Övningsköra själv på en parkering?

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Undrar om man kan ta hojjen på släp till en stor parkering på kvällen och öva konbanan + bromsning. Jag har ingen att övningsköra med, så jag blir själv. :p

Vad tror ni?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Rent tekniskt är det nog inte tillåtet om inte parkeringen är inhägnat område.
Men beroende på hur avlägsen parkeringen är och hur kinkig eventuellt polispatrull är så är det säkert inga problem.
 

waga95

Guest
Borde inte körskolorna ha någon plätt där dom kör sånt på?
Eller hitta en mycket avlägsen vägsträcka eller parkering som sagt :)
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Om parkeringen är inhägnad, privat och inte tillgänglig för vem som helst, t.ex. om du måste ha ett passerkort för att komma in så ska det inte vara något problem. Du kör inte på allmän väg.

Om parkeringen är t.ex. på en mässa eller på ett köpcentrum eller liknande så ska du ha med din handledare.

En rent personlig reflektion. Ur säkerhetssynpunkt bör du ha med någon. Det är lätt hänt att man välter när man kör lågfartsövningar eller bromsar och går det illa så går det illa. Ur inlärningssynpunkt är det bra om man har någon som kan hjälpa till att se vad man gör för fel. Kan vara svårt att se själv.
 

heingebusen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Lövestad
Hoj
kawasaki vn900 -10
ta inte risken och ge dig ut på hojen utan kort eller handledare. men som sagt, det beror på polisen om dem klipper dig. Du kan bli av med tillstånd och få påbackning av körkort.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Borde inte körskolorna ha någon plätt där dom kör sånt på?
Eller hitta en mycket avlägsen vägsträcka eller parkering som sagt :)

Körskolorna kör på Gillinge... Och e skitdyra kontra det man får ut av lektionerna. Har tagit 3 lektioner via Tibble Trafikskola. Större delen av lektionerna sitter läraren på sin moppe (scooter) och pratar i telefon, ca 150-200 meter ifrån en. :huvet
Värdelöst...

Kanske kan man låna utrymmet av Gillinge på kvällarna?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tänk på att försäkringen inte gäller om du kraschar när du övningskör utan godkänd handledare, oavsett om det är inhägnat område eller ej. Kollade själv upp detta med försäkringsbolaget.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hur ämnar du ta dig till parkeringen?
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
På en avsides parkering där du inte stör någon skulle jag bli väääldigt förvånad om en konstapel skulle orka slita fram blocket och kontrollera dig samt genomföra alla rapporter som hör till osv.

Vad försäkringsbolaget säger får du kolla med dom.

Se bara till att du tar den dit och hem igen säkert på släp t.ex. som du sa tidigare. Jag tycker du ska köra.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag vet en som gjorde så på inhängat område, han meddelade polisen att han skulle vara där och öva, så att inte folk som passerade undra vad som föregick.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vad försäkringsbolaget säger får du kolla med dom.

Ett tips är att ringa skadeavdelningen och snacka med en skadereglerare. De har mycket bättre koll än säljarna i kundtjänst när det gäller villkorsfrågor.

När jag pratade med en skadereglerare på Bilsport & MC var det glasklart att försäkringen inte täckte övningskörning utan handledare ens på inhägnat område. Sen kan ju villkoren skilja sig mellan bolag men när det gäller en sån här grej skulle det förvåna mig.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har aldrig någonsin hört talas om någon som blivit kollad när de övningskör på en parkering. Finns ju massa folk här som kör helt utan körkort i trafiken. Sen finns det de MED körkort som ändå kör som idioter, så att övningsköra lite på en parkering känns ganska riskfritt......
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Om du inte håller på att gasa till varvstoppet varje gång du startar från stillastående och vinglar runt på parkeringen så ska det troligtvis inte väcka någon större uppmärksamhet :tummenupp Tänk på att skippa övningsskylten/västen, ser polisen dig och ingen annan med hoj blir dom nog intresserade :tungan

Annat alternativ är att införskaffa dig en moped och öva på, dock går du miste om vikten och kraften men det går ändå :tummenupp
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
Körskolorna kör på Gillinge... Och e skitdyra kontra det man får ut av lektionerna. Har tagit 3 lektioner via Tibble Trafikskola. Större delen av lektionerna sitter läraren på sin moppe (scooter) och pratar i telefon, ca 150-200 meter ifrån en. :huvet
Värdelöst...

Kanske kan man låna utrymmet av Gillinge på kvällarna?

WOOOORD 'Tibble trafikskola e semst.... tog 10 lektioner där lärde mig ingenitng de tar ut 20 elever på 2 lärare ut på gillinge hur fan ska man lära sig då... vänd dig till en skola som har en 1 på 1 ratio mellan elev och lärare...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har gått och blivit handledare åt en polare. Vi övade lite bromsning från 50 på en lite avsides parkering. Men det känns ju lite sådär, skall man vara petig är det väl max 30 som gäller på parkeringar. Frågan är hur konstapeln skall kunna mäta hur fort det går, eller om det räcker med deras bedömning? Speciellt när man skall träna 70 och 90 bromsningar.

Nu hittade vi en bra 70-raka utan på/avfarter här ute på värmdö, så vi lär hålla till där istället.

Ahh nu svamlar jag i någons tråd istället för att tillföra något vettigt.

Ta med dig lite plaststolp med fötter och avspärningsband som du spänner upp där du över. Då kör du ju på inhägnat område...
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top