”Steglös” växellåda i MotoGP – trams?

Ibland är det inte sant att tävlingsverksamheten driver utvecklingen framåt.
Jag vill ha sådan växellåda ! :)
Men är kanske inte beredd betala priset? :huvet

Volvos 340(Dvs DAF) hade väl en CVT låda, så du behöver nog inte betala så mycket för en sån :D
 
Volvos 340(Dvs DAF) hade väl en CVT låda, så du behöver nog inte betala så mycket för en sån :D

När jag ramlade in i rallysvängen så kryllade det av DAF 66or.

On topic, så tror jag att detta var det senaste utvecklingssteget.
Ett tekniskt framsteg avgör inte racet i sig själv, men om allt annat är tillräckligt bra så är varje fördel avgörande.
Jag tror att detta öppnar upp för framsteg inom andra områden.
 
Volvos 340(Dvs DAF) hade väl en CVT låda, så du behöver nog inte betala så mycket för en sån :D

"Daffen" hade en transmission uppbyggd på samma sätt som en snöskoters "variator".
Det fungerade riktigt bra men eftersom motorn redan innan man kopplade den till denna transmission led av
alldeles för låg effekt i förhållande till bilens vikt, så blev det en typisk "shoppingbil" för främst otekniska kvinnor och äldre med dålig simultanförmåga.

/KentW
 
Jag vill ha sådan växellåda !

Gör som mig, köp en snöskoter. Eller en moped eller en DAF 66...

Det finns förståsigpåare som anser att nästa stora grej på sporthojar blir just "seamless gearbox" och de finns de som tror / hoppas att detta kommer om bara något år i nästa generation tusenkubikare. Om det verkligen behövs kan alltid debatteras, men just nu anses ju en sporthoj utan quickshifter vara iskall, så den första som kommer med någon form av "seamless gearbox", dubbelkopplingslåda eller annan konstruktion som minskar växlingstiden kommer ju att ha ett riktigt bra säljargument.
 
"Daffen" hade en transmission uppbyggd på samma sätt som en snöskoters "variator".
Det fungerade riktigt bra men eftersom motorn redan innan man kopplade den till denna transmission led av
alldeles för låg effekt i förhållande till bilens vikt, så blev det en typisk "shoppingbil" för främst otekniska kvinnor och äldre med dålig simultanförmåga.

De hade en annan fördel också - hög toppfart baklänges...Jag har något svagt minne av att jag och en polare backade nästan hundra blås med min morsas gamla fasters Volvo 343...
 
Hur sjutton har han mätt detta?

:confused:

Han spelade in ljudet från hojarna och mätte i en graf under hur lång tid tändningen var bruten för att växla, eller i alla fall hur länge motorljudet var lägre pga växlingen, dvs motorn varvade mindre.

Här är artikeln
http://motomatters.com/analysis/2013/05/04/is_yamaha_using_a_seamless_gearbox_the_d.html

Nu när hojarna börjar bli överviktiga borde det ju finnas rum för ett KERS på hojar också som kan användas att ge drivning under tiden som tändningen är bruten för att växla, eller är det förbjudet också?

Det borde gå att koppla in istället för motorbromsen på bakhjulet och frikoppla motorn helt. Å andra sidan kanske motorbromsen behövs för att spara soppa nuförtiden?
 
Last edited:
Gör som mig, köp en snöskoter. Eller en moped eller en DAF 66...

Det finns förståsigpåare som anser att nästa stora grej på sporthojar blir just "seamless gearbox" och de finns de som tror / hoppas att detta kommer om bara något år i nästa generation tusenkubikare. Om det verkligen behövs kan alltid debatteras, men just nu anses ju en sporthoj utan quickshifter vara iskall, så den första som kommer med någon form av "seamless gearbox", dubbelkopplingslåda eller annan konstruktion som minskar växlingstiden kommer ju att ha ett riktigt bra säljargument.

Kommer verkligen seamless-lådor till gathojar? Dubbelkopplingslådor har jag hört rykten om, bland annat nästa R1:a, men aldrig en seamless-låda. Dubbelkopplingslådor som är elektriskt styrda går det ju även rykten om så att de kan köras som manuella med koppling, halvautomat och helautomat går det ju också rykten om.
 
Kommer verkligen seamless-lådor till gathojar? Dubbelkopplingslådor har jag hört rykten om, bland annat nästa R1:a, men aldrig en seamless-låda. Dubbelkopplingslådor som är elektriskt styrda går det ju även rykten om så att de kan köras som manuella med koppling, halvautomat och helautomat går det ju också rykten om.

Rykten och rykten... Provkör en VFR1200 och testa själv. :tummenupp
 
Rykten och rykten... Provkör en VFR1200 och testa själv. :tummenupp

Jag vet men vi pratade sporthojar ;)

Dubbelkoppling har ju setts som för tung och stor för sporthojar tidigare.

Vad händer förresten om Yamaha har en dubbelkopplingslåda på R1:an, måste de bygga om den till en vanlig enkelkoppling för att köra WSBK?
 
Ang CVT så hade väl Audi en sådan som tillval på sina gatbilar för typ 10-15 år sedan? Blev ingen större hit verkar det som, jag har för mig att den hade problem med effektförluster som var värre än effektivitetsförtjänsten av att alltid ha motorn vid optimalt varvtal?

Jag vill minnas att den faktiskt var/är ganska så effektiv. Nissan har sålt/säljer bilar med CVT-lådor och Toyota har dem i nuvarande Avensis. Jag tippar att de inte är så heta för att de är tråkiga. Hur upphetsande är det att lägga motorn på ett varvtal och inte höra det öka?
 
Jag vill minnas att den faktiskt var/är ganska så effektiv. Nissan har sålt/säljer bilar med CVT-lådor och Toyota har dem i nuvarande Avensis. Jag tippar att de inte är så heta för att de är tråkiga. Hur upphetsande är det att lägga motorn på ett varvtal och inte höra det öka?

Sant men hur upphetsande är det att höra ljudet åka i en Avensis i vilket fall som helst? :) En italiensk V12 så kanske det är lite angenämare :)
 
Jag vill minnas att den faktiskt var/är ganska så effektiv. Nissan har sålt/säljer bilar med CVT-lådor och Toyota har dem i nuvarande Avensis. Jag tippar att de inte är så heta för att de är tråkiga. Hur upphetsande är det att lägga motorn på ett varvtal och inte höra det öka?

Det finns fortfarande till bland annat Audi A6, skittråkig att köra och tål inte så mycket moment, så endast till de minsta motorerna och framhjulsdrivna bilar. Men just det kundsegmentet bryr sig nog inte om körglädje så där funkar den nog bra. Går väldigt mjukt och fint, speciellt från start där dubbelkopplingslådorna brukar kunna ha en tendens att hugga lite.
 
Jag vill minnas att den faktiskt var/är ganska så effektiv. Nissan har sålt/säljer bilar med CVT-lådor och Toyota har dem i nuvarande Avensis. Jag tippar att de inte är så heta för att de är tråkiga. Hur upphetsande är det att lägga motorn på ett varvtal och inte höra det öka?

 
Nu verkar Rossi och Lorenzo ha testat Yammas nya seamless-låda också villet verkar ha lett till kortare växlingstider, även om de numera knappast är negativa vilket Mr. Emmetts matte gör gällande...

Den här kommentaren lägger fram en bra poäng:
http://www.motomatters.com/analysis...ess_gearbox_tested_at_brno.html#comment-48471

Maybe the unit used isn't appropriate, instead of duration it should be frequency or speed.

Let me give you a an example. Say an engine is tuned from doing 6000 revs (per minute) to 12000. Clearly a doubling, or 100% improvement.

Now look at the time a single rev takes: 1 / 6000 / 60 = 0.010 seconds. After tuning: 1 / 12000 / 60 = 0.005 seconds. According to your argumentation, that would only be a 50% improvement. Wrong, because you looked at the duration.

When looking at something which can be improved by increasing it (bhp, revs, etc.), your way of determining percentages is correct. However, when the goal of the improvement is in reducing duration, you need to reverse that direction. Which equals to looking at the newly achieved speed or frequency.

Så, yamaha har gått från c:a 26,3 växlingar per sekund (1/0,038) till 62,5 växlingar per sekund (1/0,016), vilket är en ökning med 138%. :D

Han är lite off med sin matte, men inte så mycket. :tungan


Ett tankeexperiment kan ju vara att fundera på vad "dubbelt så snabb" innebär.
 
Ett tankeexperiment kan ju vara att fundera på vad "dubbelt så snabb" innebär.

Samma sak som "hälften så långsam" :)

För mig finns det två sätt han kan säga det på;
- Lådan är (0,038-0,016)/0,038 = 59% snabbare än den gamla, eller
- Lådan är 0,038/0,016-1 = 138% mer effektiv än den gamla (eftersom den växlar på 0,016 istället för 0,038) om vi använder växlingstiden som mått på effektivitet
 
Last edited:
Samma sak som "hälften så långsam" :)

För mig finns det två sätt han kan säga det på;
- Lådan är (0,038-0,016)/0,038 = 59% snabbare än den gamla, eller
- Lådan är 0,038/0,016-1 = 138% mer effektiv än den gamla (eftersom den växlar på 0,016 istället för 0,038) om vi använder växlingstiden som mått på effektivitet

Dubbelt så snabb = hälften så långsam, och sen vänder du ändå på det.
 
Det tjatas ju ganska mycket om NÄR Yamaha skall introducera sin nya låda men kan dom verkligen det? Har för mig att både JL och VR introducerat motor nr 4. Hittar inga siffror på det nu men det borde väl innebära att man inte kan förändra mer än en motor och man vill väl knappast ha två olika hojar i boxen? Tänker jag rätt? :va
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top