns en anledning varför nätdelen i en dator har en egen kapsling.
Dumt å blanda 12, 5 , 3.5v med 220v..

läs igenom innan du läser .... ska inte ha skiten i datorn..

sen så ska jag ringa polaren som är elsnubbe men han e på semester..
har inte tänkt koppla in det utan behörighet men kolla så allt funkar som de ska innan..

fläkten är jordad..

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...