Överladdning R1. - Byggtråd!

Ok, har hela eftermiddagen pysslat med lambdamätning. Det har gått helt ok!

Först fick vi kalibrera om mätaren för etanolmätning, då det inte går köra mot bensins 14.7.

Verkar ha hamnat ganska bra i min bestyckning. Fick justera lågfartsskruvarna till 6varv ut. Nu går den bra över hela registret obelastad.

Hann inte mer idag, men imorrn eftermiddag blir det till o köra en sväng så får vi se hur det ser ut under belastning.

Jag får rysningar när jag bara står och tomgasar och hör turbovinandet! :yoparty :yoparty :yoparty

För att citera en viss person. Detta kommer :tuttar att gilla! hehe...
 
Fortsatt skruva idag. Hann inte så mycket, blir en dag till med lambdamätning. Ska se vilket laddtryck vi hamnar på också. Men innan helgen är slut borde man nog ha lagt ett gäng bomb-wheelies... hehe.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    118.1 KB · Visningar: 300
  • 2.jpg
    2.jpg
    83.3 KB · Visningar: 256
  • 3.jpg
    3.jpg
    138.3 KB · Visningar: 920
Smart placering av LM-1:an, men fan vet hur mycket du törs titta på den när du kör...

Vadådå? Bara laddtryck, varvtal, lambda och vägen att hålla reda på? Hehe...:D

Denna lambdan loggar så man kör en vända, sen tankar man över infon till dator och läser av. ;)

Idag blev jungfruturen hursomhelst av. Vridet verkar vara riktigt fint även före den börjar ladda. Rackarns trevligt! Laddar 0.4 som det är nu. Börhar ladda vid 4000. Lådan blev klockren. Kopplingen verkar också fungera, behöver dock en liten justering...

Nu har jag tyvärr inte tillgång till graferna men den går fint upp till drygt 5 där den går fetare och fetare för att vid 8800 bli i princip okörbar, bara bluddrar så huvudmunstyckena är nog några snäpp för stora.
Lambda går ner mot 6.8 vid 8500varv. Vilket lambda ska man sikta på? 7.8 under last har hört nånstans. Stämmer det?

Huvudmunstycken är nu 150.
Lågfarts är 22,5
Nålarna upp 2 snäpp.

Frågan till lambdagurus(anderbrink, jojje, mfl...) är nu vad ska jag ändra. Tänkte köpa lite fler huvudmunstycken på måndag. Var tror ni jag bör hamna? 145? 140?

Samt, hur ska jag justera BTR?

Enormt tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Last edited:
Kan inte mycket om förgasare men Lambda 0.85 räcker länge. Är 6.8 ett AFR-värde för E85? I så fall så ändra tillbaka till bensinvärde så blir det mycket lättare att få hjälp. Alla vet vad 12.5:1 betyder men ingen vet vad 6.8 är. Det är ju igentligen Lambda värdet du mäter så det blir rätt även med E85 att sikta på 12.5:1 i bensin AFR, sen får du fintuna i bänk
 
Jepp. 6.8 är AFR, när lambdamätaren är inställd för E85 (9.86:1).

Men du säger att om jag ställer tillbaks lambdan till 14.7:1 så kan jag ändå sikta på 12.5? Jag är rätt novis på området, men man lär så länge man lever :)

Kan man sikta på lambda 0.85 under belastning oavsett vad du ställer för AFR? Inställt AFR påverkar inte lambdavärdet?

Tack för svaren!
 
Jepp, mätaren mäter bara Lambdavärde. Sen översätter den det till AFR. Du kan säga att Lambda 1 = 100AFR om du vill, Lamda 0.85 är ändå 15% rikt (då visar den 85AFR)
 
Igår skruvades det. Slutade med att nålarna sänktes till original, och nu sitter det 142,5 som huvud samt 22.5 på lågf. Tomgångsskruvarna 6 varv ut.
Nu går den hyggligt! Bakhjul på femman i 240 orkar den iaf:crash

Skulle dock behöva höja nålarna ett snäpp. Sen ska jag fara till marklund imorrn om han har tid och köra en repa. Går inte köra full syra genom hela registret pga bakhjulsåkning, och på 5-6an börjar det ju gå så förbannat fort. Men en repa i bänken skall nog ge den sista infon för att tuna in det sista. Så det är inte för att få veta effekten utan bara för bestyckningsändamål. :rolleyes:

Karatären på motorn är helt underbar, den börjar ladda vid ca 4k och är som hysterigast vid 9k cirkus. Som originalkurvan ungefär fast uppflyttad ett par hack.

Körde ungefär en tank idag, och den laddade mindre och mindre och fick sämre spoolup så när jag kommer hem ser jag att min fästplatta till wg har gett med sig, så jag måste bygga något stadigare imorrn bitti.

//N med en brett smil under hjälmen...
 
Last edited:
Gratulerar, kul att du börjar få ordning på hojen! :tummenupp Powerwheelies är det enda rätta :)
 
HEHE :D
Ska försöka ta tag i nålflyttningen imorrn... Gruvar mig lite, då min plenumavtagningsprocedur är allt annat är servicevänling...:mad:

Sen måste jag fan bygga nån form av avgassystem, småbarn i grannkommunen blir ju vettskrämda när man laddar på... Tur att det snart kommer en vinter till med maaaassor av tid(eller hur, man står väl där i maj nästa år och tokskruvar som vanligt...)
 
Idag tog jag tag i nålflytteriet. Tog personbästa, under en timme från tank av till tank på igen.:) Höjde nålarna ett hack, och det blev mycket bättre. Nu går den fint även mellan 2-4000 varv.:yoparty

Byggde också ett stadigare stag till wg i 5mm RF. Nu sitter den som gjuten hehe.

Tyvärr så hade snuten bosatt sig en bit ner efter den enda vettiga vägen som går till mitt garage så för att provköra så fick jag ta en liten smalare väg som det svänger betydligt mer på. Lite nervöst när man vill se maxladd och samtidigt försöka hålla ner framhjulet.

Imorrn em är det inbokat en bänkning hos marklund. Med lågt ladd, bara för att se att bestyckningen verkligen är ok.
 
Nu är hojen bänkad. Lambda låg bra över hela registret, kanske lite, lite fett med det är nog bara bra för kylningens skull.

Körde två repor och första repan gav den 232hk på hjulet och 170nm. Andra repan gav den 238hk och 170nm. Detta med 0.6 i ladd.

Såg senare att den kurvan jag fick utskriven var den med 232hk(givetvis...) men jag är helnöjd! Kurvan är även oförskämt rak och fin. Ska se om jag kan gräva upp en scanner så jag kan få in kurvan på datorn.
 
Här är kurvan...
 

Bifogat

  • Bankningspapper.jpg
    Bankningspapper.jpg
    77 KB · Visningar: 352
Fin kurva :D
När kommer film? :yoparty
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top