Kurben skrev:
Jag läste igenom lite av dom länkarna du skickade och en sak verkar han ha glömt när han totalt rackar ner på "body steering" och det är att när man cyklar vanligt eller åker motorcykel så kan man ju släppa händerna från styret och ändå svänga med hjälp av kroppen, åtminstonde jag kan det....
Låt oss utveckla det du säger, för precis just så tänkte jag med. Till att börja med kan jag bara säga att jag är enkelt bondteoretiker, inte så värst erfaren mc-förare än men jag är nyfiken och intresserad av ämnet. Jag ställer mig kritisk till artiklen och teorin eftersom man har utvecklat metoder som inte verkar speciellt objektiva angående body steering. Resonemang som följer:
Kroppen är en komplex apparat med många muskler, ben och nerver. Hjärnan uppfattar signaler från våra lemmar som gör att vi kan hantera vår kropp på ett specifikt sätt.
Utav erfarenhet lär sig vårt hjärna och kropp att hantera vissa situationer. Kommer ni ihåg de cyklarna som fanns på tivoli och liknande där styret gick motsatt riktning? Problematiken var inte att övertala sig själv att om man ville svänga höger, skulle man vrida styret åt vänster. Däremot fanns svårigheterna i att övertala "resten av kroppen" att luta sig åt höger när du svängde åt vänster. Alltså en helt felaktig rörelse mot vad du lärt dig tidigare.
När författaren vill bevisa att det inte finns någon BS så monterar han ett fast styre på en motorcykel. Genom detta fixerar han hela övre delen av kroppen vilket i sin tur gör att man inte kan "styra" med kroppen. Vilket i sin tur leder till att kroppen skickar singaler till hjärnan som gör situationen svårhanterbar, eftersom du faktiskt håller i något som "tidigare" gick att vrida på och nu går det inte (hjärnan får spel m.a.o.). Som kurben säger kan man mkt väl hantera en cykel utan att hålla i styret. Likaså en enhjuling(som inte har ngt styre). De gångerna jag cyklade utan att hålla i styret så styrde jag med höfterna, kort o gott. Ville man att cykeln skulle åt vänster förflyttade man höften så att hjulet svängde och kontrollerade kroppsmassans förhållande till lutning och svängradie.
Liknande har man också sett att stunthojare gör, svänger utan att hålla i styret. Av detta kan man dra en slutsats att kroppen och dess positionering och rörelse påverkar motorcykelns beteende utan att använda styret MED HÄNDERNA och armarna. Dvs. att kroppen hjälper mc:n att styra.
Trots ovanstående resonemang vill jag kommentera att det är högst troligt att styrningen av en mc beror på kombinationen och koordination av hela kroppen, det vill säga både armar/händer i kombination med övriga kroppen. Där styrningen väl kan ligga till grund för 99% av styrutslaget och 1% är kroppens förtjänst.
Det kan mkt väl var så att Keith Code har rätt, men då måste han ta fram ett annat sätt att påvisa sin teori på, då den metod han använt är felaktig. Dessutom så borde han faktiskt påvisa sin nuvarande metod genom att posta bilder där han faktiskt håller i sitt "no bs" styre, eftersom det inte finns på sidan som finns länkad. Jag ser gärna fram emot filmer där dom kör med "no bs" styre.
Over and out
/Filip Svensson
PS. Notera att jag vill DISKUTERA ämnet, jag påstår inte att jag har 100% rätt, folk är välkomna att överbevisa mig eller hålla med och för guds skull, bli inte arga DS.