Överspänd kedja efter service, hur farligt?

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
En polare lämnade in sin hoj som han ägt sedan ny på service, vilket han alltid gör för att behålla garantin.

Hojen hade precis (kvällen innan) fått nytt bakdäck så han bad dem på verkstaden att se till att det var monterat rakt, och att kedjan hade rätt spänning.

När han fick tillbaka hojen så körde han den som vanligt, ganska hårt, i totalt 70km. Den kändes inte alls som den brukar men han trodde detta var på grund av ECU uppdateringen som blev gjort under servicen.

Efter ett tag började han tänka på ett extremt vinande ljud, och att den inte växlade som vanligt.

Då kollade han kedjespänningen.

Kejdan var så spänd att den inte slackar åt något håll alls.

Han har alltså kört sin hoj 200km/h + i perioder, och dessutom kör han inte väldigt lugnt när han kör den. Nu hade den fått gå 70km med denna höga kedjespänning utan något slack på kedjan.

Hur mycket eventuella problem kan detta generera för framtiden, är det någon som har erfarenhet av detta eller sett cyklar där detta fått följdpåverkningar?

När man kollar serviceprotokollet så är det INTE avkryssat att de kollat kedjan. Även fast det står på samma schema att man skall kolla detta var 800km.

//K

Last edited:
I värsta fall spräcker du växellådshuset och behöver ny motor.

Helt löjligt dåligt av en MC-verkstad att inte kunna spänna en kedja

Det skulle väl vara lager på utgående axel, samt utgående axel som kan ha fått stryk så att det börjar läcka olja om lagret alternativt axeln kan vara lite krökt. Lagret är det som brukar ge med sig av sånt där, och det är dyrt att byta.

Det är absolut inte proffsigt att lämna ut en hoj på det viset, MEN, ska man sätta sig på hojen efter att någon har gjort något alls med den så kollar man sånt, sunt förnuft och en överlevnadsinstinkt.

Det är absolut inte proffsigt att lämna ut en hoj på det viset, MEN, ska man sätta sig på hojen efter att någon har gjort något alls med den så kollar man sånt, sunt förnuft och en överlevnadsinstinkt.

Självklart, men nu blev det poängterat att det skulle göras.

Är det någon som har erfarenhet av detta eller har sett konsekvenserna av en för tight kedja?

Efter hur lång körning kan man tänka sig att det blir en skada på cykeln?

Kedjan var verkligen väldigt tight och helt utan slack.

Jag tänker att det kan komma tillbaka som en smäll på käften ett par år senare, när lagret börjar låta och det börjar läcka, även om det inte gör det just idag..

//K

Det är inte förutsägbart om nåt lager tagit skada, det kan visa sig efter lång tid eller inte alls.

Budda som körde SS600 på 90talet hade en kille med sig i Karlskoga som han bad kolla och spänna kedjan.
Det slutade med att 5-6 förare gick omkull i oljespillet i sista vänstern.
Kedjan small av och slog sönder blocket.
Nog fan hade han spänt kedjan.

Edit: Kör inte en meter till utan kontakta verkstan!!!

Ok.

Vad kan han i så fall kräva i form av garantier från verkstaden?

Cykeln är tre år gammal och fullservad hos merkesverkstad.

Är det någon som har erfarenhet eller vet hur man bäst går till väga? Hur hård skall man vara?

Vad kan han kräva?

//K

Ok.

Vad kan han i så fall kräva i form av garantier från verkstaden?

Cykeln är tre år gammal och fullservad hos merkesverkstad.

Är det någon som har erfarenhet eller vet hur man bäst går till väga? Hur hård skall man vara?

Vad kan han kräva?

//K

Han kan ju alltid kräva att eventuella framtida problem med läckande lager åtgärdas av verkstaden utan extra kostnad. Skriftligt på det med. Sedan om verkstaden går med på det vet jag inte.
Jag sätter mig inte på hojen efter att en verkstad servat den utan att kolla så hjul, bromsar och annat viktigt sitter fast som det ska, efter att ha fått tillbaka hojen i närmast farligt skick ett par gånger från verkstäder. Litar mer på min lite knepiga polare än på verkstäderna nuförtiden.

Erfarenheter:
En kompis spände kedjan för hårt på sin KTM 450. Packningen på utgående kedjedrevs axeln från växellådan fick stryk så den började läcka olja (gratis SCOTT oiler!?). Hur lagret klarade sig ? Han har sålt den.
En tråd här på SH om en hojägare vars kedja sträckte sig hela tiden. För han hade missat hur man skulle ställa in kedjeslacket. Ställde för litet slack, det vill säga för hårt spänd kedja. Kedjan blev skadad (sträckte sig oavbrutet) så det var bara att köpa ny kedja. Blev visst helt nytt drivpaket.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?283655-Blir-galen-på-min-kedja-Yamaha-R6

Last edited:
När man läser sådant här
Överspänd kedja efter service, hur farligt?
så är det ju bara en bekräftelse på att MC-verkstäderna inte är bättre än Bilverkstäderna. Det brukar ju då och då vara tester att man lämnar in tex 10 bilar med exakt samma fel på 10 olika verkstäder. Och resultatet brukar bli att 1 verkstad hittar och reparerar felet och de övriga 9 reparerar andra fel som inte funnits på bilen.
Inte konstigt att många vill meka sin hoj själv så mycket det går, t.ex. RIP Joey Dunlop.

Vad det gäller överspänd kedja har jag sett här på SH att det kommit helt nya hojar från Japan med överspänd kedja. Så vakna MC-butiker har fått börja med att slappa kedjan.
Innan dom släppt hojen till kund.

Finns ganska mycket som kan hända av en överspänd kedja. I värsta fall kan ju kedjan smälla av, låsa bakhjul i 200+ kan sluta hur som helst. Eller att den träffar blocket eller liknande. Fick in en hoj när jag gick mc-mek där kedjan varit överspänd, gått av och i stort sett slagit sönder hela vänster sida av motorn samt ett tråkigt sår på ankel/vad hos föraren. Hade tydligen gått ganska fort när den gav sej och han vart glad att den inte låste just bakhjulet.

Skall väll tilläggas att vi inte har bevis för att det var överspänning som orsakat brottet men det var våran enade slutsats efter att undersökt drivpaketet (det som var någorlunda intakt) och inte sett något tydligt slitage på dom bitarna samt att kunden angav att drivpaketet ej var gammalt vid olyckan (några månader). men han ville inte kännas vid att han överspänt det vid montering.

Summa sumarum, kontrollera ALLTID hojen FÖRE och även EFTER service så ni kan påpeka om det uppstått fel under servicen. Och lämna ALDRIG verkstaden innan ni är överrens med personalen att allt är i sin ordning eller med skriftligt på det som inte är som det ska.

Last edited:
På min gamla FZ6 fick ja ny kedja monterad av firma, "fiol sträng typ". på 1 mil på hemvägen gick lagret till utgående axel efter att jag körde på en vit linje när det regnade, tappade fäste o sedan återfick ja fäste under acceleration och pang sa de, sedan vinade det.

Spända kedjor är väldigt dåligt, kan bli svindyrt

När man läser sådant här

så är det ju bara en bekräftelse på att MC-verkstäderna inte är bättre än Bilverkstäderna. Det brukar ju då och då vara tester att man lämnar in tex 10 bilar med exakt samma fel på 10 olika verkstäder. Och resultatet brukar bli att 1 verkstad hittar och reparerar felet och de övriga 9 reparerar andra fel som inte funnits på bilen.
Inte konstigt att många vill meka sin hoj själv så mycket det går, t.ex. RIP Joey Dunlop.

Ja det är helt sjukt. Jag har extremt dålig erfarenhet av verkstäder. Har två gånger lämnat in bil (mekar annars själv) och båda gångerna fått "fel" utfört arbete. En gång stod jag och tittade på när de gjorde en 4-hjusinställning.. Då var det rött (i datorn) på camber men de justerade bara toe. När jag frågade varför de inte justerar cambern (som jag lämnat in den för, eftersom däcken var snedslitna och jag just köpt nya) så svarade han att det inte går på den här bilmodellen... Så fick jag visa mekanikern hur man gjorde det, man kan alltid justera cambern och det borde en mekaniker på en verkstad för hjulinställning veta om.

Har haft en MC som de överfyllde med olja så att den förstörde motorn (hos auktoriserad verkstad).

Lämnade in en bil på service som hade glapp i drivlinan och bad dem kolla motorfästen, fick besked att hela växellådan var trasig. Det var egentligen en drivaxel vilket man efter 5 minuters googlande kunde komma fram till genom att hissa upp bilen och bara vrida på ena hjulet för att se vart det glappar. Kostade 1000:- att fixa istället för 20.000:-

Listan är lång, men verkstäderna är ett skämt. Folk som jobbar i denna miljö verkar sällan vara erfarna eller motiverade, de jobbar bara med att byta ut delar.

Detta med kedjan på en nyservad hoj är dock väldigt illa, eftersom det påpekades specifikt när cykeln lämnades in, och dessutom kan orsaka en olycka med dödlig utgång. Utfördes på en auktoriserad verkstad därtill. Riktigt pinsamt. Jag får se vad som händer, återkommer med en liten rapport. Väntar med att outa verkstaden.

//K

Har du inte fått några skador av den spända kedjan lär du bara få den justerad och ett förlåt. De kan ju inte veta om det var denna gången eller en gammal skada som orsakar haveriet om x antal mil. Bara köra och vara glad, eller sälja.. . . . Min kompis fick tillbaka bilen efter service med oljepluggen bara iskruvad för hand, någon mil senare släppte den och han stannade när lampan tändes, dom stod ju för kostnaderna för bärgning och hyrbil osv., och ny olja och plugg men inga garantier för framtida haverier, hade varit bättre att köra till den skar för då hade de tagit den. . . .

På min gamla FZ6 fick ja ny kedja monterad av firma, "fiol sträng typ". på 1 mil på hemvägen gick lagret till utgående axel efter att jag körde på en vit linje när det regnade, tappade fäste o sedan återfick ja fäste under acceleration och pang sa de, sedan vinade det.

Spända kedjor är väldigt dåligt, kan bli svindyrt

Vem fick reparera, vad kostade det och hur lång tid tog det?

//K

Vem fick reparera, vad kostade det och hur lång tid tog det?

//K

Firman nekade att något var fel på hojen, jag var ny på hoj o tänkte att den nya kedjan kanske ska låta så (ett vinande ljud utav helvete vid någon som helst belastning av hojen, när man drog in koppling lugnande sig ljudet rätt mycket men de fanns där).
Nästa ägare fick byta det, hojen gick ju bra efteråt för min normala lugna körning som jag utförde på den, men de lät ju fan om den.

Smakprov på ljudet som blev
https://www.youtube.com/watch?v=zDUmOFd7nIk

Nu fick jag höra att firman tagit på sig problemet, vilket är väldigt seriöst av dem.

Hela drivpaketet kommer att bytas, och lager på utgående axel kommer att bytas.

Hojen är nästan ny, så det blir ju lite trist för ägaren att få motorn på sin nästan nya hoj isärskruvad.

Jag tänker mig att man måste plocka av topparna, cylinder, klyva motorn osv för att komma åt lagret på utgående axel. Stämmer detta?

Tänker att det är en del som kan gå fel där om man slarvar med att sätta in nya packningar eller inte använder rätt moment osv när man skruvar ihop den. Trist om det händer något ett par år senare på grund av detta.

Någon som vet om det är ett lätt jobb eller ett svårt jobb?

Hur mycket delar måste bytas i förbindelse med jobbet?

Finns det något sätt han kan kolla om de gjort det riktigt, eller frågor han kan ställa? (typ om de bytt ut topp/cylinderfotspackningarna, osv)

//K

Firman nekade att något var fel på hojen, jag var ny på hoj o tänkte att den nya kedjan kanske ska låta så (ett vinande ljud utav helvete vid någon som helst belastning av hojen, när man drog in koppling lugnande sig ljudet rätt mycket men de fanns där).
Nästa ägare fick byta det, hojen gick ju bra efteråt för min normala lugna körning som jag utförde på den, men de lät ju fan om den.

Smakprov på ljudet som blev
https://www.youtube.com/watch?v=zDUmOFd7nIk

Jag har haft en likadan hoj som du hade, den hade lite av ett vinande ljud i lådan också men inget i närheten av vad den där hojen hade. Sjukt kasst av verkstaden att skylla ifrån sig. Jag tror man måste vara väldigt kunnig och stå på sig. Viktigt också att få en "second opinion" från en annan verkstad.

//K

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...