”Steglös” växellåda i MotoGP – trams?

Hur ska man då värdera Stoners kommentar, att det är ”trevligt” men inget som ger ett övertag? Och om det skulle stämma att det ger en ”stabilare hoj ut ur kurvorna med full acceleration”, då verkar det ju inte vara något som hjälper Yamaha eftersom det inte är där som de är svaga jämfört med Honda.

Ser man på MM vs JL så tycker jag MM ser ut att ha en fördel ut ur kurvorna när han plockar upp hojen mycket tidigare och öser på, så nog ser honda ut att ha en fördel vid accelerationen ut ur kurvorna gentemot yamaha...
Men både JL och VR sa ju att lådan inte kommer ge så stora förändringar i varvtider, men göra hojen mer lättkörd och att den kommer att vara snällare mot däck och sånt...
 
Hur kan man avgöra om det beror på MM eller på hans växellåda?

Om man sätter honom på en hoj utan?
Annars ser man väl samma tendenser på DP med för den delen, även om MM kör hårdare och gör det hela tydligare.
 
Man kan vrida och vända på det och analysera. Min analys är enkel. Yamha skulle inte Moto GP satsa på en teknik som är trams. Moto GP är för viktigt. Nu kan ju Yamahas ingenjörer ha helt fel och vara ute cykla och därför ta hjälp av våra SH ingenjörer för att avgöra om de koncept som kan hjälpa eller stjälpa en svindyr och asviktig tävlingssatsning verkligen leder någonvart. Herregud...:huvet
 
Klart att det inte är trams. Att ens antyda det betyder att man har liten förståelse för hur tillverkarna i MotoGP jobbar.

Både Rossi och Lorenzo har varit väldigt positiva till den nya växellådan som förutom stabilare acceleration ut ur kurvorna ger en stabilare hoj även under inbromsningarna.

Att de båda två är med så bra på en typisk Honda-banan är ett gott tecken :)
 
Just det. Och eftersom vi inte har sett MM ”på en hoj utan” vet vi inte.

Ser att du valde att ignorera kommentaren om DP.
:tummenupp
Sedan har vi ju både JL och VR som kommenterat saken... Men, de kan ju inget om det där med hojar. :hihi
 
Ser att du valde att ignorera kommentaren om DP.
:tummenupp
Ja, eftersom du beskrev honom likadant som MM – att de har ”samma tendenser”. Dessutom har sättet som DP rätar upp sin Honda i utgångarna och ser ut att kunna ge gas tidigare än många andra beskrivits i många år; långt innan Honda började med sin magiska växellåda.
 
P€RRA;5889391 skrev:
Både Rossi och Lorenzo har varit väldigt positiva till den nya växellådan som förutom stabilare acceleration ut ur kurvorna ger en stabilare hoj även under inbromsningarna.
Är du copywriter på Yamahas marknadsavdelning?
 
David Emmet:

You didn't even need to hear the noise: just watching the bikes come out of the final corner gave you enough visual clues to see the bikes were using the seamless gearbox. The factory Yamahas were smoother, with less wheelie, and no movement of the rear when the gears were changed. This was clearly a seamless transmission Yamaha were using.

Both Rossi and Lorenzo were delighted with the gearbox after practice, Lorenzo telling the press he was 'very, very happy' with it, and Rossi echoing those sentiments. Lorenzo once again reiterated that in a straight line, acceleration and upshifts were like riding a scooter. Rossi corroborated that, saying that although the gearbox would probably not help on a single fast lap time, it was much less demanding to ride overall. 'I think is not a big improvement about lap time, about the top performance for one lap, but it is more stable in acceleration and the ride is less demanding. You can concentrate more on the line and try to take the bike more to the limit,' Rossi said. 'The bike is more easy to ride, and in acceleration, you can put the bike more precisely where you want for the next corner,' he added.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top