Övertids timmar/år

hmm... ett par timmar...efter ett antal övertidstimmar så blir lönen för hög så allt försvinner på skatten ändå så man tjänar mindre än om man inte jobbat övertid... då går man o lägger sig... :D
 
När jag körde lastbil på heltid fick jag ansöka hos facket för att få jobba över mer varje år, eftersom som jag inte var med i facket så blev det alltid ett blankt nej. Min dåvarande arbetsgivare fick skriva övertiden som bonus istället.
 
Max tillåtna gräns från facket (150hr) sedan söks dispens tills taket nås (max 275), sedan måste man ta ut ledighet för att få jobba mer övertid...:arsele

Njae. Det är väl så att du har rätt att inte jobba mer övertid än så om du inte vill. Man får väl jobba hur mycket man vill? Dessutom, vem f*n är fackligt ansluten idag, 2007? Inte jag. :tummenupp


Själv jobbar jag över (9-10h/dag) ett par timmar varje dag. Men så skrattar jag hela vägen till banken också. :)
 
Njae. Det är väl så att du har rätt att inte jobba mer övertid än så om du inte vill. Man får väl jobba hur mycket man vill? Dessutom, vem f*n är fackligt ansluten idag, 2007? Inte jag. :tummenupp

Själv jobbar jag över (9-10h/dag) ett par timmar varje dag. Men så skrattar jag hela vägen till banken också. :)


Man Får inte jobba hur mycket man vill!

Vem som är fackligt ansluten?
Jag iaf, aldrig mer bli utnyttjad av arbetsgivaren! Finns såna Rövar till arbetsgivare så skulle aldrig våga dra mig ur....
 
De första jobben som säljare i elaffär och som kassörska på ica fick man jobba över mycket beroende på tid på året och säljkampanjer.

Som väktare och lapplisa jobbade jag över nästan varje dag....

Hur många timmar det blev per år har jag inte en aning om. Har aldrig vågat räknat ut, skulle få ångest av att veta hur många timmar av sitt liv man slänger bort helt i onödan.

Nu slipper jag de där problemen helt och det är jätteskönt. :yoparty
 

Vem som är fackligt ansluten?

Jag iaf, aldrig mer bli utnyttjad av arbetsgivaren! Finns såna Rövar till arbetsgivare så skulle aldrig våga dra mig ur....

Ja, för ditt fackliga medlemskap ger dig vilka rättigheter då som inte jag har?

Utslaget på fackavgiften över tid kan jag dra en rätt utdragen rättsprocess betydligt fler gånger privat än vad jag anser ens nära vad som är rimligt.

Sen är jag helt fascinerad av inställningen.. Folk är helt stört noga när de väljer bostadsrätt, vänner, hund, soffa eller bredbandsleverantör. När det kommer till företaget man ska spendera halva sin vakna tid på så verkar folk varken forska i villkor, företagskultur, historia eller besitta viljan att förhandla sin lön. Vad fan är upp med det?

Jag skulle aldrig ta ett jobb jag inte fick vissa privilegier med. Jag har min lista för vad jag anser viktigt, uppfyller inte arbetsgivaren de kraven går jag nån annanstans. Kanske blir lönen något lägre, men det är viktigare att trivas med helheten än att tjäna de där extra kronorna.

Jag har för länge sen jobbat mot facket i egenskap av säljare, och maken till ineffektiva organisationer får man leta efter.

Att sen regelverket enbart skapar högre berg att gå runt betyder inte att arbetsgivarna ändå inte gör som de vill. Med all rätt!

Summa: Gillar man inte McDonalds politik, ät på Max. Gillar man inte arbetsgivaren, byt jobb. Har man inte skapat sig alternativen, gilla läget!

Jag har knegat med mkt, men de här kommentarerna känner jag igen från när jag körde distribution. De som gnällde och tyckte allt var skit var de som på ett eller annat sätt inte skötte sitt jobb. De som var in tidigt (vilket var ganska viktigt där), tog på sig dan efter förmåga istället för att ta så lite som möjligt och ställde upp när det behövdes fick tillbaka för det och tyckte således att de hade ett rätt bra jobb.
 
Njae. Det är väl så att du har rätt att inte jobba mer övertid än så om du inte vill. Man får väl jobba hur mycket man vill? Dessutom, vem f*n är fackligt ansluten idag, 2007? Inte jag. :tummenupp


Själv jobbar jag över (9-10h/dag) ett par timmar varje dag. Men så skrattar jag hela vägen till banken också. :)

Med risk för att verka som en besserwisser så har du fel.
Det kan säkert skilja mellan olika kollektivavtal exakt var gränserna ligger.
Faktum är dock att du inte har rätt att jobba hur mycket övertid som helst. I alla fall om du vill ha betalt för timmarna. Dom företag jag har hört talas om har gränsen 150 timmar/år och max 275 timmar med dispens. Jobbar man mer än 150 timmar utan dispens eller mer än den dispens man sökt så får arbetsgivaren betala böter. Det finns fackklubbar som lever ganska gott på att man konsekvent bryter mot dom reglerna och låter folk arbeta ihjäl sig istället för att ta in någon extra personal. För det är tyvärr så att belastar man folk hårdare så kommer ju den största delen att klara av det men ett antal kommer att "falla igenom" och bli långtisdsjukskrivna och därigenom kosta samhället en massa pengar. Därav begränsningarna i hur mycket man får arbeta.

Det är ganska många som är fackligt anslutna idag 2007 faktiskt. Fast det varierar nog mellan olika branscher. Är du ensam fackligt ansluten på din arbetsplats så tjänar du inget på det men om de flesta är anslutna så kan det vara en fördel beroende på fackklubben. Ibland är det inte en fördel.
 
Ja, för ditt fackliga medlemskap ger dig vilka rättigheter då som inte jag har?

Utslaget på fackavgiften över tid kan jag dra en rätt utdragen rättsprocess betydligt fler gånger privat än vad jag anser ens nära vad som är rimligt.

Sen är jag helt fascinerad av inställningen.. Folk är helt stört noga när de väljer bostadsrätt, vänner, hund, soffa eller bredbandsleverantör. När det kommer till företaget man ska spendera halva sin vakna tid på så verkar folk varken forska i villkor, företagskultur, historia eller besitta viljan att förhandla sin lön. Vad fan är upp med det?

Jag skulle aldrig ta ett jobb jag inte fick vissa privilegier med. Jag har min lista för vad jag anser viktigt, uppfyller inte arbetsgivaren de kraven går jag nån annanstans. Kanske blir lönen något lägre, men det är viktigare att trivas med helheten än att tjäna de där extra kronorna.

Jag har för länge sen jobbat mot facket i egenskap av säljare, och maken till ineffektiva organisationer får man leta efter.

Att sen regelverket enbart skapar högre berg att gå runt betyder inte att arbetsgivarna ändå inte gör som de vill. Med all rätt!

Summa: Gillar man inte McDonalds politik, ät på Max. Gillar man inte arbetsgivaren, byt jobb. Har man inte skapat sig alternativen, gilla läget!

Jag har knegat med mkt, men de här kommentarerna känner jag igen från när jag körde distribution. De som gnällde och tyckte allt var skit var de som på ett eller annat sätt inte skötte sitt jobb. De som var in tidigt (vilket var ganska viktigt där), tog på sig dan efter förmåga istället för att ta så lite som möjligt och ställde upp när det behövdes fick tillbaka för det och tyckte således att de hade ett rätt bra jobb.


Du verkar ha en hel del erfarenhet utav arbetslivet och hur fackliga organisationer fungerar etc.
Jag har jobbat sen examen, 2,5 år totalt sen dess!
Ska väl tilläggas att jag enbart jobbat med lastbilar som Oljedistrubitör eller som Testförare sedan dess!
Att du inte gillar hur facket arbetar är det upp till dig! Jag har nästan aldrig haft problem med dom!

Enbart under den korta stund jag var medlem i Metall fick jag inget bra gensvar överhuvudtaget, men eftersom alla andra på arbetsplatsen var anslutna så var jag oxå det!

I övrigt är jag ansluten till Transport!
De berättade för mig vilken lön jag hade rätt till, trots att arbetsgivaren sagt en annan sak, och Arbetsgivaren var oxå ansluten till facket!
E inte heller lätt att stå på sig när man kommer ut som färsk på arbetsmarknaden, man säger inte gärna emot när chefen ber en att göra något!

De som gnällde och tyckte allt var skit, på vilket sätt misskötte de deras jobb?
Mitt gnäll på arbetsgivaren kom när jag, trots utlovad ledighet var tvungen att jobba 15-16 timmar/dag 5 dagar i sträck!:mad:
 
Du verkar ha en hel del erfarenhet utav arbetslivet och hur fackliga organisationer fungerar etc.
Att du inte gillar hur facket arbetar är det upp till dig! Jag har nästan aldrig haft problem med dom!


I övrigt är jag ansluten till Transport!
De berättade för mig vilken lön jag hade rätt till, trots att arbetsgivaren sagt en annan sak, och Arbetsgivaren var oxå ansluten till facket!
E inte heller lätt att stå på sig när man kommer ut som färsk på arbetsmarknaden, man säger inte gärna emot när chefen ber en att göra något!

De som gnällde och tyckte allt var skit, på vilket sätt misskötte de deras jobb?

Mitt gnäll på arbetsgivaren kom när jag, trots utlovad ledighet var tvungen att jobba 15-16 timmar/dag 5 dagar i sträck!:mad:

1. Mina erfarenheter kommer inte inifrån. Vi jobbade mot bl.a TCO och LO för att signa ram-avtal för deras medlemmars räkning etc. Detta är alltså ett av fackens egna starkaste motiveringar till att du ska vara med i facket, alla förmåner. Maken till trögarbetade organisationer har jag inte varit med om. Trots superbra avtal, att de inte hade några som helst invändningar och jäkligt genomarbetade offertpresentationer (vi ville ha dem mer som referenser än mjölkkor så det var verkligen bra deals) så kunde de aldrig fatta beslut. Processerna tog minst dubbelt så lång tid som vi kalkylerat med och som är normalt för större organisationer.

Kontenta: Mitt förtroende för dem är i det närmaste noll då de är allt annat än handlingskraftiga.

2. Att betala dyrt för en hel organisation för att få svar på sån man kan googla upp är inte rimligt. Nu jobbar jag så att jag har 100% individuell lönesättning, då får man följa marknadsvärdet. Bjuder en annan åkare ett par tusen mer så går du till chefen och säger att du fått ett annat erbjudande, kan han inte matcha det så byter du jobb, enkelt.

Kontenta: Du har inga rättigheter för att du är med i facket. Hänvisa till regler och paragrafer, och skulle bossen vägra dig det du har rätt till så drar man in en jurist. Det blir i alla lägen ändå billigare än att betala dyrt för fackets kafferep.

3. Att det är tufft att stå på sig när man är ny är inget konstigt. Jag anser iofs att man får ta ett par hundår innan man är "inne" oavsett vad man gör. jag har precis bytt jobb, gått ner massor i lön och räknar med att det kommer ta 1-3 år innan jag är uppe i den nivå jag vill vara, och jobba galet mkt under resans gång.

Kontenta: I 99% av alla yrken får man leverera först och skörda hallonen sen, så är det. Att sen löneutvecklingen i transport kanske inte är enorm är en annan sak. Men jag har från mitt tidigare kneg ett exempel där 2 av chaufförerna hade bättre lön än resten för att de kört in mer och förhandlat upp lönen. Att fler inte gör det är för mig en gåta!

4. De som gnällde la ofta ifrån sig stopp trots att de egentligen inte behövde, allt för att komma hem tidigare (med full dag betalt). De inledde morgonen med kaffe och cigg istället för att lägga stoppen, vilket var ett måste för att få ihop helheten för de andra. Kom sent på mornarna eller "tyckte" att just de körde så mkt mer än alla andra och tyckte allt va orättvist å höger och vänster, trots att de inte alls gjorde mer än nån annan.

Kontenta: Självrannsakan har sina poänger!
 
Får inte lägga övertid. Det brukas en form av ensidig flextid som ger 1/1 i ledighet om man behöver stanna kvar (ledigheten i sig får sedan inte flexas).
 
1. Mina erfarenheter kommer inte inifrån. Vi jobbade mot bl.a TCO och LO för att signa ram-avtal för deras medlemmars räkning etc. Detta är alltså ett av fackens egna starkaste motiveringar till att du ska vara med i facket, alla förmåner. Maken till trögarbetade organisationer har jag inte varit med om. Trots superbra avtal, att de inte hade några som helst invändningar och jäkligt genomarbetade offertpresentationer (vi ville ha dem mer som referenser än mjölkkor så det var verkligen bra deals) så kunde de aldrig fatta beslut. Processerna tog minst dubbelt så lång tid som vi kalkylerat med och som är normalt för större organisationer.

Kontenta: Mitt förtroende för dem är i det närmaste noll då de är allt annat än handlingskraftiga.

2. Att betala dyrt för en hel organisation för att få svar på sån man kan googla upp är inte rimligt. Nu jobbar jag så att jag har 100% individuell lönesättning, då får man följa marknadsvärdet. Bjuder en annan åkare ett par tusen mer så går du till chefen och säger att du fått ett annat erbjudande, kan han inte matcha det så byter du jobb, enkelt.

Kontenta: Du har inga rättigheter för att du är med i facket. Hänvisa till regler och paragrafer, och skulle bossen vägra dig det du har rätt till så drar man in en jurist. Det blir i alla lägen ändå billigare än att betala dyrt för fackets kafferep.

3. Att det är tufft att stå på sig när man är ny är inget konstigt. Jag anser iofs att man får ta ett par hundår innan man är "inne" oavsett vad man gör. jag har precis bytt jobb, gått ner massor i lön och räknar med att det kommer ta 1-3 år innan jag är uppe i den nivå jag vill vara, och jobba galet mkt under resans gång.

Kontenta: I 99% av alla yrken får man leverera först och skörda hallonen sen, så är det. Att sen löneutvecklingen i transport kanske inte är enorm är en annan sak. Men jag har från mitt tidigare kneg ett exempel där 2 av chaufförerna hade bättre lön än resten för att de kört in mer och förhandlat upp lönen. Att fler inte gör det är för mig en gåta!

4. De som gnällde la ofta ifrån sig stopp trots att de egentligen inte behövde, allt för att komma hem tidigare (med full dag betalt). De inledde morgonen med kaffe och cigg istället för att lägga stoppen, vilket var ett måste för att få ihop helheten för de andra. Kom sent på mornarna eller "tyckte" att just de körde så mkt mer än alla andra och tyckte allt va orättvist å höger och vänster, trots att de inte alls gjorde mer än nån annan.

Kontenta: Självrannsakan har sina poänger!

Nja. Det finns faktiskt några saker som är fördelar rent lagmässigt med att vara fackligt ansluten. Som ett exempel så har företaget enligt LAS §11 en skyldighet att förhandla med arbetstagarorganisationen före en omorganisation. Dvs om dom vill omorganisera (vilket oftast betyder säga upp några) så är dom skyldiga att förhandla med facket medans den som inte är ansluten enkelt kan sparkas ut med hänvisning till arbetsbrist. Sen är det ju också så att facket kommer att försöka motivera att de om är anslutna ska få stanna. Oftast så slutar det med att ett färre antal blir varslade efter förhandling än vad företaget först signalerat.
Det finns ett antal till fördelar också men jag har faktiskt inte total koll på allt i den frågan. För övrigt kan du mycket väl förhandla din egen lön till 100% även om du är fackligt ansluten.
 
:D Hos förra arbetsgivaren låg jag i snitt på 48 timmars övertid varje månad (ett minimum,kunna ofta bli mer än det. Men så jobbar man 12 timmar varje gång också) :crash
Nu har jag bara fått ihop ett mini/maximum på 24 timmars övertid nästan varje månad. Men så har jag insett att de kan vara kul att vara social på ledig tid i ställe för lite panik fika innan jobbet :D
(Men övertidspengarna går rakt av till hoj relaterade saker :) Har man en dyr hobby så har man)

:va Man kanske skulle ragga upp en rik man så man slipper tänka på att de är en dyr hobby man har :D
 
Max tillåtna gräns från facket (150hr) sedan söks dispens tills taket nås (max 275), sedan måste man ta ut ledighet för att få jobba mer övertid...:arsele
Vill jobba mer, det är dyrt att leka :D
Tid till lek? Ja på semestern :tungan

Verkar som att det är olika från fack till fack då. Jag tillhör IFmetall (dock ej medlem) och vi får jobba max 200h. Efter det så får företaget söka dispens.

Själv är jag redan uppe i 200h, men har ett par helgdagars övertid som jag inte kastat in än. Gäller att fördela dem lite så man får skaplig lön i flera månader :tummenupp
 
1. Nja. Det finns faktiskt några saker som är fördelar rent lagmässigt med att vara fackligt ansluten. Som ett exempel så har företaget enligt LAS §11 en skyldighet att förhandla med arbetstagarorganisationen före en omorganisation. Dvs om dom vill omorganisera (vilket oftast betyder säga upp några) så är dom skyldiga att förhandla med facket medans den som inte är ansluten enkelt kan sparkas ut med hänvisning till arbetsbrist.

2.För övrigt kan du mycket väl förhandla din egen lön till 100% även om du är fackligt ansluten.

1. Visst är det så, men det är inget man som bolag inte kan gå runt. Signalera 100 varslade tjänster, trots att behovet bara är 70. Redovisa sminkade siffror och jämka i värsta fall till 65 avsked istället.. facket vann 5 tjänster, grattis!

2. Om jag då ska förhandla min lön själv (vilket blir betydligt svårare när ftg kan hänvisa till att facket sköter det), vad är då fördelen med att vara med?

Övrigt: Jag har tom varit med om att bolag valt att sätta sig i konkurs för att bli av med personer som pga LAS inte gått att sparka. Det fallet slutade med att 10+ pers fick gå istället för 1 eller 2. Starkt jobbat!

Inga bolag med dessa problem är bara ett bolag. Det finns oftast 5-6 bolag under ett holdingbolag, då kan man välja att sätta ett av dem ur spel, riskera bruset på marknaden och flytta med kunder och verksamhet till ett annat bolag!
 
Det varierar men jobbar gärna övertid för att kunna ta ut det i sammanhängande ledighet om det inte blir som på min gamla arbetsplats där man fick 500 kr/h vid s.k "extrakör" vilket är sjukvårdens sätt att minska vårdköerna (just på den avdelningen där jag var). Nu är det dock svårare att jobba över då de håller stenhårt på att man måste vara ifrån jobbet 11 timmar innan man påbörjar nästa pass.
 
Last edited:
Har väl varit uppe i att jobba 230-240 timmar i månaden en gång i tiden.
Det höll väl i sig i 1 år lite drygt.
På senare tid gör jag det inte alls för att jag inte har någon ersättning för det.
Arb.givarn ska ju få det han betalar för! :D
 
Övrigt: Jag har tom varit med om att bolag valt att sätta sig i konkurs för att bli av med personer som pga LAS inte gått att sparka. Det fallet slutade med att 10+ pers fick gå istället för 1 eller 2. Starkt jobbat!
LAS har inte med facket att göra. Och väljer man att göra på det där sättet så sitter det knappast i att personerna misskött sig.
 
I stort sett ingenting. Orkar knappt med 40 timmar i veckan. :gnissla
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top