”Steglös” växellåda i MotoGP – trams?

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Ibland är det inte sant att tävlingsverksamheten driver utvecklingen framåt.
Jag vill ha sådan växellåda ! :)
Men är kanske inte beredd betala priset? :huvet

Volvos 340(Dvs DAF) hade väl en CVT låda, så du behöver nog inte betala så mycket för en sån :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Volvos 340(Dvs DAF) hade väl en CVT låda, så du behöver nog inte betala så mycket för en sån :D

När jag ramlade in i rallysvängen så kryllade det av DAF 66or.

On topic, så tror jag att detta var det senaste utvecklingssteget.
Ett tekniskt framsteg avgör inte racet i sig själv, men om allt annat är tillräckligt bra så är varje fördel avgörande.
Jag tror att detta öppnar upp för framsteg inom andra områden.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Volvos 340(Dvs DAF) hade väl en CVT låda, så du behöver nog inte betala så mycket för en sån :D

"Daffen" hade en transmission uppbyggd på samma sätt som en snöskoters "variator".
Det fungerade riktigt bra men eftersom motorn redan innan man kopplade den till denna transmission led av
alldeles för låg effekt i förhållande till bilens vikt, så blev det en typisk "shoppingbil" för främst otekniska kvinnor och äldre med dålig simultanförmåga.

/KentW
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vill ha sådan växellåda !

Gör som mig, köp en snöskoter. Eller en moped eller en DAF 66...

Det finns förståsigpåare som anser att nästa stora grej på sporthojar blir just "seamless gearbox" och de finns de som tror / hoppas att detta kommer om bara något år i nästa generation tusenkubikare. Om det verkligen behövs kan alltid debatteras, men just nu anses ju en sporthoj utan quickshifter vara iskall, så den första som kommer med någon form av "seamless gearbox", dubbelkopplingslåda eller annan konstruktion som minskar växlingstiden kommer ju att ha ett riktigt bra säljargument.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
"Daffen" hade en transmission uppbyggd på samma sätt som en snöskoters "variator".
Det fungerade riktigt bra men eftersom motorn redan innan man kopplade den till denna transmission led av
alldeles för låg effekt i förhållande till bilens vikt, så blev det en typisk "shoppingbil" för främst otekniska kvinnor och äldre med dålig simultanförmåga.

De hade en annan fördel också - hög toppfart baklänges...Jag har något svagt minne av att jag och en polare backade nästan hundra blås med min morsas gamla fasters Volvo 343...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hur sjutton har han mätt detta?

:confused:

Han spelade in ljudet från hojarna och mätte i en graf under hur lång tid tändningen var bruten för att växla, eller i alla fall hur länge motorljudet var lägre pga växlingen, dvs motorn varvade mindre.

Här är artikeln
http://motomatters.com/analysis/2013/05/04/is_yamaha_using_a_seamless_gearbox_the_d.html

Nu när hojarna börjar bli överviktiga borde det ju finnas rum för ett KERS på hojar också som kan användas att ge drivning under tiden som tändningen är bruten för att växla, eller är det förbjudet också?

Det borde gå att koppla in istället för motorbromsen på bakhjulet och frikoppla motorn helt. Å andra sidan kanske motorbromsen behövs för att spara soppa nuförtiden?
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Gör som mig, köp en snöskoter. Eller en moped eller en DAF 66...

Det finns förståsigpåare som anser att nästa stora grej på sporthojar blir just "seamless gearbox" och de finns de som tror / hoppas att detta kommer om bara något år i nästa generation tusenkubikare. Om det verkligen behövs kan alltid debatteras, men just nu anses ju en sporthoj utan quickshifter vara iskall, så den första som kommer med någon form av "seamless gearbox", dubbelkopplingslåda eller annan konstruktion som minskar växlingstiden kommer ju att ha ett riktigt bra säljargument.

Kommer verkligen seamless-lådor till gathojar? Dubbelkopplingslådor har jag hört rykten om, bland annat nästa R1:a, men aldrig en seamless-låda. Dubbelkopplingslådor som är elektriskt styrda går det ju även rykten om så att de kan köras som manuella med koppling, halvautomat och helautomat går det ju också rykten om.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Kommer verkligen seamless-lådor till gathojar? Dubbelkopplingslådor har jag hört rykten om, bland annat nästa R1:a, men aldrig en seamless-låda. Dubbelkopplingslådor som är elektriskt styrda går det ju även rykten om så att de kan köras som manuella med koppling, halvautomat och helautomat går det ju också rykten om.

Rykten och rykten... Provkör en VFR1200 och testa själv. :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Rykten och rykten... Provkör en VFR1200 och testa själv. :tummenupp

Jag vet men vi pratade sporthojar ;)

Dubbelkoppling har ju setts som för tung och stor för sporthojar tidigare.

Vad händer förresten om Yamaha har en dubbelkopplingslåda på R1:an, måste de bygga om den till en vanlig enkelkoppling för att köra WSBK?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ang CVT så hade väl Audi en sådan som tillval på sina gatbilar för typ 10-15 år sedan? Blev ingen större hit verkar det som, jag har för mig att den hade problem med effektförluster som var värre än effektivitetsförtjänsten av att alltid ha motorn vid optimalt varvtal?

Jag vill minnas att den faktiskt var/är ganska så effektiv. Nissan har sålt/säljer bilar med CVT-lådor och Toyota har dem i nuvarande Avensis. Jag tippar att de inte är så heta för att de är tråkiga. Hur upphetsande är det att lägga motorn på ett varvtal och inte höra det öka?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag vill minnas att den faktiskt var/är ganska så effektiv. Nissan har sålt/säljer bilar med CVT-lådor och Toyota har dem i nuvarande Avensis. Jag tippar att de inte är så heta för att de är tråkiga. Hur upphetsande är det att lägga motorn på ett varvtal och inte höra det öka?

Sant men hur upphetsande är det att höra ljudet åka i en Avensis i vilket fall som helst? :) En italiensk V12 så kanske det är lite angenämare :)
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag vill minnas att den faktiskt var/är ganska så effektiv. Nissan har sålt/säljer bilar med CVT-lådor och Toyota har dem i nuvarande Avensis. Jag tippar att de inte är så heta för att de är tråkiga. Hur upphetsande är det att lägga motorn på ett varvtal och inte höra det öka?

Det finns fortfarande till bland annat Audi A6, skittråkig att köra och tål inte så mycket moment, så endast till de minsta motorerna och framhjulsdrivna bilar. Men just det kundsegmentet bryr sig nog inte om körglädje så där funkar den nog bra. Går väldigt mjukt och fint, speciellt från start där dubbelkopplingslådorna brukar kunna ha en tendens att hugga lite.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag vill minnas att den faktiskt var/är ganska så effektiv. Nissan har sålt/säljer bilar med CVT-lådor och Toyota har dem i nuvarande Avensis. Jag tippar att de inte är så heta för att de är tråkiga. Hur upphetsande är det att lägga motorn på ett varvtal och inte höra det öka?

 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Nu verkar Rossi och Lorenzo ha testat Yammas nya seamless-låda också villet verkar ha lett till kortare växlingstider, även om de numera knappast är negativa vilket Mr. Emmetts matte gör gällande...

Den här kommentaren lägger fram en bra poäng:
http://www.motomatters.com/analysis...ess_gearbox_tested_at_brno.html#comment-48471

Maybe the unit used isn't appropriate, instead of duration it should be frequency or speed.

Let me give you a an example. Say an engine is tuned from doing 6000 revs (per minute) to 12000. Clearly a doubling, or 100% improvement.

Now look at the time a single rev takes: 1 / 6000 / 60 = 0.010 seconds. After tuning: 1 / 12000 / 60 = 0.005 seconds. According to your argumentation, that would only be a 50% improvement. Wrong, because you looked at the duration.

When looking at something which can be improved by increasing it (bhp, revs, etc.), your way of determining percentages is correct. However, when the goal of the improvement is in reducing duration, you need to reverse that direction. Which equals to looking at the newly achieved speed or frequency.

Så, yamaha har gått från c:a 26,3 växlingar per sekund (1/0,038) till 62,5 växlingar per sekund (1/0,016), vilket är en ökning med 138%. :D

Han är lite off med sin matte, men inte så mycket. :tungan


Ett tankeexperiment kan ju vara att fundera på vad "dubbelt så snabb" innebär.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ett tankeexperiment kan ju vara att fundera på vad "dubbelt så snabb" innebär.

Samma sak som "hälften så långsam" :)

För mig finns det två sätt han kan säga det på;
- Lådan är (0,038-0,016)/0,038 = 59% snabbare än den gamla, eller
- Lådan är 0,038/0,016-1 = 138% mer effektiv än den gamla (eftersom den växlar på 0,016 istället för 0,038) om vi använder växlingstiden som mått på effektivitet
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Samma sak som "hälften så långsam" :)

För mig finns det två sätt han kan säga det på;
- Lådan är (0,038-0,016)/0,038 = 59% snabbare än den gamla, eller
- Lådan är 0,038/0,016-1 = 138% mer effektiv än den gamla (eftersom den växlar på 0,016 istället för 0,038) om vi använder växlingstiden som mått på effektivitet

Dubbelt så snabb = hälften så långsam, och sen vänder du ändå på det.
 

Insomnia

#76 R1000
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV4, Yamaha Tracer 700
Det tjatas ju ganska mycket om NÄR Yamaha skall introducera sin nya låda men kan dom verkligen det? Har för mig att både JL och VR introducerat motor nr 4. Hittar inga siffror på det nu men det borde väl innebära att man inte kan förändra mer än en motor och man vill väl knappast ha två olika hojar i boxen? Tänker jag rätt? :va
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top