Övningsköra själv på en parkering?

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Ok, trodde du missförstod mig först. Övningskör du har man liten körvana.

sir-väs: min privata lärare skadade sig precis efter att jag köpt hojen. Visst är det dumt att övningsköra men det är inte värre än att köra moped 500 meter till en parkeringsplats. Dessutom har jag många års erfarenhet av att köra cross vilket iof inte är riktigt samma sak men full kontroll har jag då jag kör lugnt på vägen. Jag har dock inte full kontroll på garagevändningar och det är enbart det jag övar på. 5-6km/h går bra men inte 3 km/h.

Nja det är ju faktiskt inte samma sak som att köra moped 500 meter osv. om du blir tagen utan alla papper i ordning så att säga så ryker lämpet.
så det är inte en fråga om vad du kan eller inte eller hur mkt kontroll du har eller inte utan hur myndigheterna ser det. Är det värt att tappa lämpet för en sådan skitsak ?

Om din privata lärare skadade sig så är det inget som hindrar att du skaffar en eller fler till som du får köra med. ellerhur ?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Nej, det är inte samma sak men jag syftade på säkerhetsrisken att jag kör 500 meter. Är fullt medveten om att det är olagligt och dumt men det viktiga är att jag inte orsakar en olycka och i detta avseende är jag lika säker på mc som på moped men en risk finns alltid.

Jag känner tyvärr bara en med motorcykel :) ..men tränar enbart på garagevändningar och andra lågfartsövningar fast snart är det dags att boka lektioner.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Nja det är ju faktiskt inte samma sak som att köra moped 500 meter osv. om du blir tagen utan alla papper i ordning så att säga så ryker lämpet.
så det är inte en fråga om vad du kan eller inte eller hur mkt kontroll du har eller inte utan hur myndigheterna ser det. Är det värt att tappa lämpet för en sådan skitsak ?

Om din privata lärare skadade sig så är det inget som hindrar att du skaffar en eller fler till som du får köra med. ellerhur ?

Lämpet ryker inte, man måste åka fast 3 ggr innan det ryker, om man inte gjort sig skyldig till nåt annat brott än köra utan handledare. (naturligtvis är det dock överhängande risk för böter varje gång...)
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Kan vi inte hitta en villig handledare till DjMoha istället? Jag bor lite för långt bort för att det ska funka till 100%. Någon som bort lite nordöst om staden??
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kan vi inte hitta en villig handledare till DjMoha istället? Jag bor lite för långt bort för att det ska funka till 100%. Någon som bort lite nordöst om staden??

..och gärna till mig :) (södra Stockholm)
Jag står för bensin och även mat om det krävs, dessutom är jag lite sötare än på bilden.

Ska dock höra om jag verkligen inte har någon i mina kretsar som jag kan övningsköra med..
 
Last edited:

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Du vet att det är olagligt och att om de kommer på dig så kommer lämpet att ryka och du kan glömma uppkörning i närtid.
är det verkligen värt det ?

skaffa en person du får köra med och om inte det räcker så fråga en vän till osv. som kan hjälpa dig så du kommer ut och kan köra och öva.
personen behöver ju inte nödvändigtvis kunna köra hoj, finns massor med äldre som fick kortet på köpet när de tog bilkort.

att ens fråga frågan att köra själv är så urbota korkat så man baxnar.

en person kan hjälpa till med mycket mer än bara plocka upp dig under hojen. men går du omkull så du slår i huvudet osv så kan det sluta illa.
vad sägs om att personen kan filma din körning så du ser vad du gör för fel osv.

ang att köra själv, så är det väl en stor jävla skillnad på att köra själv med körkort och både vana och erfarenhet än att sätta sig i sitsen att köra själv för att lära sig köra när man inte ens har körkortet än mindre vana och erfarenheter. eller du kanske inte håller med?


Du kan va korkad. :D
Nä men visst e d puckat o köra sjölv men jag har som sagt ingen att köra med... Känns jävligt risigt o puttra runt själv om nått skulle hända.

Alternativet är att man tar med en polare som har kort men som inte får vara handledare än pga 5-årsgränsen...

Tack för alla svar! :banana
 

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Ort
Huddinge
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
Om du orkar med avståndet, åk till Almnäs: http://kartor.eniro.se/m/agk7q

Finns markerade högfart och lågfartsbanor samt en stor parkering där du kan träna bromsning i 50-70-90. På kvällar och helger är det helt tomt där och med tanke på att folk verkar få vara i fred när de stuntar så lär ingen gnälla.

Sen att det är olagligt är ditt problem enligt mig. Du lär ju knappast skada någon annan där ute men ta med en polare ifall du skulle klota..
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Om du orkar med avståndet, åk till Almnäs: http://kartor.eniro.se/m/agk7q

Finns markerade högfart och lågfartsbanor samt en stor parkering där du kan träna bromsning i 50-70-90. På kvällar och helger är det helt tomt där och med tanke på att folk verkar få vara i fred när de stuntar så lär ingen gnälla.

Sen att det är olagligt är ditt problem enligt mig. Du lär ju knappast skada någon annan där ute men ta med en polare ifall du skulle klota..

Nice, men d e typ 6,5 mil :/
Nån som vet något liknande fast närmare? :D
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
EXAKt som du beskriver gjorde jag.....
Hade ingen handledare, tog cykeln på släp till
en stor parkering på ett industriområde där jag ritat upp
de två lågfartsbanorna.
Vid ett tillfälle då jag höll på så kom en polisbil förbi , som saktade in
men körde sen vidare.
Min bil med släp var fullt synligt så poliserna förstod att jag fraktat MC dit med släpet

Tycker att du lugnt kan ta dig dit med MC:n på släp och öva.
Värre än en tillsägelse borde det bara inte bli.
Tycker då själv det är värt att ta risken (om än den är mycket låg) att
åka fast i förhållande till de tusenlappar man sparar in på att öva själv !
 
Last edited:

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Det är olagligt. I värsta fall får du indraget bilkörkort (samt körkortstillståndet såklart) ett par månader, om det är värt risken avgör du själv :tummenupp
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Nice, men d e typ 6,5 mil :/
Nån som vet något liknande fast närmare? :D

Jag har ca 2,7 mil till den där motorbanan men kör på ett stort område som tillhör ett företag vilket är perfekt. Alla börjar övningsköra där med bil då området är bra. Synd att du bor så långt ifrån, annars hade vi kunnat öva lite tillsammans fast jag är inte ensam att själv öva på krypkörning med MC där även om jag bara stött på henne en gång. Tror det är rätt många runt om i landet som krypkör på parkeringar.

Jag gör markeringar med småstenar och har exakt 13 fötter (4 meter) mellan dem. Ska försöka hitta kritsten men var finns dem när man behöver det?
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Det är olagligt. I värsta fall får du indraget bilkörkort (samt körkortstillståndet såklart) ett par månader, om det är värt risken avgör du själv :tummenupp

Precis som när man råkar köra över skyltad fart.

Men det har väl aldrig någon här på sporthoj gjort :D
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ica Maxi, Biltema, Leksaks affär osv

Tack.. kollade iof på ICA maxi. Biltema verkar ha något pulver, annars är leksaksaffär en bra idé. De bygger mycket här omkring och tänkte att det skulle finnas utspritt överallt som förr i tiden :) ..men jag går nog till affären.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Ja, det blir nog till att hitta en asfaltsplätt och forsla hojjen på släp. Jag vet att det finns en lång raka som är "privat mark", enligt en skylt ägs den av ett företag. Vägen är avspärrad med en bom. Ska slå en signal till dem o fråga om jag kan låna utrymmet :)

Det finns annars ingen som känner för att vara handledare? ;)
Bor i Vallentuna (Norra Sthlm)

//Sebbe
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top