Överstyr i låg fart

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Min Bandit överstyr en del i låg fart. Det känns lite som det är punktering fram. Detta försvinner dock i farter över ca 30km/h.
Jag har Rennsport fram och Supercorsa baktill på hojen (fd racingdäck). Jag har endast kört med dessa däck på denna hoj.
Kan det vara så att dessa däck inte fungerar bra ihop, eller är det hojen i sig som gör att det överstyr i låga farter? Eller kan det vara så att däcken har blivit konstigt slitna utan att jag ser det? (Är helt grön på området). :va

Frågan är igentligen om jag bör byta mitt Rennsport framdäck som har gott om mönster kvar, när jag monterar dit ett "nytt" Rennsport bakdäck? :va

Last edited:
Jag ber om ursäkt på förhand, men styr du rätt? Det framgår inte om du är en rutinerad förare eller inte och det spelar egentligen ingen roll eftersom missuppfattningen om hur man styr en cykel (med eller utan motor) är lika utbredd bland alla kategorier förare, gamal som ung, erfaren som oerfaren. Jag förstår inte hur en cykel kan understyra annat än p g a av felinställd fjädring och då endast under kraftig acceleration. Därför undrar jag om du styr rätt. Om du är osäker bör du läsa Keith Codes utmärkta artikel om ämnet motstyrning och John Ulrich's egna runderingar kring ämnet. Kort sammanfattat: vrider du styret åt rätt håll svänger cykeln, oavsett vilka däck som sitter på och hur fort man färdas.

Disproving The Myth Of Body-Steering, By Keith Code

Body Steering Is Truly B.S., By John Ulrich

Slitna racing däck brukar kunna få den fina egenheten i riktigt låga farter. För jag antar att du menar att cykeln vill lägga sin i varje kurva.

Aha, se där, nu fick jag användning för min i förväg anmälda ursäkt. Jag har ju läst fel! Fråga mig inte hur jag fick överstyrning till understyrning. Nåja, att du upplever det som att hojen överstyr med racesulor beror på däckets profil. Hojen överstyrgivetvis inte, det är bara du som inte är kalibrerad på däckens annorlunda profil. Går du från racedäck med toppig profil till gatdäck med platt profil kommer du uppleva det som att hojen inte vill svänga.

Kurben skrev:
när man cyklar vanligt eller åker motorcykel så kan man ju släppa händerna från styret och ändå svänga med hjälp av kroppen

Förvisso sant, men då svänger man inte särskilt mycket.

@ Teddy - bra länkar. :tummenupp

Jag passa på med lite definitionstjafs så kanske tråden forsätter lit begripligt.

Understyr: Framhjula peka mer åt sidan än den faktiska färdriktningen

Överstyr: Stjärrrta komma farande runt o lite före än normalt. Som McCoy typ.

Så..

F ö känner jag igen fenomenet i låg fart (30). Men det kanske beror på att i de farterna är det väl främst kraftiga styrutslag i svängen, med låg egensvängningskraft (heter inte så) från däcken etc. M a o hojen är inte riktigt "setup" för riktiga svängar med låga o även minus-styrutslag i svängarna. (spekulerar bara)

Elgasen skrev:
Min Bandit överstyr en del i låg fart.

Jämför däcksprofilen med ett vanligt gatdäck t.ex. Dunlop D220 och ditt Supercorsa så förstår du varför. Kör du med 190 i bak istället för 180 blir det också mer instabilt i låga farter.

hmm överstyrning är skumt på en sån hoj, understyrning vore mer normalt, dvs att hojen plogar.

aha jag missade att det bara var vid låg fart, då är det nog profilen som många tar upp som gör att hojen liksom vill lägga sig in i kurvorna.

Last edited:
det är säkert däckprofilen som gör det, jag har oxå ett kantslitet bandäck fram och det känns som cykeln vill välta i lägre farter men känns lite åt det hållet även när det går lite fortare, jag ska byta däck till våren iallafall för så här orkar jag inte ha det, det känns läbbigt

Jag o en polare var ute och körde, tänkte inte så mkt på biken,hade kört för en vecka sedan eller så. Började rasta lite mer på en skogsväg. Huga, den understyrde som tusan. Den fortsatte att bete sig konstigt, stannade på närmsta mack och kollade tryck, fel på båda däcken. Man lär sig av sina misstag. :rolleyes: :)

Kurben skrev:
Jag läste igenom lite av dom länkarna du skickade och en sak verkar han ha glömt när han totalt rackar ner på "body steering" och det är att när man cyklar vanligt eller åker motorcykel så kan man ju släppa händerna från styret och ändå svänga med hjälp av kroppen, åtminstonde jag kan det....

Låt oss utveckla det du säger, för precis just så tänkte jag med. Till att börja med kan jag bara säga att jag är enkelt bondteoretiker, inte så värst erfaren mc-förare än men jag är nyfiken och intresserad av ämnet. Jag ställer mig kritisk till artiklen och teorin eftersom man har utvecklat metoder som inte verkar speciellt objektiva angående body steering. Resonemang som följer:

Kroppen är en komplex apparat med många muskler, ben och nerver. Hjärnan uppfattar signaler från våra lemmar som gör att vi kan hantera vår kropp på ett specifikt sätt.

Utav erfarenhet lär sig vårt hjärna och kropp att hantera vissa situationer. Kommer ni ihåg de cyklarna som fanns på tivoli och liknande där styret gick motsatt riktning? Problematiken var inte att övertala sig själv att om man ville svänga höger, skulle man vrida styret åt vänster. Däremot fanns svårigheterna i att övertala "resten av kroppen" att luta sig åt höger när du svängde åt vänster. Alltså en helt felaktig rörelse mot vad du lärt dig tidigare.

När författaren vill bevisa att det inte finns någon BS så monterar han ett fast styre på en motorcykel. Genom detta fixerar han hela övre delen av kroppen vilket i sin tur gör att man inte kan "styra" med kroppen. Vilket i sin tur leder till att kroppen skickar singaler till hjärnan som gör situationen svårhanterbar, eftersom du faktiskt håller i något som "tidigare" gick att vrida på och nu går det inte (hjärnan får spel m.a.o.). Som kurben säger kan man mkt väl hantera en cykel utan att hålla i styret. Likaså en enhjuling(som inte har ngt styre). De gångerna jag cyklade utan att hålla i styret så styrde jag med höfterna, kort o gott. Ville man att cykeln skulle åt vänster förflyttade man höften så att hjulet svängde och kontrollerade kroppsmassans förhållande till lutning och svängradie.

Liknande har man också sett att stunthojare gör, svänger utan att hålla i styret. Av detta kan man dra en slutsats att kroppen och dess positionering och rörelse påverkar motorcykelns beteende utan att använda styret MED HÄNDERNA och armarna. Dvs. att kroppen hjälper mc:n att styra.

Trots ovanstående resonemang vill jag kommentera att det är högst troligt att styrningen av en mc beror på kombinationen och koordination av hela kroppen, det vill säga både armar/händer i kombination med övriga kroppen. Där styrningen väl kan ligga till grund för 99% av styrutslaget och 1% är kroppens förtjänst.

Det kan mkt väl var så att Keith Code har rätt, men då måste han ta fram ett annat sätt att påvisa sin teori på, då den metod han använt är felaktig. Dessutom så borde han faktiskt påvisa sin nuvarande metod genom att posta bilder där han faktiskt håller i sitt "no bs" styre, eftersom det inte finns på sidan som finns länkad. Jag ser gärna fram emot filmer där dom kör med "no bs" styre.

Over and out

/Filip Svensson

PS. Notera att jag vill DISKUTERA ämnet, jag påstår inte att jag har 100% rätt, folk är välkomna att överbevisa mig eller hålla med och för guds skull, bli inte arga DS.

Teddy skrev:
Aha, se där, nu fick jag användning för min i förväg anmälda ursäkt. Jag har ju läst fel! Fråga mig inte hur jag fick överstyrning till understyrning. Nåja, att du upplever det som att hojen överstyr med racesulor beror på däckets profil. Hojen överstyrgivetvis inte, det är bara du som inte är kalibrerad på däckens annorlunda profil. Går du från racedäck med toppig profil till gatdäck med platt profil kommer du uppleva det som att hojen inte vill svänga.
Gillade artikeln om att värma däcken.. :-)

Tack för alla fina svar!
Då vet ja... det var igentligen inte jag som upptäckte det utan en bekant som uppmärksammade det. Jag har inga egentliga problem med överstyrandet utan mest nyfniken angående detta faktum (kör sällan under 30km/h iaf..:D )
Fick hem ett par bättre beg Bridgestone BT002R idag, någon som vet hur dessa är vs Rennsport? :va

Elgasen skrev:
Tack för alla fina svar!
Då vet ja... det var igentligen inte jag som upptäckte det utan en bekant som uppmärksammade det. Jag har inga egentliga problem med överstyrandet utan mest nyfniken angående detta faktum (kör sällan under 30km/h iaf..:D )
Fick hem ett par bättre beg Bridgestone BT002R idag, någon som vet hur dessa är vs Rennsport? :va

En annan sak som kan ge det fenomen du beskriver är ett styrlager som kärvar eller hugger. Kolla det med.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna