Överklaga rödljuskörning till Länssyrelsen

Det är säkert så som du säger i många fall. I just det här fallet stod brandbilen precis bakom oss och ville fram. De hade kanske kunnat köra över vår lilla buss? Vad vet jag? Eller så hade de kunnat backa tillbaka och ta en omväg? I filen till höger om oss var det i alla fall fullt. Vi skulle själva ta en vänstersväng och var enda bilen i den filen, så brandbilen kanske tyckte det var enklare att en liten buss flyttade på sig, körde rakt fram en kort bit och åt sidan så utryckningsfordonet kom fram, än tio bilar? Men uppenbarligen skulle vi enligt Polisen och dig stått kvar. :)

I allmänhet är det så att vi i brandbilen kör rakt över refuger eller på fel sida om trafikdelare osv, men varje fall är ju unikt och står det ett utryckninsfordon bakom en o blinkar o tutar vid ett rödljus så skulle nog även jag flytta på mig och några böter skulle jag aldrig acceptera.
 
Som nån annan beskrev så ska man inte blanda ihop boten o lämplighetstesten som länstyrelsen har kallat till.
Du har ju faktiskt möjligheten att påverka där. Dock tror jag att det sitter jääävligt långt inne att åberopa tex att du behöver kortet i jobbet osv för att slippa indraget kort helt. Som exempel kan ja ta mig själv. Åkte fast för fortkörning i Markaryd för länge sen. 94 på 50 väg... Trist, av med kortet i 1 månad efter att jag varit på förhandling. Vid det tillfället var jag droskägare och således i största behov av mitt körkort för mitt yrkesliv. :)

Jag skulle, om jag var du, dokumentera rödljuset. Filma när en motorcykel kör fram till det så ser de ju själva att det inte slår om. Svårt att diskutera det om du kan visa dem det på en film du visar på en laptop under förhandlingen. Skulle tro att bättre bevisläge inte finns.:tummenupp Sen har du ju tiden för överträdelsen på din bot o kan genom den påtala "risken" för att det inte skulle komma en bil o "släppa fram" dig.

Hade jag gjort i alla fall. Lycka till :)
 
Det kan vara lite lömskt att hävda att man behöver körkortet inom jobbet.
En kompis som är lastbilschaffis torskade för 110 på 70-väg (dock inte med lastbilen).
När han skrev till länsstyrelsen så svarade de att han som yrkeschaufför borde verkligen veta bättre och vara mer rädd om kortet, ingen lindring där inte.
 
Last edited:
Fortkörning

Blev stoppad på Essingeleden innan jul 110 på 70 väg. Kväll , klart väder lite trafik. Polismannen tyckte ej jag kört vårdslöst. Skriv på nu sa han så är allt klart. Jag gör bedömningen att du ej ska bli av med körkortet.

Nu i feb fick jag brev från Länstyrelsen som vill ta kortet i två månader. ringde upp och frågade varför , då polismannen inte bedömt körningen som vårdlös. Fick svaret att en bedömning kan lika gärna ICA handlaren göra !!

Men fick oxå lite fakta , böterna är sjävla straffet ! Att dra in körkortet är en administrativ åtgärd från Länstyrelsen utan koppling till polisen !

Man kan överklaga övervägandet omedelbart , innan beslut tas av Länstyrelsen. Tingsrätten behandlar då det hela omgående. Har man erkänt..tja svårt att få rätt i efterhand.

Jag skrev att polisman hade bedömt min körning som ej vårdlös. Skrev även att jag behövde bilen I arbetet för att transportera verktyg , material mm. Gjorde även en ekonomisk kalkyl för bortfall av inkomst.

Jag fick tiden sänkt från 2 till 1månad...
 
Polismannen tyckte ej jag kört vårdslöst. Skriv på nu sa han så är allt klart. Jag gör bedömningen att du ej ska bli av med körkortet.
Tror att poliser rent allmänt har som strategi att lura i folk att det inte är någon större risk att man ska bli av med kortet, trots att de vet att det kommer att ryka så det sjunger om det. Enklare att få folk att skriva på då...
 
Poliser o ärlighet

Tror att poliser rent allmänt har som strategi att lura i folk att det inte är någon större risk att man ska bli av med kortet, trots att de vet att det kommer att ryka så det sjunger om det. Enklare att få folk att skriva på då...

Kanske det. Jag upplevde dock att den här polismannen var väldigt korrekt och ok. Jag har skickat en skrivelse till trafik polisen och till Länstyrelsen om detta. Jag menar att om en polisman på platsen bedömer en sak och informerar om detta så ska detta gälla!

Gäller inte detta så borde polisen bli mycket försiktigare i sina ut talanden..

H
 
Men som jag har förstått det hela så ska man ALDRIG skriva på när man blivit stoppad? För det verkar som att det är lättare att komma undan genom att blåneka och ta konsekvenserna efteråt än att skriva på och vara duktig pojke. Skulle vara bra och veta hur man ska agera nästa gång man blir stoppad. Men säg att jag nekar och så blir jag dömd iallafall efteråt, faller jag dubbelt så hårt för att jag gjort det jobbigt för alla och nekat?

:va
 
Men som jag har förstått det hela så ska man ALDRIG skriva på när man blivit stoppad? För det verkar som att det är lättare att komma undan genom att blåneka och ta konsekvenserna efteråt än att skriva på och vara duktig pojke. Skulle vara bra och veta hur man ska agera nästa gång man blir stoppad. Men säg att jag nekar och så blir jag dömd iallafall efteråt, faller jag dubbelt så hårt för att jag gjort det jobbigt för alla och nekat?

:va
erkänn aldrig på plats, fundera på det över någon dag.. du har möjlighet att erkänna i efterhand utan att behöva oroa dig för ev repressalier..
 
Kanske det. Jag upplevde dock att den här polismannen var väldigt korrekt och ok. Jag har skickat en skrivelse till trafik polisen och till Länstyrelsen om detta. Jag menar att om en polisman på platsen bedömer en sak och informerar om detta så ska detta gälla!

Gäller inte detta så borde polisen bli mycket försiktigare i sina ut talanden..

H

Det är ju så att polisen har rätt att omhänderta ditt körkort vid vägkanten om du kört mer än 30 km/h över gällande hastighetsgräns på 50, 70, 90 och 110 väg. Han gjorde bedömningen att ditt körkort inte behövde dras in och gjorde inte heller det. Fortkörning rapporteras dock alltid vidare till länsstyrelsen som gör en helt egen bedömning om ett körkortingripande är nödvändigt.
Så i sak talade alltså polismannen sanning. Det tråkiga är att han inte informerade dig om att oavsett hans bedömning och handlande så gör länsstyrelsen en egen bedömning.

Men som jag har förstått det hela så ska man ALDRIG skriva på när man blivit stoppad? För det verkar som att det är lättare att komma undan genom att blåneka och ta konsekvenserna efteråt än att skriva på och vara duktig pojke. Skulle vara bra och veta hur man ska agera nästa gång man blir stoppad. Men säg att jag nekar och så blir jag dömd iallafall efteråt, faller jag dubbelt så hårt för att jag gjort det jobbigt för alla och nekat?

:va

Man har som svensk medborgare alltid rätt att kostnadsfritt få ett fall mot staten prövat i rättslig instans. Du kan alltid neka vid vägkanten. Det kommer då att gå vidare till tingsrätten som kommer att avgöra huruvida du är skyldig eller inte. Är det ett glasklart fall så har du inte så mycket att vinna på det dock.
Det finns med andra ord inte så mycket att vinna på att neka om det inte finns omständigheter kring fallet som gör att registreringen av din fortkörning eller vad du nu gjort dig skyldig till kanske inte var klanderfri.
har du kört för fort och polisen inte klantat sig ordentligt så åker du nog dit oavsett du försöker neka eller inte.

EDIT:
Det kostar dock inget extra förutom kanske lite brevporto att neka och påföljden skall inte påverkas av om du nekat. Visst skulle det teoretiskt sett kunna hända att länsstyrelsen lägger på en extra månad men jag tror inte det. Dom följer generellt sett sina tabeller slaviskt.
 
Last edited:

Tack för det!
Tänkte mest då när man har gjort något fel och då anser att man kanske klarar sig undan för diverse saker. I slutet på förra sommaren så körde jag om en civilare på insidan, på bussfil, och körde ungefär 90 på 50 väg (inga skolor, hus eller något i närheten). Hade nyligen köpt hojen så var fortfarande acc-sugen. De stoppade mig och jag spelade dum hela tiden, men jag klarade mig med en varning. Hade sånn panik så jag vågade inte erkänna. Det fanns inget tvivel om att han skulle riva kortet så fort jag skulle ge det till honom, tänkte jag. Hade prövotid kvar också.
Hur lyckades jag med det?
Hade de ingen kamera i bilen?
De var två poliser också, så en polis hade kunnat vittna.
Eller var det bara så att han var otroligt snäll (sjukt shysst polis faktiskt).
Eller så såg de när jag drog igång sad-puppie-minen och sket i allt.

:va

(Tråkigt på jobbet. Blir bättre av att skriva)
 
Poliser över lag ska man nog inte lita på. Det är i alla fall min uppfattning.
 
Tack för det!
Tänkte mest då när man har gjort något fel och då anser att man kanske klarar sig undan för diverse saker. I slutet på förra sommaren så körde jag om en civilare på insidan, på bussfil, och körde ungefär 90 på 50 väg (inga skolor, hus eller något i närheten). Hade nyligen köpt hojen så var fortfarande acc-sugen. De stoppade mig och jag spelade dum hela tiden, men jag klarade mig med en varning. Hade sånn panik så jag vågade inte erkänna. Det fanns inget tvivel om att han skulle riva kortet så fort jag skulle ge det till honom, tänkte jag. Hade prövotid kvar också.
Hur lyckades jag med det?
Hade de ingen kamera i bilen?
De var två poliser också, så en polis hade kunnat vittna.
Eller var det bara så att han var otroligt snäll (sjukt shysst polis faktiskt).
Eller så såg de när jag drog igång sad-puppie-minen och sket i allt.

:va

(Tråkigt på jobbet. Blir bättre av att skriva)

Grejen är att för att dom ska kunna ta dig för fortkörning så krävs att dom vet hur fort du körde. Har dom en traffipax så måste dom fortfarande ligga efter dig en liten bit för att kunna mäta din hastighet. Om dom inte har det utan bara har sin hastighetsmätare att förlita sig på så är det konstantfartmätning medelst efterföljande och då måste dom ligga efter på jämnt avstånd i ganska många hundra meter, dom måste göra avdrag för hastighetsmätarens felmarginal och en massa olika saker.

Jag skulle tro att dom helt enkelt inte hann göra eller inte lyckades göra någon tillförlitlig hastighetsmätning på dig och därför klarade du dig undan. det räcker ju inte med att dom bara vet att du körde för fort. dom måste veta hur mycket för fort också.
 
Grejen är att för att dom ska kunna ta dig för fortkörning så krävs att dom vet hur fort du körde. Har dom en traffipax så måste dom fortfarande ligga efter dig en liten bit för att kunna mäta din hastighet. Om dom inte har det utan bara har sin hastighetsmätare att förlita sig på så är det konstantfartmätning medelst efterföljande och då måste dom ligga efter på jämnt avstånd i ganska många hundra meter, dom måste göra avdrag för hastighetsmätarens felmarginal och en massa olika saker.

Jag skulle tro att dom helt enkelt inte hann göra eller inte lyckades göra någon tillförlitlig hastighetsmätning på dig och därför klarade du dig undan. det räcker ju inte med att dom bara vet att du körde för fort. dom måste veta hur mycket för fort också.

I mitt fall så hade vi en ganska lång konversation och han var tydlig med att det inte skulle bli ngt mer problem. Jag hade även 2 passagerare i bilen som uppfattade allt på samma sätt som jag..att jag ej skulle få körkortet indraget i efterhand.

I klartext så sa han att jag inte behövde räkna med ngn mer påföjd från Länstyrelsen.
Eller man kan säga..om polismannen menade att Länstyrelsen skulle kunna dra in körkortet i efterhand..så var han väldigt otydlig.

Den fråga jag ställt i min skrivelse är : 1. vad har polisman på platsen för befogenheter att besluta om i sådan här fall. 2. Hur värderas polismannens bedömning hos Länstyrelsen ?

Vad gäller polisens trovärdighet är det ju viktigt att man kan lita på vad de säger.

Jag har alltid litat på polisen , och har fram till nu alltid litat på poliser. Tycker generallt att de gör ett bra jobb!
 
I mitt fall så hade vi en ganska lång konversation och han var tydlig med att det inte skulle bli ngt mer problem. Jag hade även 2 passagerare i bilen som uppfattade allt på samma sätt som jag..att jag ej skulle få körkortet indraget i efterhand.

I klartext så sa han att jag inte behövde räkna med ngn mer påföjd från Länstyrelsen.
Eller man kan säga..om polismannen menade att Länstyrelsen skulle kunna dra in körkortet i efterhand..så var han väldigt otydlig.

Den fråga jag ställt i min skrivelse är : 1. vad har polisman på platsen för befogenheter att besluta om i sådan här fall. 2. Hur värderas polismannens bedömning hos Länstyrelsen ?

Vad gäller polisens trovärdighet är det ju viktigt att man kan lita på vad de säger.

Jag har alltid litat på polisen , och har fram till nu alltid litat på poliser. Tycker generallt att de gör ett bra jobb!

Polismannen på platsen har inga befogenheter alls i sådana här fall. Bötfäller han så måste han skriva rapport och det går vidare till länsstyrelsen. Alternativt kan han nöja sig med att bara muntligen varna dig "Off the record". då går det ju av naturliga skäl inte vidare till länsstyrelsen.

Polismannens bedömning av händelsen vägs naturligtvis in av länsstyrelsen. Frågan är hur noggrant han orkat beskriva i sin rapportering. Det sannolika är att det i hans rapport bara står "Framfört fordon i x km/h på x-sträcka".
Då följer länsstyrelsen sin schablon och ger dig si eller så många månader utan körkort.

Med andra ord. Polismannen har ingen befogenhet att besluta om sådana saker. Han kan dock i sin rapportering beskriva omständigheterna om det finns förmildrande omständigheter som exempelvis inga fordon i närheten eller liknande och på så sätt påverka länsstyrelsen. Hur stor påverkan polismannens ord kan tänkas ha vågar jag dock inte uttala mig om.
 
Fortkörning...

Polismannen på platsen har inga befogenheter alls i sådana här fall. Bötfäller han så måste han skriva rapport och det går vidare till länsstyrelsen. Alternativt kan han nöja sig med att bara muntligen varna dig "Off the record". då går det ju av naturliga skäl inte vidare till länsstyrelsen.

Polismannens bedömning av händelsen vägs naturligtvis in av länsstyrelsen. Frågan är hur noggrant han orkat beskriva i sin rapportering. Det sannolika är att det i hans rapport bara står "Framfört fordon i x km/h på x-sträcka".
Då följer länsstyrelsen sin schablon och ger dig si eller så många månader utan körkort.

Med andra ord. Polismannen har ingen befogenhet att besluta om sådana saker. Han kan dock i sin rapportering beskriva omständigheterna om det finns förmildrande omständigheter som exempelvis inga fordon i närheten eller liknande och på så sätt påverka länsstyrelsen. Hur stor påverkan polismannens ord kan tänkas ha vågar jag dock inte uttala mig om.


jag har heller ingen aning om det. Schablonen för min överträdelse är 2 månader enligt Länstyrelsen. Jag fick 1 månad...

Tog straffet omedelbart för att få tillbaks lappen till hojsaisongen..
:tummenupp

Som verkar komma tidigt i år...eller ?
 
jag har heller ingen aning om det. Schablonen för min överträdelse är 2 månader enligt Länstyrelsen. Jag fick 1 månad...

Tog straffet omedelbart för att få tillbaks lappen till hojsaisongen..
:tummenupp

Som verkar komma tidigt i år...eller ?

Jodå. Den kommer tidigt i år. Jag drog en repa idag. 16 mil ungefär. Inte världens bästa fäste men det var ändå väldigt njutbart.
Körde till Stockholm och sade hej till polaren som jobbar på MC-varuhuset en vända.
Det är bara så underbart att få sätta sig på hojen och känna hur det drar iväg när man vrider på rullen.
 
Det tar max någon extra vecka. trafik ärenden är lixom inget de sitter och grunnar över, det är "snabba puckar" vid besluten.

Lite halvt "off topic", men ändå... De där me snabba puckar vid trafikärenden e ju lite sådär...
Busade lite i april förra året, i december så fick ja papper från åklagaren att dom hade lagt ner de pga brist på bevis... 8 månader, snabba puckar.. Nja... :D
 
Lite halvt "off topic", men ändå... De där me snabba puckar vid trafikärenden e ju lite sådär...
Busade lite i april förra året, i december så fick ja papper från åklagaren att dom hade lagt ner de pga brist på bevis... 8 månader, snabba puckar.. Nja... :D

Skillnad på om det är klara fall med bra bevis eller om det är något som ska bedömas,bedömningsfallen läggs ofta ned pga. brist på bevis eller brott kan ej styrkas.

En eftergift åt småbuset för att lägga vädefull tid på de stora fiskarna istället.

Mao,är det inte helt klart att du gjort något fel så erkänn inte,man kan klara sig.

Henrik
 
Körde på bakhjulet framför en mc-polis och erkände gärningen, men erkände inte något brott... Va även på förhör hos farbror blå...
Visst, de finns värre saker än så... Men i mina ögon e de lite värre än de som trådskaparen gjorde, har stått vid det rödljuset ett par gånger själv :huvet

Skillnad på om det är klara fall med bra bevis eller om det är något som ska bedömas,bedömningsfallen läggs ofta ned pga. brist på bevis eller brott kan ej styrkas.

En eftergift åt småbuset för att lägga vädefull tid på de stora fiskarna istället.

Mao,är det inte helt klart att du gjort något fel så erkänn inte,man kan klara sig.

Henrik
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top