”Kom igen då...”

Åker man bil på tex Bulten behövs inte ens en GT3 RS för att hänga av hojarna... Hade racet fortsatt över Stocksundsbron tror jag du fått grymma problem om han/hon som körde sportfolkan haft ett hum om hur man gör bakom ratten.

Fredrik:tummenupp
Tack för att du upplyser oss om att fyra breda däck har bättre vidhäftningsförmåga än två smala.

Om de nu körde upp till 200 km/h där hojen slog av så lär inte bilen klara av att hänga med.. Att komma under 10 sek upp till 200 km/h med en hoj är inte så jäkla svårt. Den bilen klarar av samma hastighet på ca. 13 - 14 sek.

EDIT:

http://www.einszweidrei.de/porsche/porsche997911gt3rs2006-1.htm

http://www.einszweidrei.de/zzbikes/suzban1200sabs2006-1.htm

Lite gränsfall med en bandit men fortfarande snabbare.

Tar man t.ex. en typisk sporthoj så är siffrorna lite tydligare..
http://www.einszweidrei.de/zzbikes/yamyzfr1rn192007-1.htm

Roliga siffror.

En 08´s R1 behöver 3,4 sek 0-100 km/h. En FJR 1300 06´gör det enligt den där tabellen på 3,3 :)

... och ingen av de cyklarna har enligt Bike en suck mot en 15 år gammal Suzuki RF 900 :)

Roliga siffror.

En 08´s R1 behöver 3,4 sek 0-100 km/h. En FJR 1300 06´gör det enligt den där tabellen på 3,3 :)

... och ingen av de cyklarna har enligt Bike en suck mot en 15 år gammal Suzuki RF 900 :)

...och sporthojar kör man ju för att de är så frEsiga mellan 0-100? Aggressiva chassien för skojsig framfart när det svänger är nog inte värst dragracingbetonade. :)

/J

Åker man bil på tex Bulten behövs inte ens en GT3 RS för att hänga av hojarna... Hade racet fortsatt över Stocksundsbron tror jag du fått grymma problem om han/hon som körde sportfolkan haft ett hum om hur man gör bakom ratten.

Vet man vad man gör så kan man köra fort med hoj också.
Exempel på en GT3 så segar runt på 7:45
Porschar är så överskattade, stackas lilla folkvagn :näsblod

http://www.youtube.com/watch?v=enyE2JNiWu4

7:35 - Suzuki GSX-R1000K7 Dale Lomas (Ex-Roadtest Editor of Performance Bikes Magazine)

7:32.6 - Aprilia RSV1000R Factory "The Baron" Reported in PB Magazine August 2007

7:32.1 - Yamaha YZF-R1 Brendan Keirle Sliders Guest House video lap Aug 2006

7:28.8 - Yamaha YZF-R1 "The Baron" Performance Bikes Magazine October 2007

Att köra ifrån en Porsche lär jag aldrig få uppleva. Så som jag gubbkör så skulle jag bli frånåkt till och med av Farmor Anka. :gnissla

...och sporthojar kör man ju för att de är så frEsiga mellan 0-100? Aggressiva chassien för skojsig framfart när det svänger är nog inte värst dragracingbetonade. :)

/J

äh, det är ju inte i huvudsak i kurvorna man ökar farten, utan på de korta sträckorna däremellan. :)

Är nog en mycket stor andel förare som köper nya R1:or för att vara värst vid rödljusen. Då är det ju faktiskt barnsligt kul att en 15 år gammal järnhäck (RF 900) som väger 40 kg mer och har 60 hästkrafter mindre drar dem vid rödljusen så det skriker om det. :)

Ska man nu fästa nå värde vid vad MC-tidningar skriver så drar ju t.o.m. min gamla FZ750 från 1985 en ny R1:a när vi snackar om 0-100 km/h. Allt om MC klockade den på 3 sek blankt 0-100 km/h 1985.

Last edited:
När jag körde inåt stan för några veckor sen så hörde jag en bmw bakom mig som höll på och gasade och hade sig (lät mer än vad den rörde på sig). Vid ett rödljus kom jag upp bredvid, men med min lilla mellanklassare är man inte så sugen på race... han stog och gasade lite, ville nog rejsa (jag kollade på lyset). Men sen ändrade jag mig och tänkte äh, kan väl kolla vad han går för - så jag gasar på när det slog om till grönt och hörde hur hans däck tjöt till lite, till mitt stora nöja hade han inte en suck, haha :D. Fast sen blåste han om när jag slog av på gasen inför en korsning. Var dock lite småsugen på att stanna och upplysa honom om att jag endast satt på 34 hästar... för att spä på det hela lite :tungan.

När jag körde inåt stan för några veckor sen så hörde jag en bmw bakom mig som höll på och gasade och hade sig (lät mer än vad den rörde på sig). Vid ett rödljus kom jag upp bredvid, men med min lilla mellanklassare är man inte så sugen på race... han stog och gasade lite, ville nog rejsa (jag kollade på lyset). Men sen ändrade jag mig och tänkte äh, kan väl kolla vad han går för - så jag gasar på när det slog om till grönt och hörde hur hans däck tjöt till lite, till mitt stora nöja hade han inte en suck, haha :D. Fast sen blåste han om när jag slog av på gasen inför en korsning. Var dock lite småsugen på att stanna och upplysa honom om att jag endast satt på 34 hästar... för att spä på det hela lite :tungan.

Du skulle ha tagit regnumret och sen skickat ett sms. :D

Själv tänker jag alltid på slutscenen i Tillbaka till Framtiden III när jag hör om dylika rödljusrace.

"Are you chicken McFly? "

Last edited:
nää tror han menar en sån där färg-glad kille,typ en som jobbar på Beckers,eller not.....

Jaaaassååå.... Alltså... Ett... butiksbiträde med huvudsaklig inriktning på fasad, staket och interiör-dekoration? Dåååå fattar jag!:tummenupp

Fast... vänta nu... vad har nu det med historien att göra? Halkade av gaspedalen för han fått foten i en färgburk? Ofokuserad p.g.a. lösningsmedel...? :va

äh, det är ju inte i huvudsak i kurvorna man ökar farten, utan på de korta sträckorna däremellan. :)

Är nog en mycket stor andel förare som köper nya R1:or för att vara värst vid rödljusen. Då är det ju faktiskt barnsligt kul att en 15 år gammal järnhäck (RF 900) som väger 40 kg mer och har 60 hästkrafter mindre drar dem vid rödljusen så det skriker om det. :)

Ska man nu fästa nå värde vid vad MC-tidningar skriver så drar ju t.o.m. min gamla FZ750 från 1985 en ny R1:a när vi snackar om 0-100 km/h. Allt om MC klockade den på 3 sek blankt 0-100 km/h 1985.

Ah, jag förstår, du vill vara nöjd med din egen knarr. :hihi ;)

Jag kan ju inte tala för de andra, 0-100 är ruggigt svårt med min egen, den hissar framhjul något ohemult, och absolut ingen "selling point" för min del, visst är accelerationen ball, men då kanske mer mellan 100-200, där det bara hissar lite i början...

Det sporthoj handlar om för mig är kurvor, bromsar och att det händer saker i de hastigheter man kör krokväg. :tummenupp

/J

Ah, jag förstår, du vill vara nöjd med din egen knarr. :hihi ;)

Jag kan ju inte tala för de andra, 0-100 är ruggigt svårt med min egen, den hissar framhjul något ohemult, och absolut ingen "selling point" för min del, visst är accelerationen ball, men då kanske mer mellan 100-200, där det bara hissar lite i början...

Det sporthoj handlar om för mig är kurvor, bromsar och att det händer saker i de hastigheter man kör krokväg. :tummenupp

/J
Jag skulle inte bli ledsen om min hoj löft på framhjulet vid acceleration...
ännu "elakare" att köra ifrån bilen bredvid med framhjulet 15cm ovanför marken :Bugar (går det högre än så blir det nog knepigt att accelerera)

Nyteknik - Jag vet.
Men sen ökar den rörliga massan i kvadrat också vilket innebär mycket större påfrestningar vid inbromsningar och inte minst kurvtagning, vad jag ställer mig frågande till är om en gammal Bandit 1200 räcker, jag vet inte om JAG räcker på min K6, och jag är kanske inte Rossi, men iaf hyfsat snabb.
Sen kan man generellt säga att det oftast inte är en hormonstinn 22 åring som sitter i sportfolkan av den här kalibern, vilket det oftast sitter på hojen.
Det innebär en del erfarenhet, vilket inte är helt oviktigt.
En hoj kommer alltid knäcka en bil i acc, men sen svänger vägen och då är man torsk på moppen, oftast för att vi fegar ur, lättare att häva en sladd med bil än moppe...
Jaja, nog om detta, nu ska vi sluta hänga på nätet när vädret är som det är och dra ut och kolla om det går att få upp värmen i däcken tycker jag!:tummenupp

Fredrik:D

Är det bara jag som tycker det är pinsamt med denna fjortismentalitet hela tiden? "Han hade inte en suck med sin 1.3-miljonersbil mot min hoj för 34 tusen etc blabla"...
Är ni så stora mc-töntar så att ni inte ens kan kolla på en bil!?
Själv så har jag svårt att bestämma mig om det är roligare med mc än bil och vice versa. När jag sätter mig i en riktigt snabb bil som jag vet att jag kan plocka de flesta mc's med så njuter jag. När jag sätter mig på en snabb hoj och rejsar mot en snabb bil njuter jag.
Varför då envisas med att vara en tönt som anser att allt med mer än två hjul är skit?
Hade jag råd så skulle jag för tillfället sitta i en riktigt snabb Camaro 67'a eller liknande, alternativt en GT40. Nu har jag inte råd så jag får nöja mig med det näst bästa, Renault 5 GTE :D Har till och med piskat en hoj med den, dock så var det ju en tjejhoj med kass förare (SV650 eller vad de nu heter).

Kul att rejsa mot en GT3:a, själv rejsade jag senast mot en RUF-kopia och åkte på tokpisk. Man ska vara bra jävla duktig om man steker en Porsche med lite pulver, och att få till bra starter med hojen är inte alltid så jävla lätt.

Är det bara jag som tycker det är pinsamt med denna fjortismentalitet hela tiden? "Han hade inte en suck med sin 1.3-miljonersbil mot min hoj för 34 tusen etc blabla"...
Är ni så stora mc-töntar så att ni inte ens kan kolla på en bil!?
Själv så har jag svårt att bestämma mig om det är roligare med mc än bil och vice versa. När jag sätter mig i en riktigt snabb bil som jag vet att jag kan plocka de flesta mc's med så njuter jag. När jag sätter mig på en snabb hoj och rejsar mot en snabb bil njuter jag.
Varför då envisas med att vara en tönt som anser att allt med mer än två hjul är skit?
Hade jag råd så skulle jag för tillfället sitta i en riktigt snabb Camaro 67'a eller liknande, alternativt en GT40. Nu har jag inte råd så jag får nöja mig med det näst bästa, Renault 5 GTE :D Har till och med piskat en hoj med den, dock så var det ju en tjejhoj med kass förare (SV650 eller vad de nu heter).

Kul att rejsa mot en GT3:a, själv rejsade jag senast mot en RUF-kopia och åkte på tokpisk. Man ska vara bra jävla duktig om man steker en Porsche med lite pulver, och att få till bra starter med hojen är inte alltid så jävla lätt.

När jag har råd ska jag ha både och.... :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...