”Kom igen då...”

Jag hetsade på upp en AMG 55 (silverfärgad gubbsedan) på essingeleden förra sommaren med K7:an. Den hängde på sjukt bra trots 2 ton och det var Jag som fick släppa av när det började svänga förjäkligt. Såg bara häcken på aset flå iväg genom kurvan i oförändrad hastighet. Hojen är såld och Jag har fyllt
tretti! :mad:

HAHA! Du är slut och färdig som artist...dängd av en gubbmissil! ;)

Visste inte att DU harvade Bandit! :)
Tänk dig då Nyteknik, vad du kunnat gjort mot Porschen med den Bandit 1200:a vi gjorde iordning i vintras...
Den fick lite Sport-Gixxer ++ prestanda kan man säga! :D
Den gamle trötte väcktes upp till, och förbi vad motorn någonsing gav då den satt i sin urmoders aluram och skyfflade fram det sportigaste som fanns då.
Och: jodå - den går i Sthlm...så se upp! :D

Last edited:
Vart med om två roliga turer i veckan faktiskt...

I måndags.. Påväg hem från jobbet i lagom rusningstrafik fart. Kör om en bil i 120 på motorvägen, ser i speglarna att nått gult och lågt ligger i mina avgaser o flåsar och hemskt gärna vill om. Jag går in i höger filen släpper förbi. Till min förvåning drar han på innan jag ens ser vad de är, visar sig vara en Ferarri Enzo. Har inte en chans med min zx6r i redan dessa hastigheter utan hakar bara lite lätt och ser till min förvåning att han svänger in mot avfarten. (min avfart) Glider in sa jag hamnar bakom honom. Avfarten svänger tunt i en nästan hel cirkel så man kör över motorvägen så att säga och kommer sen ut på 70 väg på bron över. Växlar ner växel för växel på avfarten och ser att han kikar i bakspeglarna och följer mig växel efter växel ner. Kurvan börjar ta slut och har precis fått i 1an med perfekt varv på 7000. Kurvan mynnar ut i 70 vägen rakt över motorvägen och båda laddar fullt. Ligger i hans bargagelucka tills jag petar i 3an och halvvägs på den. Då börjar ja tappa... Synd att man inte hade 400cc till ;P Men kändes skönt att rulla in sin gamla ninja i garaget o veta att han i Enzon såg riktigt bestört ut där ett tag.

Andra hände igår.
XC90 t6? Bara tramsigt... Precis samma kurva och händelse fast nu var de inte rusningstrafiik utan bara vi. Vilket gjorde att man kunde dra om och slapp ligga i bargageluckan... Fes vred på 1an , så han fick hinna med lite halvt, sen 2an, ja full rulle :)

Om man vill hitta nå kul o köra mot, testa en lite hottad Supra de går riktigt fint i de högre hastigheterna... finns en här ute i nacka som går, vi brukar ha våra duster då o då :)

Tack för att du upplyser oss om att fyra breda däck har bättre vidhäftningsförmåga än två smala.

Fast egentligen är det inte riktigt så.
Antalet däck eller ytan har inte något direkt att göra med friktionskoefficienten. Den beror på asfaltens struktur, gummiblandningen och i viss mån mönstret.
Bredden har egentligen bara att göra med hur mycket energi som ska kunna tas upp.
En motorcykel av en viss vikt med en viss körstil kommer att överföra en viss mängd energi till däcken. (deformationsarbete som gör att däcken värms upp)
Är däcken för smala så fördelas den energin på en liten yta och då kommer däcken att bli varmare. Man sätter med andra ord på bredare däck för att dom inte ska överhetta lika lätt.

Att bilar klarar av mycket högre kurvhastigheter har till största delen att göra med att det är lättare att korrigera småsläpp med bil och det krävs mindre misstag för att en hoj ska släppa. En hoj som släpper lägger sig dessutom lätt ner. Det går med andra ord att ligga lite närmare greppgränsen med en bil innan det blir lika riskabelt. Därför går det att köra lite fortare.

För bil och motorcykel lyder under samma fysikaliska lagar och får därför fördelar och nackdelar på lite olika områden.

Gymnasiefysikens Friktionskraft=Normalkraften * Friktionskoefficienten räcker inte till för att förklara väggrepp mellan gummidäck och asfalt. Det tillkommer bla adhesion samt även mekanisk viskoelastisk deformation av däcket. Så friktionskraften är areaberoende.

Om det är modd och slask blir det även lite hydrodynamiska och "tribologiska" inslag varvid areaförhållandet dessutom kan bli omvänt.

Hilsen
J
Fast egentligen är det inte riktigt så.
Antalet däck eller ytan har inte något direkt att göra med friktionskoefficienten. Den beror på asfaltens struktur, gummiblandningen och i viss mån mönstret.
Bredden har egentligen bara att göra med hur mycket energi som ska kunna tas upp.
En motorcykel av en viss vikt med en viss körstil kommer att överföra en viss mängd energi till däcken. (deformationsarbete som gör att däcken värms upp)
Är däcken för smala så fördelas den energin på en liten yta och då kommer däcken att bli varmare. Man sätter med andra ord på bredare däck för att dom inte ska överhetta lika lätt.

Att bilar klarar av mycket högre kurvhastigheter har till största delen att göra med att det är lättare att korrigera småsläpp med bil och det krävs mindre misstag för att en hoj ska släppa. En hoj som släpper lägger sig dessutom lätt ner. Det går med andra ord att ligga lite närmare greppgränsen med en bil innan det blir lika riskabelt. Därför går det att köra lite fortare.

För bil och motorcykel lyder under samma fysikaliska lagar och får därför fördelar och nackdelar på lite olika områden.

Last edited:
Gymnasiefysikens Friktionskraft=Normalkraften * Friktionskoefficienten räcker inte till för att förklara väggrepp mellan gummidäck och asfalt. Det tillkommer bla adhesion samt även mekanisk viskoelastisk deformation av däcket. Så friktionskraften är areaberoende.

Om det är modd och slask blir det även lite hydrodynamiska och "tribologiska" inslag varvid förhållandet kan bli omvänt.

Hilsen
J
Så blev vi av med den kvasidiskussionen. Tack! :tummenupp

...han i Enzon såg riktigt bestört ut där ett tag.
Wow, trodde inte det fanns några Enzo i Sverige. Jämnt skägg upp till trean alltså? Runt 200 km/t? Hade trott att en ZX-6 R var snabbare dit, men inte sedan.

Visste inte att DU harvade Bandit! :)
Tänk dig då Nyteknik, vad du kunnat gjort mot Porschen med den Bandit 1200:a vi gjorde iordning i vintras...
Den fick lite Sport-Gixxer ++ prestanda kan man säga! :D
Jodå, sedan i april gör jag det. Bra hoj! Men den rasslar lite osnyggt. Tror det kommer från kopplingen...

:va

Intressant med tillfixning. Berätta mer: hk, vrid, delar, pris?

Last edited:
Test av RR och en Merca 600

part1 http://www.youtube.com/watch?v=HAY81kIBPC4
part2 http://www.youtube.com/watch?v=94bP7mAywQw

Säg sedan att topgear är tråkiga.

:)

Ja det är vackra bilar. :drool
Ja ang topgear orkade jag dock inte ens titta på den andra filmen. Jag är ju bilintresserad. Det är ju inge kul att se de där självcentrerade nunorna fylla upp hela bilden med sin eviga och förutsägbara "humor", se dem köra sin eviga bana, bedriva putt-test, parkeringstest osv. Sånt kan ju vara kul som ett delinslag, men inte enbart. Topgear är ju ett program för vanliga bilkonsumenter, typ såna som läser Slitz-bilreportage.

Jag vill ju också veta ngt om bilarna. Upp med huvarna, filma underifrån, vad är det för låda och drivlina, fram och bakvagn. Hur är tex AC-anläggningarna från den tiden uppbyggda till skillnad från dagens, lite historisk återblick gärna med svartvita bilder/filmer från dåtida monteringslinjen i Stuttgart osv. Vem var projektledare för motorutvecklingen av 6.3-liters Benz V:an osv

Ja jag tycker att TopGear är trist, det är ett programm för bilkonsumenter och bilkörningsintresserade. Inte för bilintresserade. Lite som vanliga svenska hojtidningar kontra svenska MCM

Last edited:
Ja ang topgear orkade jag dock inte ens titta på den andra filmen. Jag är ju bilintresserad. Det är ju inge kul att se de där självcentrerade nunorna fylla upp hela bilden och se dem köra sin eviga bana och bedriva putt-test osv. Det är ju ett program för vanliga bilkonsumenter, typ såna som läser Slitz-reportage.

Jag vill ju också veta ngt om bilarna, upp med huvarna, filma underifrån, vad är det för låda och drivlina, fram och bakvagn. Hur är tex AC-anläggningarna från den tiden uppbyggda till skillnad från dagens, lite historisk återblick gärna med svartvita bilder/filmer från dåtida monteringslinjen i Stuttgart osv. Vem var projektledare för motorutvecklingen av 6.3-liters Benz V:an osv

Ja jag tycker att TopGear är trist, det är ett programm för bilkonsumenter och bilkörningsintresserade. Inte för bilintresserade. Lite som vanliga svenska hojtidningar kontra svenska MCM

Ser ett underhållningsvärde i programmet utan att kategoriskt säga att man måste läsa Slitz men bortsett från programmet som sådant så är det en typ av bil som man borde ha ägt en gång i sitt liv. En RR (70talare) är ju även billig idag och har bra totalekonomi som bruksbil ifall man har korta resvägar till jobbet vilket är intressant oavsett hur många hojar som kan acca om för att knyta an till tråden.

Last edited:
Ser ett underhållningsvärde i programmet utan att kategoriskt säga att man måste läsa Slitz men bortsett från programmet som sådant så är det en typ av bil som man borde ha ägt en gång i sitt liv. En RR (70talare) är ju även väldigt billig idag och har bra totalekonomi som bruksbil ifall man har korta resvägar till jobbet oavsett hur många hojar som kan acca om för att knyta an till tråden.

Humor är svårt och individuellt, lite som konst. Bland det tråkigaste jag vet är tex stand up och Seinfelt(?).

Helt klart. Jag har flera kompisar som har gamla 70- 80 och 90-tals S-klasse samt RR och Bentley som sommarbilar. Riktigt mysigt att få åka med ngn av dessa.
Framförallt vikten ger en sån värdig och tung respons hos dessa vagnar när det kommer ojämheter eller ett krön i vägbanan. Bilen häver sig i slomo på ngt vis. Det är en mäktig känsla som förstärks av de lång motorhuvarna tycker jag, vare sig det är fet stjärna eller Spirit of Extacy som speglar sig i huven.

Man kan tex köpa 2-3 90-tals RR el Bentley till samma pris som en ny menlös Porsche Cayenne. Ofta har dessutom de förstnämda inte gått speciellt långt heller, speciellt inte om de sålts från tex en ambassad eller liknande.

Last edited:
Så blev vi av med den kvasidiskussionen. Tack! :tummenupp

Wow, trodde inte det fanns några Enzo i Sverige. Jämnt skägg upp till trean alltså? Runt 200 km/t? Hade trott att en ZX-6 R var snabbare dit, men inte sedan.

Ska ha vart en enzo, tror inte jag ljuger iaf. Haft en sånn rc som jag spenderat massa timmar kikandes på så borde känna igen dom :)
Nja jag släppte nog vid 150 tror jag. (brukar va proliskontroll precis där)
Men redan då hade han börjat "dra"

Vart med om två roliga turer i veckan faktiskt...

I måndags.. Påväg hem från jobbet i lagom rusningstrafik fart. Kör om en bil i 120 på motorvägen, ser i speglarna att nått gult och lågt ligger i mina avgaser o flåsar och hemskt gärna vill om. Jag går in i höger filen släpper förbi. Till min förvåning drar han på innan jag ens ser vad de är, visar sig vara en Ferarri Enzo. Har inte en chans med min zx6r i redan dessa hastigheter utan hakar bara lite lätt och ser till min förvåning att han svänger in mot avfarten. (min avfart) Glider in sa jag hamnar bakom honom. Avfarten svänger tunt i en nästan hel cirkel så man kör över motorvägen så att säga och kommer sen ut på 70 väg på bron över. Växlar ner växel för växel på avfarten och ser att han kikar i bakspeglarna och följer mig växel efter växel ner. Kurvan börjar ta slut och har precis fått i 1an med perfekt varv på 7000. Kurvan mynnar ut i 70 vägen rakt över motorvägen och båda laddar fullt. Ligger i hans bargagelucka tills jag petar i 3an och halvvägs på den. Då börjar ja tappa... Synd att man inte hade 400cc till ;P Men kändes skönt att rulla in sin gamla ninja i garaget o veta att han i Enzon såg riktigt bestört ut där ett tag.

Låter kul, jag skulle också vilja stöta på en Enzo på våra Svenska vägar.
Fan vad han/hon skulle få bita i det sura äpplet, jag skulle förnedra bilen.

Jag är alltid nöjd när jag för med en hoj för 70' lämnat bilar bakom mig som kostat flera miljoner. Snacka om långnästa :D

Jag tyckte det va skitkul att dra bilar med min gamla GS500... tills den peaka vid typ 100 :P
Men nu med Daytonan är det inte kul längre. Både jag OCH han i bilen VET att han inte har en chans i helvete så det är fan så mycket tuffare att låta han brassa jääärnet medans jag växlar upp 2 klick och rullar på i samma fart! :) DÅ är han ägd, när jag inte ens ger han ett försök att få sin manlighet strimmlad :D

Nu tycker jag det är skitkul att åka i tunnlar och låta dom 3 cylindrarna tala sitt klarspråk då alla framför mig i tunneln tror att tunneln rasar :D

Last edited:
Jag tyckte det va skitkul att dra bilar med min gamla GS500... tills den peaka vid typ 100 :P
Men nu med Daytonan är det inte kul längre. Både jag OCH han i bilen VET att han inte har en chans i helvete så det är fan så mycket tuffare att låta han brassa jääärnet medans jag växlar upp 2 klick och rullar på i samma fart! :) DÅ är han ägd, när jag inte ens ger han ett försök att få sin manlighet strimmlad :D

Nu tycker jag det är skitkul att åka i tunnlar och låta dom 3 cylindrarna tala sitt klarspråk då alla framför mig i tunneln tror att tunneln rasar :D

Man ska väl ligga lite nonchalant bredvid dem upp till 120-150 och sen brassa iväg på bakhjulet :yoparty.... :rolleyes:

Typ såhär :tuttar
[YOUTUBE-ID]kSLeePvm3Qg[/YOUTUBE-ID]

Ja ang topgear orkade jag dock inte ens titta på den andra filmen. Jag är ju bilintresserad. Det är ju inge kul att se de där självcentrerade nunorna fylla upp hela bilden med sin eviga och förutsägbara "humor", se dem köra sin eviga bana, bedriva putt-test, parkeringstest osv. Sånt kan ju vara kul som ett delinslag, men inte enbart. Topgear är ju ett program för vanliga bilkonsumenter, typ såna som läser Slitz-bilreportage.

Jag vill ju också veta ngt om bilarna. Upp med huvarna, filma underifrån, vad är det för låda och drivlina, fram och bakvagn. Hur är tex AC-anläggningarna från den tiden uppbyggda till skillnad från dagens, lite historisk återblick gärna med svartvita bilder/filmer från dåtida monteringslinjen i Stuttgart osv. Vem var projektledare för motorutvecklingen av 6.3-liters Benz V:an osv

Du är en helt osannorlik teknik-tändkule-stötstångs-nörd Jyrgen. :fakta TopGear är menat som ett kul program med inslag av motorfordon, inte ett faktaspäckat program a'la lasthöjdströskel.

Jag har nog inte garvat så mycket åt något tv-program som avsnittet där TG-trojkan åker knarr genom Vietnam. :rofl

Att du inte har någon humor är väl inte deras fel? :hihi :fakta

/J

Du är en helt osannorlik teknik-tändkule-stötstångs-nörd Jyrgen. :fakta TopGear är menat som ett kul program med inslag av motorfordon, inte ett faktaspäckat program a'la lasthöjdströskel.

Jag har nog inte garvat så mycket åt något tv-program som avsnittet där TG-trojkan åker knarr genom Vietnam. :rofl

Att du inte har någon humor är väl inte deras fel? :hihi :fakta

/J

Ja men betong är ju roligare att titta på, eller kanske tom fotboll... :va
Jag tror emellertid att TG programledarna kanske skulle kunna få mig att skratta............... om de bröt sig in och kittlade ihjäl mig mitt i natten eller nåt. Nädu, det där TG är för Aftonbladet-läsare och bingolotto-tittare. I say. :fakta

Nä nu är jag OT igen. Bäst att ni fortsätter att prata om när ni kört ifrån bilar med köpeplasthojarna istället :tungan

Själv ska jag dra från kontoret och ut och åka hoj. Nu börjar det bli bilfritt :banana

Last edited:

Om det är modd och slask blir det även lite hydrodynamiska och "tribologiska" inslag varvid areaförhållandet dessutom kan bli omvänt.

Hilsen
J

Visst är det så att det inte är så enkelt som att det bara är friktionskoefficienten man jag har för mig att dom övriga faktorerna är relativt små i jämförelse med normalkraft*friktionskoefficient. Att friktionen beror till viss del på arean är jag med på men jag var av den uppfattningen att det var av relativt marginell betydelse. Eller har jag fel?

Visst är det så att det inte är så enkelt som att det bara är friktionskoefficienten man jag har för mig att dom övriga faktorerna är relativt små i jämförelse med normalkraft*friktionskoefficient. Att friktionen beror till viss del på arean är jag med på men jag var av den uppfattningen att det var av relativt marginell betydelse. Eller har jag fel?

Det har att göra med att trycket minskar om ytan ökar med samma kraft som belastar, s.a.s. :) ...vad jag minns från mekaniklektionerna dvs. :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman