Överladdning R1. - Byggtråd!

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Det ser ju riktigt proffsigt ut:tummenupp .Men testa att hänga dit kylaren, så grenröret inte tar i kylaren/fläkten ,för tidigt. Jag flyttade in min kylare ca 10mm i nederkant, fick ändå lov att pressa ihop laddröret mellan agg o ic för att få frigång till framhjulet. ( kör oxå med lägre profil på däcket än original..det är tight.:gnissla ) Men det beror ju på om du ska åka med ic? om inte är det nog lugnt:yoparty

Kul med bra feedback :)

Vars jag egentligen har kylaren nu jämnfört med originalplacering är det nog ingen som vet, haha...:rolleyes: nedre originalfästet går inte dit pga turbon. Men skulle ju kunna kolla det, skulle dock kunna tippa på att den sitter ungefär där original en gång satt nu efter att jag flyttat bak turbon på frösöantes inrådan. Har även spänt ihop framgaffeln och det verkar schysst. Så om IC inte har samma mått som en scaniakyl så borde det lira.:D

Har gjort en del men eg inget att skriva, ramen är helt ren nu, ska in på lack till veckan. Börjat med kopplingsmodifieringen. Ska kika lite på lådan också när jag ändå har motorn lös, även dom den kändes fräsh när jag körde sist. Bara så ingreppsklackar är bra på 2an främst.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jahapp!
Kopplingsmodifieringen är klar, korgen är fräst och pinnen svarvad, saknar bara brickorna till fjädrarna men dom är på ingång.

Har även kollat ner i lådan och sett att det finns en tendens till rundade klackar. Växellådan har som sagt fungerat utan problem, men nu när jag ändå har motorn lös så passar jag på att renovera lådan och byta drev. Då vet jag att lådan är tipp-topp.

Beställde en hel del grejjer idag, bland annat: tvåans drev, sexans drev,
massa låsringar och packningar, svänghjulsavdragare, oljefilter, olja, kolvringar mm. Skulle komma nästa vecka.
 

Bifogat

  • IMG_1803.jpg
    IMG_1803.jpg
    79.5 KB · Visningar: 325

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Kul att det går frammåt, men ölen du kom förbi med är slut. Du får ta och komma förbi med fler :D
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Kul att det går frammåt, men ölen du kom förbi med är slut. Du får ta och komma förbi med fler :D

Haha :tummenupp
Får göra det, måste fundera ut vad jag behöver mer hehe:) Ingen uppsättning R1-07 kåpor över?:D
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Händer lite grann, men alldeles för lite pga av alldeles för mycket jobb... Väntar på växellådsdelarna från marklund fortfarande. Fick ramen och svingen från lack i förrgår. Är grymt nöjd med resultatet!

Grenröret har nu fått helsvetsad kollektor. Kommer nån bättre bild senare, tog bara en bild på jiggen jag gjort. Den fungerade f.ö. kanon, slog sig inte nånting alls. Skönt!
 

Bifogat

  • IMG_1867.jpg
    IMG_1867.jpg
    123.3 KB · Visningar: 339
  • IMG_1865.jpg
    IMG_1865.jpg
    97.5 KB · Visningar: 276

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Går tungt för mitt lag. Fick växellådsdelarna igår. Hade bland annat beställt 2ans och 6ans drev. Jag fick 4ans och nått annat som inte ens var till min hoj... Suck. Nya är beställda idag, men tyvärr så är det ju lite leveranstid på grejjerna. Vill ut och åka nu!

Kopplingen är dock helt klar nu. Ser ut att bli kanon.

Två frågor till de lärda...
1. Eftersom att jag nu ändå har 4ans drev, ska jag passa på och byta det, även om det inte är nött, eller är det dumt eftersom jag inte har en ny kollega till det, dvs drevet som det greppar i?

Sen, vilken drevning är lämplig för en turbohoj med ca 230hk på slangen?
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Lika bra att byta drevet när du ändå har ur lådan..spelar nog ingen roll om du inte har nytt drev som greppar i. Jag åker med 39 kuggar bak, d tycker jag är lagomt, skulle ev gå att kugga ner lite till. Men den blir så trött i starten då.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Lika bra att byta drevet när du ändå har ur lådan..spelar nog ingen roll om du inte har nytt drev som greppar i. Jag åker med 39 kuggar bak, d tycker jag är lagomt, skulle ev gå att kugga ner lite till. Men den blir så trött i starten då.

Ok, tackar för det! Byter det drevet då.

Du kör med originalstorlek fram?
 

debbah

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha R1
Skulle va roligt o veta om det är någon som gett sig på att turbo konvertera R1 insprutningsmotorerna?
Om det finnt ngn tråd här på forumet eller någon annanstanns skulle det vara grymt om ni kunde posta en länk!
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Japp, orginal fram. Och med däcket så långt bak på swingen som möjligt!

Ok, får ta ett snack med erik så löser det säkert sig :)

Har inte fått mina växellådsdelar än. Suck... Men förhoppningsvis i början av nästa vecka.

Har tills vidare funderat lite på intercoolerbiten, varför gör man dom välvda? Kylaren är ju platt? Är det för att få lite luft mellan kylare och ic?

Här är dagsformen iaf... inte så mycket eg. Men nylackad ram, sving, styrkrona, fälgar, fjäder(pulver) samt bakdämpare, framdämpare, motorkåpor(2-kompnentsfärg).
Kåpor blir något special, men nästa år då tiden inte räcker till i år. Så smackar bara på krashkåpor nu iår.

Edit: Och innan nån frågar, - ja det är NASA som designat mitt depåstöd...
 

Bifogat

  • DSC00129.jpg
    DSC00129.jpg
    68.5 KB · Visningar: 457
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Skulle va roligt o veta om det är någon som gett sig på att turbo konvertera R1 insprutningsmotorerna?
Om det finnt ngn tråd här på forumet eller någon annanstanns skulle det vara grymt om ni kunde posta en länk!

Vet inte hur det är med insprutningsbiten... Men tror iaf att marklund säljer någon slags tilläggsstyrning för insprutning. I övrigt borde det ju inte skilja så mycket.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Vart skall jag ta oljan? Vart har ni som byggt tagit er?
Finns ju div pluggar på motorn. Fungerar det att att ta från nån av dom? Hittat ett ställe som verkar kunna fungera, men som sagt, vart brukar man ta från?
 

Bifogat

  • oljaeller.jpg
    oljaeller.jpg
    65.6 KB · Visningar: 346

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Eller ska man ta trycket från uttaget för en en extern oljetrycksmätare eller gör det så att något annat ställe inte får nog smörjning iom att en del av oljan går till turbon?
 

Bifogat

  • oljetryck.jpg
    oljetryck.jpg
    22.9 KB · Visningar: 111

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Vart skall jag ta oljan? Vart har ni som byggt tagit er?
Finns ju div pluggar på motorn. Fungerar det att att ta från nån av dom? Hittat ett ställe som verkar kunna fungera, men som sagt, vart brukar man ta från?

Jag tänkte ta ut oljan där man kollar oljetrycket men hittade ingen plugg där på min 00:a. Så jag tog ut oljan på pluggen som är lite längre bak, än den du ringat in. Då kommer du direkt in i "huvud kanalen" som delar ut olja till div. saker bla. toppen. Funkade för mig att gänga in en m10 gängtapp med avslipad spets i pluggen. Tog sen bara draghammaren och slet ut den.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ok, då får det bli så!
Tackar, tackar.
 
Last edited:

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Eftersom sommaren fortfarande är långt borta så passar jag på att plocka ner hojen i molekyler för montering av stressfläkt. Valet föll inte helt oväntat på en TD04hl16t-7. Turbon som är på bilderna är slut, en ny skall inhandlas, men kommer använda denna under bygget så slipper jag riskera att fylla den nya med slipdamm etc.

Tanken är att jag ska plocka ut ca 230hk, med e85 och intercooler. Tänker inte kompsänka för jag vill ha kvar den lilla botten som finns.

Har gjort en tillfällig montering av turbon för att kunna bygga grenröret.(Jag vet, stagen är så nära estetisk fulländning man kan komma:D ). Har även gjort klart grenrörspiporna och en kompis håller i nuläget på att tiga ihop dom. Bilder kommer på det inom kort.

Hur mkt hade du tänkt ladda??
Fick höra att ladda mer än ca: 0.18bar på min R1:a -06 skulle va döden för motorn...:va
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Du har lite högre grundkomp, sen ska jag köra även med intercooler samt etanol så lite mer är 0.18 siktar jag på iaf :)

Får se om det går, går det inte så får man väl klämma dit en packning till och sänka kompet lite...

Någon som vet hur man räknar max ladd vid ett givet komp och E85 + en intercooler?
 

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Somewere...
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Du har lite högre grundkomp, sen ska jag köra även med intercooler samt etanol så lite mer är 0.18 siktar jag på iaf :)

Får se om det går, går det inte så får man väl klämma dit en packning till och sänka kompet lite...

Någon som vet hur man räknar max ladd vid ett givet komp och E85 + en intercooler?

okej... sj så har ja en Rotrex C15/60 Compressor + IC tänkte köra på 98okt

angående uträkningen snacka med VR-8 det va han som räknade ut mitt...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top