Övningsköra själv på en parkering?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Undrar om man kan ta hojjen på släp till en stor parkering på kvällen och öva konbanan + bromsning. Jag har ingen att övningsköra med, så jag blir själv. :p

Vad tror ni?
Du kan. Men det är inte tillåtet. Risken att det ska komma en polis och sätta dit dig är nog ganska liten. Men har du otur så kan det såklart inträffa.

Det kan t.ex. vara så att några mopedister har övat bakhjulskörning på samma parkeringsplats hela dagen så grannarna har lackat ur. Så när någon börjar köra där igen på kvällen så får de nog och ber polisen komma och ta hand om problemet.

Att Gillinge skulle låta dig köra där själv kvällstid ska du nog inte hoppas på.

Att hålla på och öva helt själv är en dålig idé på ännu ett vis (alltså förutom att du inte har någon som säger åt dig om du gör något fel i körningen och risken för att bli tagen av polisen): Om det händer en olycka är det bra att inte vara själv.


Jag har gått och blivit handledare åt en polare. Vi övade lite bromsning från 50 på en lite avsides parkering. Men det känns ju lite sådär, skall man vara petig är det väl max 30 som gäller på parkeringar. Frågan är hur konstapeln skall kunna mäta hur fort det går, eller om det räcker med deras bedömning? Speciellt när man skall träna 70 och 90 bromsningar.

Nu hittade vi en bra 70-raka utan på/avfarter här ute på värmdö, så vi lär hålla till där istället.

Ahh nu svamlar jag i någons tråd istället för att tillföra något vettigt.

Ta med dig lite plaststolp med fötter och avspärningsband som du spänner upp där du över. Då kör du ju på inhägnat område...
Nae, det finns ingen generell 30-gräns på parkeringsplatser (så vitt jag vet, vet någon annorlunda så får den gärna lägga upp en länk). Däremot kan man säga att om man kör fortare än gånghastighet medan det finns något annat fordon eller någon fotgängare på parkeringsplatsen så kan det finnas en risk för att man ska åka dit. En liten risk. Att man ska åka dit om man kör 50kmh på en parkeringsplats när det inte finns någon annan där om det inte finns något märke om maxhastighet existerar nog inte att det har inträffat om det inte varit någon vårdslöshet eller något med i bilden samtidigt.

Att åka dit på en fortkörning på 70 eller 90kmh vid övning av bromsningar på en parkeringsplats inom tätbebyggt område är nog också ganska slimmade. För hur ska polisen kunna mäta hastigheten? Göra en ren uppskattning helt utan något annat som man kan referera hastigheten till på kanske 100m med blotta ögat? Det har nog svårt att hålla i rätten. Och att de obemärkt ska kunna följa efter och mäta hastigheten eller slita fram lasern och sätta igång och mäta utan att man märker det är nog risken ganska så slimmad för.

Men som du säger så kan det ju vara bra om man hittar något vägavsnitt med låg trafikintensitet och få risker för att något oförutsebart ska dyka upp på vägen just när man ska öka 70- och 90-bromsningar.

Nja... Det där med vad som är ett inhägnat området är en stooor gråzon. Ska man vara noga så kan nog inget räknas som inhägnat område innan det prövats i domstol. Här under där det står "Oregistrerat fordon" kan man läsa lite om det. Det finns inga riktigt tydliga lagar som berör ämnet. Min bedömning är att om man håller till på en parkeringsplats som allmänheten har tillträde till så riskerar man att få kriga lite i tingsrätten om man är där själv och övningskör utan uppsikt innanför plastband som man själv satt upp.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag är handledare åt en tjej och hon vurpade. Hamnade under cykeln och kunde inte komma loss. Så sällskap kan vara bra att ha.
 

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Ort
Johanneshov
Hoj
Suzuki Sv650s -00
Som många andra har sagt så är det inte en jättebra idé, men jag gjorde själv samma grej. Vi har en stor asfaltsplätt på drygt 90 x120m som är privat mark. Tränade på lågfarts och högfartsdelarna där :). Sen behöver du nog inte dig för att ramla och få hojen över dig, ska nog mycket till för att det ska hända.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
lindell21; skrev:
Sen behöver du nog inte dig för att ramla och få hojen över dig, ska nog mycket till för att det ska hända.

Ehh? Nej. Jag tror jag upprepar vad jag just skrev: jo det var så att igår var jag ute och övningskörde med en tjej och hon ramlade och fick hojen över sig.
Och så kan du läsa i Creares tråd om hur han (igår också) ramlade och fick hojen över sig och fick ta i allt vad han kunde för att komma loss med en bruten ankel.
Det är sånt som faktiskt händer och inte bara när det är skottår. :) typisk snubbelolycka, som troligen är vanligare ju grönare man är.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Fast hon kanske skulle ha legat kvar ett tag och funderat lite på vad som gick snett. :va

Hon hade troligen legat där än idag om hon inte haft en så stark och rådig körlärare till hands. :) Och därmed är min tes bevisad: inte övningsköra ensam.
 

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Körskolorna kör på Gillinge... Och e skitdyra kontra det man får ut av lektionerna. Har tagit 3 lektioner via Tibble Trafikskola. Större delen av lektionerna sitter läraren på sin moppe (scooter) och pratar i telefon, ca 150-200 meter ifrån en. :huvet
Värdelöst...

Kanske kan man låna utrymmet av Gillinge på kvällarna?

Beror på vilken lärare man hade. En av lärarna gjorde som du sa. Han var värdelös och som tur var hade jag bara honom en gång. De andra två jag hade tittade på en, och pratade med en. De var bra och man lärde sej mycket.

Men nu ska jag sluta vara offtopic.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Du själv avgör om du vågar chansa, det är olagligt om det inte är inhängnat.

Jag körde min hoj på släp till en jävligt öde asfaltsyta i ett indusriområde lång från alla bostäder och nötte lågfart och undanmanöver en helvetes många timmar och ville inte utsätta min handledare elller betala min körlärare för detta.

Visst kan man vurpa när man är ensam men det kan man ju göra när man kör ensam 10 mil ut i skogen på någon slingrig skogsväg också
 
Last edited:

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Ort
Johanneshov
Hoj
Suzuki Sv650s -00
Ehh? Nej. Jag tror jag upprepar vad jag just skrev: jo det var så att igår var jag ute och övningskörde med en tjej och hon ramlade och fick hojen över sig.
Och så kan du läsa i Creares tråd om hur han (igår också) ramlade och fick hojen över sig och fick ta i allt vad han kunde för att komma loss med en bruten ankel.
Det är sånt som faktiskt händer och inte bara när det är skottår. :) typisk snubbelolycka, som troligen är vanligare ju grönare man är.

Självklart kan det hända, men som jag sa så krävs det en del för att det ska hända? Men om det händer så får man fundera på vad som gick snett, precis som någon annan skrev :)

Allt kan hända men det betyder inte att det gör det :)

Sent from my Nexus One using Tapatalk
 

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
Det är ju inte lagligt men jag hade definitivt gjort det själv.
Ta med dig nån polare som du är orolig för att dra omkull :)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Anna har rätt i att man inte bör vara själv. Jag tänkte först att jag orkar lyfta på hojen om jag får den över mig men det kan vara riktigt svårt om inte omöjligt med något brutet även om man är stor och stark. Mobil bör man ha med sig iaf..

Nu råkar jag faktiskt övningsköra själv på en bra stor parkering som ägs av ett företag och jag kan inte tänka mig att polisen skulle stoppa mig på området, däremot kan jag åka fast de få hundra metrarna dit men sannolikheten är liten. Det enda som orar mig är att jag har munkjacka över skyddsjacka, ser ut som en buse och åker motard så polisen vill säkert gärna stoppa och kommentera något. Sedan är hojen avställd vilket dom ser på en gång ifall de ligger bakom och kollar upp mig. En kostsam risk jag tar då jag inte kan lägga massa pengar på krypkörning hos körskolan men jag tycker du kan ta dig till parkeringen och öva på krypkörning iaf..


Samtidigt kanske polisen inte ser mellan fingrarna pga att buskörningar med mc och trimmade moppar är högaktuellt och ett stort problem i förorterna.
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Anna har rätt i att man inte bör vara själv. Jag tänkte först att jag orkar lyfta på hojen om jag får den över mig men det kan vara riktigt svårt om inte omöjligt med något brutet även om man är stor och stark. Mobil bör man ha med sig iaf..

Hur gör man då i längden. Jag gillar inte gruppkörning utan kör i princip alltid själv på ensliga vägar.

Bara att sälja hojjen och sluta köra överhuvudtaget alltså.

Är inte den som gillar att köra slingerbulten fram och tillbaka 10.000 ggr heller.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Helldriver:

ehh.. VA?
Vi pratar om att övningsköra själv på parkering.

Exakt. Men det är ju en risk att jag lägger min 1200 kubikare på lösgrus i en kurva när jag är ute och kör ensam på öde vägar som att du lägger din 690 när du övar runt på parkeringen.

Vågar man inte göra det ena ensam så vågar man inte göra det andra ensam heller.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Du vet att det är olagligt och att om de kommer på dig så kommer lämpet att ryka och du kan glömma uppkörning i närtid.
är det verkligen värt det ?

skaffa en person du får köra med och om inte det räcker så fråga en vän till osv. som kan hjälpa dig så du kommer ut och kan köra och öva.
personen behöver ju inte nödvändigtvis kunna köra hoj, finns massor med äldre som fick kortet på köpet när de tog bilkort.

att ens fråga frågan att köra själv är så urbota korkat så man baxnar.

en person kan hjälpa till med mycket mer än bara plocka upp dig under hojen. men går du omkull så du slår i huvudet osv så kan det sluta illa.
vad sägs om att personen kan filma din körning så du ser vad du gör för fel osv.

ang att köra själv, så är det väl en stor jävla skillnad på att köra själv med körkort och både vana och erfarenhet än att sätta sig i sitsen att köra själv för att lära sig köra när man inte ens har körkortet än mindre vana och erfarenheter. eller du kanske inte håller med?
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Exakt. Men det är ju en risk att jag lägger min 1200 kubikare på lösgrus i en kurva när jag är ute och kör ensam på öde vägar som att du lägger din 690 när du övar runt på parkeringen.

Vågar man inte göra det ena ensam så vågar man inte göra det andra ensam heller.

Ok, trodde du missförstod mig först. Övningskör du har man liten körvana.

sir-väs: min privata lärare skadade sig precis efter att jag köpt hojen. Visst är det dumt att övningsköra men det är inte värre än att köra moped 500 meter till en parkeringsplats. Dessutom har jag många års erfarenhet av att köra cross vilket iof inte är riktigt samma sak men full kontroll har jag då jag kör lugnt på vägen. Jag har dock inte full kontroll på garagevändningar och det är enbart det jag övar på. 5-6km/h går bra men inte 3 km/h.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top