Vibrationer vid gaspådrag vid låga varvtal R1

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Gäller en Yamaha R1 1998
Upptäckt att motorn ger sig en konstig vibration och vibrerande ljud vi gaspådrag från låga varvtal, speciellt på 2:ans växel. Känns som att det kommer under ifrån tanken i motorn nånstans, inget som känns i fotpinnar eller så.

Försvinner senare när man får upp farten.

Bakdrevet är ok, fram bytes igår och den nya kejdan visade sig vara för kort så jag monterade den gamla kedjan för att kunna köra hem, men ny kedja ska inhandlas.

Trodde själv först det var framdrevet då det var så slitet att det såg ut som hajfenor, nu är det bytt men kedjan ska bytas. Men vet inte om sliten kedja kan ge sådana vibrationer.

Försökt läsa och folk tipsar om allt möjligt i olika trådar fast inte om just mitt problem utan om just vibrationer.

Det jag läst till mig som ska kollas är:

Tändstift
Tändhattar
Kolla så alla motorfästen är dragna
Vevhusventilationen nåt med synkning (ingen aning vad jag ska kolla där)
Kolla så allt är åtdraget under motorkåporna på båda sidorna.
Avgasspjället


Tar gärna emot förslag på vad jag kan kolla eller om nån haft liknande problem och vill dela med sig hur det löste sig.

Annars går den jätte bra, startar bra och växlar och det funkar fint.
 
Last edited:
Du nämner inte att du ska kolla kedjan. Började problemet efter bytet? Då tycker jag du ska börja där. Är kedjan korrekt återmonterad? Drevet draget osv
 
Du nämner inte att du ska kolla kedjan. Började problemet efter bytet? Då tycker jag du ska börja där. Är kedjan korrekt återmonterad? Drevet draget osv

Problemet fanns innan drevbytet, det var därför jag bytte det då jag trodde det var detta som var problemet.
 
Vad är "låga varvtal" i sammanhanget? Min R1 har alltid skakat och låtit som en traktor när man ligger på för hög växel och för låga varv och drar på. 5-siffriga varvtal gillar den bättre :-)
 
Min gamla Fazer med typ samma motor som din gick för snålt så den knackade om man vred på från säg 1500RPM och det släppte vid kanske 2500RPM.

Det lät lite otrevligt mekaniskt och kändes lite lätt i kroppen. Din har väl choke? Finns ljudet kvar om du drar på lite, lite choke och provar? Jag bestyckade om min och det blev en helt ny hoj.

Annars har jag ingen åsikt om vad det kan handla om.
 
Min gamla Fazer med typ samma motor som din gick för snålt så den knackade om man vred på från säg 1500RPM och det släppte vid kanske 2500RPM.

Det lät lite otrevligt mekaniskt och kändes lite lätt i kroppen. Din har väl choke? Finns ljudet kvar om du drar på lite, lite choke och provar? Jag bestyckade om min och det blev en helt ny hoj.

Annars har jag ingen åsikt om vad det kan handla om.

Du kan vara nåt på spåret :)

Är det svårt att bestycka själv? kan mecka och kollar ventilspel, byter däck, drivpaket och servar hojarna men aldrig bestyckat förgasare. Vart kan man hitta bestyknings grejer?
 
Jag lämnade min till en firma som bänkade och bestyckade.
Det finns säkert folk här som vet hur man gör men troligen får man ur munstyckena om man lossar koppen i botten på förgasarna och min hade låg-högfart där framför allt lågfartsdelen var för mager.

På moppar tar man ur munstycket, kollar vilka siffror som står och ber att få lite större siffror hos en handlare.
På dyrare maskiner kanske man vill ha lite bättre koll.

MotoSpeed kan säkert guida dig om ingen förgasarking här lyckas.
Jag fick hjälp av en kille på Biscaya men han har slutat där. De som i kvar tar nog inte i japanare ens med tång.
 
Jag lämnade min till en firma som bänkade och bestyckade.
Det finns säkert folk här som vet hur man gör men troligen får man ur munstyckena om man lossar koppen i botten på förgasarna och min hade låg-högfart där framför allt lågfartsdelen var för mager.

På moppar tar man ur munstycket, kollar vilka siffror som står och ber att få lite större siffror hos en handlare.
På dyrare maskiner kanske man vill ha lite bättre koll.

MotoSpeed kan säkert guida dig om ingen förgasarking här lyckas.
Jag fick hjälp av en kille på Biscaya men han har slutat där. De som i kvar tar nog inte i japanare ens med tång.

Okej! får dra på choken o se hur den reagerar, för inge kul o lämna in den för bestyckning o så visar det sig att felet ligger nån annan stans så det slutar bara dyrt.
 
Kommer med all säkerhet från drivpaketet. Antingen osmörjt, slitet, eller att allt inte varit bytt på samma gång, eller skuren länk. Ta väck kedjeskyddet och titta på kedjan när det låter, den lär skaka.
 
Kommer med all säkerhet från drivpaketet. Antingen osmörjt, slitet, eller att allt inte varit bytt på samma gång, eller skuren länk. Ta väck kedjeskyddet och titta på kedjan när det låter, den lär skaka.

Dreven byte jag men den nya kedjan jag hade var för kort så den gamla åkte på, var igår och köpte ny kedja så om polaren är hemma idag så jag får låna hans garage byter jag även kedjan.
 
Börja med att byta kedja innan du engagerar dig i övrig felsökning. Sannoligheten är stor att det är den.
Ja, det känns väldigt mycket om kedjan är dålig.
Mats
 
Bytt kedja nu och hojen är som ny :) flyter fram som en varm kniv genom smör.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top