”Olja”

Den här har hjälpt förut, inte nu dock, inte än
 

Bifogat

  • A6F33FA7-1345-4CE3-A3F1-2865FFE28ECF.jpeg
    A6F33FA7-1345-4CE3-A3F1-2865FFE28ECF.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 23
Jodå, det vrids och duschas lite då & då. På Söndag blir det hydralpress och värme om den inte fjångat loss än. Jag har rätt låga förväntningar
Jag har en kolyresläckare i garaget, och brukar testa den med hyfsad framgång på saker som har kärvat ihop.
Om man inte vill/kan värma på grund av materiel som kan brinna, eller härdning som man är rädd om, så kan lite hastig kyla få komponenter som kärvat ihop, att ändra sin volym lite olika.
Det kan göra att det lossnar om man har tur.
Kan vara värt ett försök.
 
Jag har en kolyresläckare i garaget, och brukar testa den med hyfsad framgång på saker som har kärvat ihop.
Om man inte vill/kan värma på grund av materiel som kan brinna, eller härdning som man är rädd om, så kan lite hastig kyla få komponenter som kärvat ihop, att ändra sin volym lite olika.
Det kan göra att det lossnar om man har tur.
Kan vara värt ett försök.
Vad tror du om att stoppa allt i frysen, sen doppa axeln i vatten medans man eldar på drevet, kan det vara en grej?
 
Vad tror du om att stoppa allt i frysen, sen doppa axeln i vatten medans man eldar på drevet, kan det vara en grej?
Har aldrig provat just det.
Axeln i frysen och lagret i ugnen har man ju testat framgångsrikt.

Men teoretiskt sett borde din tanke kunna fungera.
"Skiten" som nu finns mellan axeln och drevet borde skapa en värmesolerande brygga, om än liten.
Så det borde gå att få till en temperaturvariation på det sättet, om den sedan räcker skulle vara intressant att veta.
Så - testa! :tummenupp
 
Hur långe räcker en sån här? 5 min eller en timme?
 

Bifogat

  • A7E8D8EE-25E8-420A-BCDF-85512E758BD9.png
    A7E8D8EE-25E8-420A-BCDF-85512E758BD9.png
    1.2 MB · Visningar: 31
Vad tror du om att stoppa allt i frysen, sen doppa axeln i vatten medans man eldar på drevet, kan det vara en grej?
Värm allt i tex ugnen doppa sedan axeln i en blndning av 30% etylen glykol (viktprocent) blandat med 70% vatten som du haft i frysen. Med lite flax kommer blandningen hålla ca -18C en stund.
Men chocken från +150C i ugnen till vanligt vatten med issörja (isbitar / snö?) är ju enkel ordna och en rejäl kylning !
 
Nu hände allt på en gång. Efter ett drygt dygn i spänn med en krallig avdragare och ikväll, en enveten attack med värmespistol och rostlösning så kröp den plötsligt av. Allt kärvade och det syntes tydligt smälta järnrester på ytorna som ska snurra friktionsfritt. Men de försvann på nolltid, med den annars helt värdelösa Dremmeln. Från helt fast och stum till helt fint snurrande.
 
Lite sent nu kanske men vad har du för avdragare? Vet inte om det är applicerbart på din variant, men rent generellt så har ju en avdragare en rejäl skruv i mitten och sen någon slags grepp-/ikrokningsanordning som ska ta tag i vad man nu vill dra av. Jag fick lära mig för länge sedan (detta kan absolut vara sån där självklar vetskap som alla vet om, jag vill bara nämna det för den händelse att du inte gör det) att en sådan avdragare inte jobbar enbart genom åtvridning av skruven, utan även genom våld. Vill det inte lossna så kan det hjälpa att helt enkelt slå på mittskruven med jämna mellanrum medan avdragaren ligger i spänn, dvs vrid åt skruven tills det går trögt, ge skallen en smäll med handsläggan, dra åt lite till, smäll till på nytt etc. Vet inte exakt hur det är tänkt att funka men funka gör det. Har fått loss flertalet prylar som satt så in åt helvete och verkligen inte ville lossna med hjälp av enbart åtdragning av skruven men med intermittent våld så löste det sig. Har du inte testat det tidigare så prova nästa gång du behöver dra av något som trilskas :)
 
Växelparet snurrar fint men stoppar lite varje varv, lite men ändå för stökigt för att ignorera. Ett kugg knäckt. Hur fixar man det? Köpa ett nytt drev verkar Svårt

Har värmt till 500 grader och pangat på men härdad och styv, stum typ. Fattar att det är Rumänfix men hur ska man försöka, hur funkar härdade drev när man försöker slipa eller rikta?
 

Bifogat

  • 67E3BB53-4C2A-4104-9D2B-933323BD988B.jpeg
    67E3BB53-4C2A-4104-9D2B-933323BD988B.jpeg
    5.4 MB · Visningar: 28
  • D302754E-81EB-40F1-A3E6-744D310DF8AA.jpeg
    D302754E-81EB-40F1-A3E6-744D310DF8AA.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 30
Har du värmt upp till så hög temperatur har du ingen härdning kvar alls,då normal anlöpnings temperatur ligger i spannet 200-300 grader kanske upp till 350 för vissa stål.Vid härdning värmer man upp stålet till 600-kanske upp till 1000 grader beroende på stålkvällite för att sedan kyla av det.
Då är det alldeles för hårt för att hålla så då måste man anlöpa får att ta ner hårdheten lite och öka segheten.
 
Eftersom det verkar vara ettans drev så är rumänfixet att plocka bort drevet och modifiera växelkulissen så att den slutar efter friläge.

Sedan möjligen ett aningen större bakdrev men en cross kör man ändå aldrig på ettans växel så det ska inte behövas.
 
Eftersom det verkar vara ettans drev så är rumänfixet att plocka bort drevet och modifiera växelkulissen så att den slutar efter friläge.

Sedan möjligen ett aningen större bakdrev men en cross kör man ändå aldrig på ettans växel så det ska inte behövas.

"Rumänfix"...? Hur står det i förhållande till "turkmek"?

Gällande greppet att exkludera ettans växel så kan du enkelt rättfärdiga det och rent av få det till en feature genom att låta skära till en snygg "HSCR"-dekal.

Vid tillfälle kan du droppa:
"Denna har ju racelådan, 'Hole Shot Close Ratio". Inget jag tar ut extra för, men det tillvalet var nog ganska dyrt när hojen var ny joråsåatte..."
 
Det blev ett nytt originaldrev, det sista i världen, från USA. Dyrt. Men så slapp jag ett Bangladesh fix som jag tänkte först.

Grattis!
Har du hunnit få det? Eller bara hunnit betala...?

En "Bangladesh-fix" innebär fö att man bygger en sandform av makadam, gjuter nytt drev genom att smälta ner metall i en ässja eldad med koskit och sedan lägger en vecka på efterarbete för att kompensera för den något skrovliga gjutformen.
 
Grattis!
Har du hunnit få det? Eller bara hunnit betala...?

En "Bangladesh-fix" innebär fö att man bygger en sandform av makadam, gjuter nytt drev genom att smälta ner metall i en ässja eldad med koskit och sedan lägger en vecka på efterarbete för att kompensera för den något skrovliga gjutformen.
Jag hade tänkt öst-Bangla, såga av kuggtanden, borra ett hål, gänga i en skruv och svetsa runt den för att sen slipa fram formen sittandes på huk med tofflor. Men det blev Paypal istället?
 
Back
Top