AndreasNo
Bannad
hmm... ett par timmar...efter ett antal övertidstimmar så blir lönen för hög så allt försvinner på skatten ändå så man tjänar mindre än om man inte jobbat övertid... då går man o lägger sig... 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Max tillåtna gräns från facket (150hr) sedan söks dispens tills taket nås (max 275), sedan måste man ta ut ledighet för att få jobba mer övertid...![]()
Njae. Det är väl så att du har rätt att inte jobba mer övertid än så om du inte vill. Man får väl jobba hur mycket man vill? Dessutom, vem f*n är fackligt ansluten idag, 2007? Inte jag.![]()
Själv jobbar jag över (9-10h/dag) ett par timmar varje dag. Men så skrattar jag hela vägen till banken också.![]()
Vem som är fackligt ansluten?
Jag iaf, aldrig mer bli utnyttjad av arbetsgivaren! Finns såna Rövar till arbetsgivare så skulle aldrig våga dra mig ur....
Njae. Det är väl så att du har rätt att inte jobba mer övertid än så om du inte vill. Man får väl jobba hur mycket man vill? Dessutom, vem f*n är fackligt ansluten idag, 2007? Inte jag.![]()
Själv jobbar jag över (9-10h/dag) ett par timmar varje dag. Men så skrattar jag hela vägen till banken också.![]()
Ja, för ditt fackliga medlemskap ger dig vilka rättigheter då som inte jag har?
Utslaget på fackavgiften över tid kan jag dra en rätt utdragen rättsprocess betydligt fler gånger privat än vad jag anser ens nära vad som är rimligt.
Sen är jag helt fascinerad av inställningen.. Folk är helt stört noga när de väljer bostadsrätt, vänner, hund, soffa eller bredbandsleverantör. När det kommer till företaget man ska spendera halva sin vakna tid på så verkar folk varken forska i villkor, företagskultur, historia eller besitta viljan att förhandla sin lön. Vad fan är upp med det?
Jag skulle aldrig ta ett jobb jag inte fick vissa privilegier med. Jag har min lista för vad jag anser viktigt, uppfyller inte arbetsgivaren de kraven går jag nån annanstans. Kanske blir lönen något lägre, men det är viktigare att trivas med helheten än att tjäna de där extra kronorna.
Jag har för länge sen jobbat mot facket i egenskap av säljare, och maken till ineffektiva organisationer får man leta efter.
Att sen regelverket enbart skapar högre berg att gå runt betyder inte att arbetsgivarna ändå inte gör som de vill. Med all rätt!
Summa: Gillar man inte McDonalds politik, ät på Max. Gillar man inte arbetsgivaren, byt jobb. Har man inte skapat sig alternativen, gilla läget!
Jag har knegat med mkt, men de här kommentarerna känner jag igen från när jag körde distribution. De som gnällde och tyckte allt var skit var de som på ett eller annat sätt inte skötte sitt jobb. De som var in tidigt (vilket var ganska viktigt där), tog på sig dan efter förmåga istället för att ta så lite som möjligt och ställde upp när det behövdes fick tillbaka för det och tyckte således att de hade ett rätt bra jobb.
Du verkar ha en hel del erfarenhet utav arbetslivet och hur fackliga organisationer fungerar etc.
Att du inte gillar hur facket arbetar är det upp till dig! Jag har nästan aldrig haft problem med dom!
I övrigt är jag ansluten till Transport!
De berättade för mig vilken lön jag hade rätt till, trots att arbetsgivaren sagt en annan sak, och Arbetsgivaren var oxå ansluten till facket!
E inte heller lätt att stå på sig när man kommer ut som färsk på arbetsmarknaden, man säger inte gärna emot när chefen ber en att göra något!
De som gnällde och tyckte allt var skit, på vilket sätt misskötte de deras jobb?
Mitt gnäll på arbetsgivaren kom när jag, trots utlovad ledighet var tvungen att jobba 15-16 timmar/dag 5 dagar i sträck!![]()
1. Mina erfarenheter kommer inte inifrån. Vi jobbade mot bl.a TCO och LO för att signa ram-avtal för deras medlemmars räkning etc. Detta är alltså ett av fackens egna starkaste motiveringar till att du ska vara med i facket, alla förmåner. Maken till trögarbetade organisationer har jag inte varit med om. Trots superbra avtal, att de inte hade några som helst invändningar och jäkligt genomarbetade offertpresentationer (vi ville ha dem mer som referenser än mjölkkor så det var verkligen bra deals) så kunde de aldrig fatta beslut. Processerna tog minst dubbelt så lång tid som vi kalkylerat med och som är normalt för större organisationer.
Kontenta: Mitt förtroende för dem är i det närmaste noll då de är allt annat än handlingskraftiga.
2. Att betala dyrt för en hel organisation för att få svar på sån man kan googla upp är inte rimligt. Nu jobbar jag så att jag har 100% individuell lönesättning, då får man följa marknadsvärdet. Bjuder en annan åkare ett par tusen mer så går du till chefen och säger att du fått ett annat erbjudande, kan han inte matcha det så byter du jobb, enkelt.
Kontenta: Du har inga rättigheter för att du är med i facket. Hänvisa till regler och paragrafer, och skulle bossen vägra dig det du har rätt till så drar man in en jurist. Det blir i alla lägen ändå billigare än att betala dyrt för fackets kafferep.
3. Att det är tufft att stå på sig när man är ny är inget konstigt. Jag anser iofs att man får ta ett par hundår innan man är "inne" oavsett vad man gör. jag har precis bytt jobb, gått ner massor i lön och räknar med att det kommer ta 1-3 år innan jag är uppe i den nivå jag vill vara, och jobba galet mkt under resans gång.
Kontenta: I 99% av alla yrken får man leverera först och skörda hallonen sen, så är det. Att sen löneutvecklingen i transport kanske inte är enorm är en annan sak. Men jag har från mitt tidigare kneg ett exempel där 2 av chaufförerna hade bättre lön än resten för att de kört in mer och förhandlat upp lönen. Att fler inte gör det är för mig en gåta!
4. De som gnällde la ofta ifrån sig stopp trots att de egentligen inte behövde, allt för att komma hem tidigare (med full dag betalt). De inledde morgonen med kaffe och cigg istället för att lägga stoppen, vilket var ett måste för att få ihop helheten för de andra. Kom sent på mornarna eller "tyckte" att just de körde så mkt mer än alla andra och tyckte allt va orättvist å höger och vänster, trots att de inte alls gjorde mer än nån annan.
Kontenta: Självrannsakan har sina poänger!
Max tillåtna gräns från facket (150hr) sedan söks dispens tills taket nås (max 275), sedan måste man ta ut ledighet för att få jobba mer övertid...![]()
Vill jobba mer, det är dyrt att leka![]()
Tid till lek? Ja på semestern![]()
1. Nja. Det finns faktiskt några saker som är fördelar rent lagmässigt med att vara fackligt ansluten. Som ett exempel så har företaget enligt LAS §11 en skyldighet att förhandla med arbetstagarorganisationen före en omorganisation. Dvs om dom vill omorganisera (vilket oftast betyder säga upp några) så är dom skyldiga att förhandla med facket medans den som inte är ansluten enkelt kan sparkas ut med hänvisning till arbetsbrist.
2.För övrigt kan du mycket väl förhandla din egen lön till 100% även om du är fackligt ansluten.
LAS har inte med facket att göra. Och väljer man att göra på det där sättet så sitter det knappast i att personerna misskött sig.Övrigt: Jag har tom varit med om att bolag valt att sätta sig i konkurs för att bli av med personer som pga LAS inte gått att sparka. Det fallet slutade med att 10+ pers fick gå istället för 1 eller 2. Starkt jobbat!
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |