är detta stålomspunnet??

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
är kanskje litt pinsamt att fråga, men men... :rodnar

Jag undrade om jag hadde stålomspunna(spelling??) bromslangar på min hoj...?

Bifogat

• DSC02433_resize.JPG
    DSC02433_resize.JPG
    113.6 KB · Visningar: 90
  • DSC02439_resize.JPG
    DSC02439_resize.JPG
    79.8 KB · Visningar: 81
ja se der ja :yoparty

Tusen takk for skitsnabba svar!!

siden man allerede har stilt en pinsam fråga kan man jo ställe nåra till... :rolleyes:

Hvilke fordeler er det men stålomspunnet (bortsett fra "hållbarhet"..), eller er det den eneste "fordelen".. hur mycket kostar det, sånn circa? som ni kanskje forstår er inte jag den första ägaren....

:Bugar

Det stålomspunna håller emot bättre, alltså vidgar sig mindre än en vanlig gummislang. Och det ger ju mer tryck på beläggen! Sen håller de nog även bättre!

Azzurro skrev:
Hvilke fordeler er det men stålomspunnet (bortsett fra "hållbarhet"..), eller er det den eneste "fordelen".. hur mycket kostar det, sånn circa? som ni kanskje forstår er inte jag den första ägaren....

Det är väl oftast vid bankörningar man har behov av stålomspunnet. Har för mig att när du kör bana så bromsar man så mycket att bromsvätskan blir varm och därmed blir gummislangen varm också. Detta gör att den blir mjukare och i värsta fall försvinner bromsverkan helt.

Rätta mig om jag har fel. :va

Azzurro skrev:
ja se der ja :yoparty

Tusen takk for skitsnabba svar!!

siden man allerede har stilt en pinsam fråga kan man jo ställe nåra till... :rolleyes:

Stålomspunnet flexar inte lika mycket som gummislangar, och ger mindre "svampig" broms.

IO skrev:
Det är väl oftast vid bankörningar man har behov av stålomspunnet. Har för mig att när du kör bana så bromsar man så mycket att bromsvätskan blir varm och därmed blir gummislangen varm också. Detta gör att den blir mjukare och i värsta fall försvinner bromsverkan helt.

Stålomspunna slangar ger bättre känsla även på vanlig landsvägskörning såklart.

Och bromsvätska (särskilt om den dragit åt sig vatten) kokar när den blir för varm oberoende av om den befinner sig i vanlig eller stålomspunnen slang, med förlorad bromsverkan som följd. Dessutom blir den knappast varm uppe i slangen utan det är mest nere vid/i oket som det händer. Så i det avseendet tror jag inte att stålomspunnet skulle vara bättre.

IO skrev:

tusen takk,

URRninja skrev:
Stålomspunna slangar ger bättre känsla även på vanlig landsvägskörning såklart.

Och bromsvätska (särskilt om den dragit åt sig vatten) kokar när den blir för varm oberoende av om den befinner sig i vanlig eller stålomspunnen slang, med förlorad bromsverkan som följd. Dessutom blir den knappast varm uppe i slangen utan det är mest nere vid/i oket som det händer. Så i det avseendet tror jag inte att stålomspunnet skulle vara bättre.

grazie mille

Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...