Racedäcktipsartråden - för däck tillverkade 2012

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Hej kamrater!

Efter att ha kört dunlop fram ett antal år vill jag testa annat p.g.a "shutter". Har pratat med några olika som påstår att dunlop har lite kvalitetsproblem och att vissa dunlop kan studsa mer än andra. Senast hade jag grymma problem. Kändes som det var årets obalans även vid låga farter studsade det jättemycket. Blev likadant på 3st olika dunlop framdäck. Pratade med Steny som menade att det troligen var framdäcket ändå. Köpte ett conti av honom och testade. Hojen blev supreduperstadig i svängarna och inte ett spår av shutter. Han menade också på att han inte hört någon som haft problem med conti i Pro sbk utan han trodde de flesta verkade nöjd med det.

Det ville sig inte bättre än att jag gick ikull i 150blås p.g.a att framhjulet bara gled undan (conti medium). Nu var däcket jag köpte rätt slitet men jag tyckte inte att det borde ha släppt ändå med den referens jag har från dunlopen. Köpte ett flångnytt conti medium å testade. Hojen kändes lite smått orolig. Eftersom jag hade lite kasst bakdäck och generellt brukar lägga ganska mycket vikt på framdäcket i kurvorna så gjorde jag så även med det nya contit och trots att jag låg 2sek över pers på min hemmabana så gled det till rejält med framdäcket men som tur redde det ut sig själv. Körde 2.2 varm på conti å 2,3 på dunlop.

Nån som känner igen sig? Honda 1000 -08 original fram öhlins bak är det jag kör.
Nån som har nått bra tips på ett däck som funkar guldbra?
Tänkte jag skulle ta å testa nått pirelli också.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti