Överspänd kedja efter service, hur farligt?

Jag har haft en likadan hoj som du hade, den hade lite av ett vinande ljud i lådan också men inget i närheten av vad den där hojen hade. Sjukt kasst av verkstaden att skylla ifrån sig. Jag tror man måste vara väldigt kunnig och stå på sig. Viktigt också att få en "second opinion" från en annan verkstad.

//K

Det har jag lärt mig ^^ blev inte dyrt för mig som tur var, jag visste ju inte bättre men jag klagade och de sa att den ska låta så, tycker lite synd om nästa ägare som faktiskt åtgärdade det (tycker synd om hans plånbok, han blev säkert nöjd efteråt när ljudet upphörde)

Nu fick jag höra att firman tagit på sig problemet, vilket är väldigt seriöst av dem.

Hela drivpaketet kommer att bytas, och lager på utgående axel kommer att bytas.

Hojen är nästan ny, så det blir ju lite trist för ägaren att få motorn på sin nästan nya hoj isärskruvad.

Jag tänker mig att man måste plocka av topparna, cylinder, klyva motorn osv för att komma åt lagret på utgående axel. Stämmer detta?

Tänker att det är en del som kan gå fel där om man slarvar med att sätta in nya packningar eller inte använder rätt moment osv när man skruvar ihop den. Trist om det händer något ett par år senare på grund av detta.

Någon som vet om det är ett lätt jobb eller ett svårt jobb?

Hur mycket delar måste bytas i förbindelse med jobbet?

Finns det något sätt han kan kolla om de gjort det riktigt, eller frågor han kan ställa? (typ om de bytt ut topp/cylinderfotspackningarna, osv)

//K

Det beror alldeles på vilken hoj det är. Är det kassettväxellåda är jobbet gjort på 1,5 h, utan att ens demontera motorn från ramen. Då tar man bort kopplingskåpan plus lite till.

Om det inte är kassettlåda, måste man dela motorn.

Nu fick jag höra att firman tagit på sig problemet, vilket är väldigt seriöst av dem.

Hela drivpaketet kommer att bytas, och lager på utgående axel kommer att bytas.

Hojen är nästan ny, så det blir ju lite trist för ägaren att få motorn på sin nästan nya hoj isärskruvad.

Jag tänker mig att man måste plocka av topparna, cylinder, klyva motorn osv för att komma åt lagret på utgående axel. Stämmer detta?

Tänker att det är en del som kan gå fel där om man slarvar med att sätta in nya packningar eller inte använder rätt moment osv när man skruvar ihop den. Trist om det händer något ett par år senare på grund av detta.

Någon som vet om det är ett lätt jobb eller ett svårt jobb?

Hur mycket delar måste bytas i förbindelse med jobbet?

Finns det något sätt han kan kolla om de gjort det riktigt, eller frågor han kan ställa? (typ om de bytt ut topp/cylinderfotspackningarna, osv)

//K

Beror nog på motor. Chansen finns att man "bara" behöver ta av underdelen av motorn, kan lyfta ut bakre växellådsaxel och byta lager, lyfta tillbaks axeln, och skruva dit underdelen av motorn.
Är det riktigt guldigt kan motorn sitta kvar i ramen !

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti