Överspänd kedja efter service, hur farligt?

Jag har haft en likadan hoj som du hade, den hade lite av ett vinande ljud i lådan också men inget i närheten av vad den där hojen hade. Sjukt kasst av verkstaden att skylla ifrån sig. Jag tror man måste vara väldigt kunnig och stå på sig. Viktigt också att få en "second opinion" från en annan verkstad.

//K

Det har jag lärt mig ^^ blev inte dyrt för mig som tur var, jag visste ju inte bättre men jag klagade och de sa att den ska låta så, tycker lite synd om nästa ägare som faktiskt åtgärdade det (tycker synd om hans plånbok, han blev säkert nöjd efteråt när ljudet upphörde)
 
Nu fick jag höra att firman tagit på sig problemet, vilket är väldigt seriöst av dem.

Hela drivpaketet kommer att bytas, och lager på utgående axel kommer att bytas.

Hojen är nästan ny, så det blir ju lite trist för ägaren att få motorn på sin nästan nya hoj isärskruvad.

Jag tänker mig att man måste plocka av topparna, cylinder, klyva motorn osv för att komma åt lagret på utgående axel. Stämmer detta?

Tänker att det är en del som kan gå fel där om man slarvar med att sätta in nya packningar eller inte använder rätt moment osv när man skruvar ihop den. Trist om det händer något ett par år senare på grund av detta.

Någon som vet om det är ett lätt jobb eller ett svårt jobb?

Hur mycket delar måste bytas i förbindelse med jobbet?

Finns det något sätt han kan kolla om de gjort det riktigt, eller frågor han kan ställa? (typ om de bytt ut topp/cylinderfotspackningarna, osv)

//K

Det beror alldeles på vilken hoj det är. Är det kassettväxellåda är jobbet gjort på 1,5 h, utan att ens demontera motorn från ramen. Då tar man bort kopplingskåpan plus lite till.

Om det inte är kassettlåda, måste man dela motorn.
 
Nu fick jag höra att firman tagit på sig problemet, vilket är väldigt seriöst av dem.

Hela drivpaketet kommer att bytas, och lager på utgående axel kommer att bytas.

Hojen är nästan ny, så det blir ju lite trist för ägaren att få motorn på sin nästan nya hoj isärskruvad.

Jag tänker mig att man måste plocka av topparna, cylinder, klyva motorn osv för att komma åt lagret på utgående axel. Stämmer detta?

Tänker att det är en del som kan gå fel där om man slarvar med att sätta in nya packningar eller inte använder rätt moment osv när man skruvar ihop den. Trist om det händer något ett par år senare på grund av detta.

Någon som vet om det är ett lätt jobb eller ett svårt jobb?

Hur mycket delar måste bytas i förbindelse med jobbet?

Finns det något sätt han kan kolla om de gjort det riktigt, eller frågor han kan ställa? (typ om de bytt ut topp/cylinderfotspackningarna, osv)

//K

Beror nog på motor. Chansen finns att man "bara" behöver ta av underdelen av motorn, kan lyfta ut bakre växellådsaxel och byta lager, lyfta tillbaks axeln, och skruva dit underdelen av motorn.
Är det riktigt guldigt kan motorn sitta kvar i ramen !
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top