är det okej att tjejer badar topless på badhus?

Samtidigt skriker samma feministkvinnor i falsett när det visas för mycket kvinnlig hud i reklamsammanhang! :va Hur ska dom ha det egentligen?

Jag ska i alla fall försöka arrendera en mindre yta på Malmö badhus och där ska jag bygga upp onanibås att hyra ut per kvart till äckelgubbar som kan sitta där och spana in äckelkärringar genom fönster med spegelglas samtidigt som ingen kan se var dom håller sina händer.

Samtidigt skriker samma feministkvinnor i falsett när det visas för mycket kvinnlig hud i reklamsammanhang! :va Hur ska dom ha det egentligen?

Jag ska i alla fall försöka arrendera en mindre yta på Malmö badhus och där ska jag bygga upp onanibås att hyra ut per kvart till äckelgubbar som kan sitta där och spana in äckelkärringar genom fönster med spegelglas samtidigt som ingen kan se var dom håller sina händer.

Grymt bra initiativ :tummenupp

Varför gäller det endast badhus, då? Ska man få välja själv om man ska ha BH eller ej i kyrkan också?

Nä. Nu handlar ju tråden om bröst och badhus. Dvs om endast det ena könet ska får flasha pattarna i badhus eller båda könen.

I andra situationer gäller andra regler. Som kille blir du avvisad av vakten om du tex går över borggården i Gamla Stan med bar överkropp. På en restaurang är man ofta inte välkommen i kortbrallor osv. Man har inte mössa på sig i kyrkan eller inomhus öht osv. Vi har ju skrivna och oskrivna regler för en massa situationer. Jag tror att jag stör mig mer på ett par lurviga killben på en restaurang är på en tjej med bar överkropp på ett badhus.

Men om gubbarna inte klarar av tjejpattar så för man väl dela upp badhuset eller besökstiderna.

Last edited:
Inte jag heller, men det där nya badhuset som ligger som en pir bortom sjökvarteren i Mariehamn verkar ju hur fint som helst?

Haha, du menar det som ruinerat hela befolkningen för all framtid? Tycker det ser förjäkligt ut faktiskt.

De har förbjudit bad-shorts med så man måste bruka "speedoes" av någon outgrundlig anledning, vilket lett till att 98% av möjliga kunder inte går dit alls.

:tummenupp

Nä. Nu handlar ju tråden om bröst och badhus. Dvs om endast det ena könet ska får flasha pattarna i badhus eller båda könen.

I andra situationer gäller andra regler. Som kille blir du avvisad av vakten om du tex går över borggården i Gamla Stan med bar överkropp. På en restaurang är man ofta inte välkommen i kortbrallor osv. Man har inte mössa på sig i kyrkan eller inomhus öht osv. Vi har ju skrivna och oskrivna regler för en massa situationer. Jag tror att jag stör mig mer på ett par lurviga killben på en restaurang är på en tjej med bar överkropp på ett badhus.

Men om gubbarna inte klarar av tjejpattar så för man väl dela upp badhuset eller besökstiderna.

Jo, men badhuset blir en start hur långt kan man dra det sen? Jag menar, om man får gå barbystad på badhuset varför skulle man inte få göra det på exempelvis ICA då? Jag har gått utan tröja på ICA, om jag får måste alla tjejer få. Det känns lite sandlådenivå.

Jag tycker det är tjejerna själva som ska få bestämma huruvida de vill använda bh eller ej i badhus. Inte männen såsom i talibanländer.

Vi har ju alla börjat våra liv med att jollrande suga på nipplar.

Vetifan hur det är med dig men jag gör det fortfarande!

Hela idéen är att avsexualisera kvinnans kropp. För sexualitet är inte naturbestämt, det är socialt bestämt.

Kvinnors individuella frihet är mer begränsad än mäns i många fall, bland annat i val av kläder. Det syns om inte annat i våldtäkträttegångar då tjejer ska redogöra för hur det brukar klä sig och så vidare, trots att ett nej betyder just ett nej oavsett hur full eller lättklädd man är.

Tjejerna i nätverket vill bada med bara bröst för att just av sexualisera sin kropp. De ska inte begränsas mer för att skyddas eller vilket annat larvigt argument man nu föredrar.

Knepig fråga. Onekligen.
Det hela beror ju helt på vad man värderar högst; att "fritänkande" kvinnor ska få sin frihet att gå omkring med bar överkropp inne på ett badhus eller om man vädrerar högre de "andras" eventuella anstöt emot detta fenomen.

Håller med om Jonte i det han säger att det handlar ju faktiskt väldigt mycket om att just avsexualisera brösten för de som propagerar att gå med bar överkropp, men samtidigt får man inte glömma bort i vilken del av världen vi lever i...

Här i västvärlden har just kvinnobröst varit mer sexuellt laddat än i någon annan kultur och vi kan inte komma ifrån att vi faktiskt formas av just våra normer och värderingar, alltså vår kultur, och därigenom också vad som anses vara naket/sexuellt laddat.
Att gå topless inomhus i ett badhus är båda delarna.

Så även om de tjejer som "slåss" för rätten att gå omkring toppless i just BADHUSET, måste de se en större helhet av dagens konvention och förstå att visa sig topless kan väcka starka reaktioner.
Även om tanken med att avsexualisera brösten är "god" så ändrar man inte såndana konventioner i en lätt hanvändning.

Jag har full förståelse att personer runt omkring känner sig obekväma och tycker det är anstötande att flickor/kvinnor inomhus i badbassängen simmar och går runt och visar upp sina bara bröst för alla, för alla har inte skolats och uppfostrats i samma "avslappnade" stil och är kanske inte vana att i sitt dagliga liv se människor springa omkring halvnakna på offentliga platser.

I många Afrikanska länder/stammar går kvinnorna runt i bar överkropp utan att det anses vara något märkligt, men deras bröst är ju inte sexuellt laddade och har heller aldrig varit så, utan ses mer som en praktiskt hängande körtel som har som funktion att ge näring åt barnen.
Däremot anses bakdelen i många stammar vara mycket sexuell, och ja,
då täcks just denna sexuellt laddade del av kroppen med diverse tyg/läderstyken.
Så det är ganska normalt att just täcka de delar som är laddade för att just inte "väcka anstöt".
Muslimska kvinnors hår är ett annat exempel som är starkt sexuellt laddat och täcks/döljs av samma anledning. (Snälla Markus låt bli att kommentera detta)

Men nu lever vi inte i nån Afrikansk stam, utan nu talar vi om ett offentligt badhus i Sverige och då får man faktiskt också ta hänsyn till våra "klädnormer" och vad som anses vara naket och sexuellt laddat.

Jag tycker det är isf bättre att införa specifika tider i simhallen eller specifika rum där likasinnade (dvs topless-folket) kan bada i lugn och ro så blir alla glada och nöjda! :krama :)

Haha, du menar det som ruinerat hela befolkningen för all framtid? Tycker det ser förjäkligt ut faktiskt.

De har förbjudit bad-shorts med så man måste bruka "speedoes" av någon outgrundlig anledning, vilket lett till att 98% av möjliga kunder inte går dit alls.

:tummenupp

Ja jag vart riktigt paff när jag på mitt årliga besök med båten såg skapelsen. Det ser ju ut som värsta trendiga medelhavsbygget. Fast jag är en inbiten tjärdoftande båtnostalgiker så vart lite impad att Mariehamn dunkade upp en sån anläggning ut i vattnet. Ingen dålig turistsatsning.

Men jag har bara sett det från sjön, jag har inte varit inne i anläggningen.

Då används kvinnokroppen sexuellt. Detta handlar att asexualisera den.

Jaaa, såååklart! Man förbjuder att visa kroppar i reklamsammanhang men tillåter det i andra sammanhang så kommer folk(män) sluta uppfatta bröst som någonting sexuellt. Låter som en väldigt logisk följd. :näsblod

Jörgen förtydligar det hela ganska bra, precis som man inte går in på en restaurang i bar överkropp.

Men mig stör det inte att dom visar brösten, dom får gärna ta av sig resten också så kanske hela kvinnokroppen helt avsexualiseras. Vad som nu är positivt med att en kropp inte ska kunna vara sexuell?

Rop på hjälp! :fakta

Men visst, jag tycker psykisk ohälsa är ett av nutidens större problem men däremot tycker jag det är att hårdra det hela när man kopplar ihop några anarkaflators rätt att visa strutarna med självmord bland tonårstjejer.

Det var inte jag som drog in självmord i sammanhanget! :mattias

Den psykiska ohälsan som får tjejer att visa upp sig i webcams bara för att få synas och bli accepterade kommer med stor sannolikhet drabba även badhusen, jag tycker inte det är en bra utveckling för jämställdheten.

Tjejer vill i 90% ha uppmärksamhet/hjälp killar menar det, därav skilnaden..

Tro mig jag vet alldeles för väl :(

/Prulle som verkar dras till ostabila människor.

Jotack, jag har också en förmåga att dras till dem. :3freak
Men ropen på hjälp finns där av en anledning och inte bara 'för att de är tjejer'.

En för alla, alla för en. Får män får kvinnor. Ingen diskriminering. Jag har inget emot bröst. Men om man kräver klädsel så skall man ha klädsel.

:rolleyes:

Jo, men badhuset blir en start hur långt kan man dra det sen?

Ja fifan, så här kan vi ju inte ha det. Folk kommer till slut kvista runt näck på gatorna. Och..och..och sen kommer det säkert nån jäddra lag som tvingar en att gå naken också, jämlikhet lixom. FAST men INte VILL!!1 Sen kommer man bli våldtaggen av nån jeffla böggubbe oxå. Fast MAn INTE VILL.

Jag menar, om man får gå barbystad på badhuset varför skulle man inte få göra det på exempelvis ICA då? Jag har gått utan tröja på ICA, om jag får måste alla tjejer få. Det känns lite sandlådenivå.

Att som kille gå in i en matbutik med bar överkropp tycker jag oxå är lite dålig etikett/pundarstuk. Tycker samma om en tjej skulle göra det.

Att se killar hala ut drulen och pissa i portarna här i stan är tyvär oxå en vanlig syn som jag ogillar. Inte vill jag att tjejerna ska ta efter här.

Men om nu tjejerna ngn gång ska få ha bar överkropp så kan de väl ändå få göra det på ett badhus av alla ställen? Jag tycker det är lite moraliserande 1800-tal över det här.

Jag menar att många unga ouppfostrade 90-tals killar som kör baggy-stuk och flashar halva röven/BjörnBorg-kallingarna på gatorna, många gånger har en omedveten rent frikyrkligt stockkonservativ uppfattning om hur tjejerna ska vara. De som anser sig vara så hippa är i min uppfattning ibland mer omoderna och dömande än 40-talistgenerationen när de var unga på 60- och 70-talet.

På 1800-talet och en bit in på 1900-talet skulle även killar ha heltäckande baddräkt.

3582892139_ab00bff5fe.jpg

Min point är som sagt att man som kille kanske ska fundera över sitt eget mandat innan man talar om hur tjejerna ska ha det.

För mig är det tvärtom, lurviga ben på kvinnor stör mig, på killar finner jag det helt ointressant. :gnissla

:D I agree :D

Last edited:
På 1800-talet och en bit in på 1900-talet skulle även killar ha heltäckande baddräkt.

I valet mellan otäckta taxöron eller täckta överkroppar för båda tar jag täckt för båda. Fyfan vad mycket tjockt å hårigt som fläskar runt på badhusen. Jag är lätt beredd att dra på mig någonting upptill i jämnställdhetens namn om jag besparar hornhinnorna synen av taxöron, bitchtits på fettogubbar och håriga ryggar.

I valet mellan otäckta taxöron eller täckta överkroppar för båda tar jag täckt för båda. Fyfan vad mycket tjockt å hårigt som fläskar runt på badhusen. Jag är lätt beredd att dra på mig någonting upptill i jämnställdhetens namn om jag besparar hornhinnorna synen av taxöron, bitchtits på fettogubbar och håriga ryggar.

Det där var ju ett rent Markuskt inlägg :D
Jo man skulle ju annars kunna tänka sig en stram fluortantsliknande kvinna/man bakom en kateder i omklädningsrummen, som med miltäriska gester anvisar vilka kroppar som måste skylas och inte.

Man skulle ju kunna ålägga idrotts- eller veterinärhögskolorna att hålla i utbildningen av dessa folkhälsodomare :D

Jaaa, såååklart! Man förbjuder att visa kroppar i reklamsammanhang men tillåter det i andra sammanhang så kommer folk(män) sluta uppfatta bröst som någonting sexuellt. Låter som en väldigt logisk följd. :näsblod

Men det är en stor skillnad på naket och naket.
Hur är skillnaden.
Om en naken kropp används som ett objekt för att trigga och kåta upp i ett reklamsammanhanng där t.ex en tjej står/agerar mycket sexuellt utmanande och med hela sin blick skriker kåthet är detta liiite skillnad gentemot en annan slags helt naturlig nakenhet.... (nu vågar jag inte ladda upp just en sådan bild, för det kan anses vara lite over the top, men ni fattar antar jag)

Ta t.ex Tom Fords perfymreklam... (inte så extrem, finns värre men jag tar den "tamaste" bilden jag kan hitta. Den har ju ändå publicerats i flera modetidningar så det borde vara ok för även SH)
tom%20ford%20for%20men2.jpg

Här används kvinnokroppen som ett objekt och kan refereras starkt till en "Barbadocka" med den plastiga looken och den öppna munnen.
Hon ligger redo, bredd att bli tagen. Det är vad den reklamen signalerar. Kittlar säkert mångas fanasti och även om vi inte ser så mycket naket så är upplägget ganska dirty.

Men en annan "naken blid" som visar mer hud kan vara totalt harmlös då den har ett helt annat innehåll och förmedlar en helt annan känsla...
baton-rouge-newborn-baby-photographer-mom.jpg

Så det är en stor skillnad på naken hud och naken hud.

Så, ponera att du och flickvännen sitter på en resturang. Båda påklädda. In kommer en flock manliga tursiter från Nigeria, nakna. Dom vill äta nakna. Du sitter och pratar med din flickvän men märker att du inte får någon ögonkontakt. Skulle detta inte vara ett problem?
Troligen har vi fnissat o skrattat endel ^^.
Men om hon satt och sukta efter dom hela middan så skulle det ju inte vara så trevligt, men då är det ju nått som är fel i förhållandet så egentligen kan man inte beskylla dom nakna Nigerianerna.

Sen är det ju lite mer opassande att komma naken på en resturang än tex gå omkring utomhus.
Samt om det vore okey att gå runt naken så tror jag dom flesta resturanger skulle ha en lite striktare dresscode :)

Edit.
Känner det börja spåra ut nu och folk försöker hitta så extrema ställen/förkommande för att försöka motbevisa att det är okey att vara naken/barbröstad så jag ger mig nu.

Last edited:
På tal om detta med gubbar som går omkring på staden topless, INFÖR FÖRTUSAN AVRÄTTNINGSPENG PÅ DESSA!
:mad:

hehe diskussionen är uppe igen! :) I Sundsvall där jag är på badhuset ett flertal gånger per dag känns det som gick badvaktschefen ut direkt när debatten kom upp att det var ok att bada topless i sundsvall, uppföljningen ett halvår senare inte en jävel hade haft toppen av, Så för min del, tillåt dom att ta av sig toppen det är ändå ingen som gör det och dom får som dom vill! Vet inte om aqvakul är deras hemmarena nu när den nämns nå´gra gånger, kanske dom som jobbar för det kommer gå dit ibland för att visa sig men tror inte det kommer bli mer och inte ett problem för unga som få trycket på sig att visa sig! Är soms gt oskrivna regler som går före endå!

Sen att inför speciella tider, gör en undersökning hur många som vill bada topless av en regions tjejer så ska du se att det aldrig skulle vara gångbart, spec inte på t.ex eriksdalsbadet som tillochmed har allmänhet där när det är världskuppen samtidigt och alla äventyrsbad gör detsamma, kan nite ha en dag stängt för ekonomin känns det som. Här införde dom dock kvinnodagar (har gjorts flertal gånger tror jag nu) Pga burkatjejer som politiskt aktiverade sig själv och ville fan inte bada bland killar och det vart tjejdagar på badhuset och det skulle ju komma så många! Det var ju mänskliga rättigheter osvosvosv jag kunde inte få upp hakan efter alla argument lät bara sjukt enligt mig, inte fan kom det några endå trotts deras tjat och en dag i veckan så är simhallen helt inplastad så man inte ska se in ens. Tror det är i njurunda dessa dagar finns nu, har funnits i Timrå men kan tänka mig att det är slut med det nu har inte sett det på länge.

Appropå detdär med rödfärg vid utlösning finns ju redan ;) vet inga bad i sverige som använder det men badet jag varit till på Malta har det i vattnet :banana

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti