"FUBAR"
Måste lära mig bromsa på slangen..
Klart du ska överklaga.
Blir ju knappast värre iaf!!
Blir ju knappast värre iaf!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är säkert så som du säger i många fall. I just det här fallet stod brandbilen precis bakom oss och ville fram. De hade kanske kunnat köra över vår lilla buss? Vad vet jag? Eller så hade de kunnat backa tillbaka och ta en omväg? I filen till höger om oss var det i alla fall fullt. Vi skulle själva ta en vänstersväng och var enda bilen i den filen, så brandbilen kanske tyckte det var enklare att en liten buss flyttade på sig, körde rakt fram en kort bit och åt sidan så utryckningsfordonet kom fram, än tio bilar? Men uppenbarligen skulle vi enligt Polisen och dig stått kvar.![]()
Tror att poliser rent allmänt har som strategi att lura i folk att det inte är någon större risk att man ska bli av med kortet, trots att de vet att det kommer att ryka så det sjunger om det. Enklare att få folk att skriva på då...Polismannen tyckte ej jag kört vårdslöst. Skriv på nu sa han så är allt klart. Jag gör bedömningen att du ej ska bli av med körkortet.
Tror att poliser rent allmänt har som strategi att lura i folk att det inte är någon större risk att man ska bli av med kortet, trots att de vet att det kommer att ryka så det sjunger om det. Enklare att få folk att skriva på då...
erkänn aldrig på plats, fundera på det över någon dag.. du har möjlighet att erkänna i efterhand utan att behöva oroa dig för ev repressalier..Men som jag har förstått det hela så ska man ALDRIG skriva på när man blivit stoppad? För det verkar som att det är lättare att komma undan genom att blåneka och ta konsekvenserna efteråt än att skriva på och vara duktig pojke. Skulle vara bra och veta hur man ska agera nästa gång man blir stoppad. Men säg att jag nekar och så blir jag dömd iallafall efteråt, faller jag dubbelt så hårt för att jag gjort det jobbigt för alla och nekat?
![]()
Kanske det. Jag upplevde dock att den här polismannen var väldigt korrekt och ok. Jag har skickat en skrivelse till trafik polisen och till Länstyrelsen om detta. Jag menar att om en polisman på platsen bedömer en sak och informerar om detta så ska detta gälla!
Gäller inte detta så borde polisen bli mycket försiktigare i sina ut talanden..
H
Men som jag har förstått det hela så ska man ALDRIG skriva på när man blivit stoppad? För det verkar som att det är lättare att komma undan genom att blåneka och ta konsekvenserna efteråt än att skriva på och vara duktig pojke. Skulle vara bra och veta hur man ska agera nästa gång man blir stoppad. Men säg att jag nekar och så blir jag dömd iallafall efteråt, faller jag dubbelt så hårt för att jag gjort det jobbigt för alla och nekat?
![]()
Tack för det!
Tänkte mest då när man har gjort något fel och då anser att man kanske klarar sig undan för diverse saker. I slutet på förra sommaren så körde jag om en civilare på insidan, på bussfil, och körde ungefär 90 på 50 väg (inga skolor, hus eller något i närheten). Hade nyligen köpt hojen så var fortfarande acc-sugen. De stoppade mig och jag spelade dum hela tiden, men jag klarade mig med en varning. Hade sånn panik så jag vågade inte erkänna. Det fanns inget tvivel om att han skulle riva kortet så fort jag skulle ge det till honom, tänkte jag. Hade prövotid kvar också.
Hur lyckades jag med det?
Hade de ingen kamera i bilen?
De var två poliser också, så en polis hade kunnat vittna.
Eller var det bara så att han var otroligt snäll (sjukt shysst polis faktiskt).
Eller så såg de när jag drog igång sad-puppie-minen och sket i allt.
![]()
(Tråkigt på jobbet. Blir bättre av att skriva)
Grejen är att för att dom ska kunna ta dig för fortkörning så krävs att dom vet hur fort du körde. Har dom en traffipax så måste dom fortfarande ligga efter dig en liten bit för att kunna mäta din hastighet. Om dom inte har det utan bara har sin hastighetsmätare att förlita sig på så är det konstantfartmätning medelst efterföljande och då måste dom ligga efter på jämnt avstånd i ganska många hundra meter, dom måste göra avdrag för hastighetsmätarens felmarginal och en massa olika saker.
Jag skulle tro att dom helt enkelt inte hann göra eller inte lyckades göra någon tillförlitlig hastighetsmätning på dig och därför klarade du dig undan. det räcker ju inte med att dom bara vet att du körde för fort. dom måste veta hur mycket för fort också.
I mitt fall så hade vi en ganska lång konversation och han var tydlig med att det inte skulle bli ngt mer problem. Jag hade även 2 passagerare i bilen som uppfattade allt på samma sätt som jag..att jag ej skulle få körkortet indraget i efterhand.
I klartext så sa han att jag inte behövde räkna med ngn mer påföjd från Länstyrelsen.
Eller man kan säga..om polismannen menade att Länstyrelsen skulle kunna dra in körkortet i efterhand..så var han väldigt otydlig.
Den fråga jag ställt i min skrivelse är : 1. vad har polisman på platsen för befogenheter att besluta om i sådan här fall. 2. Hur värderas polismannens bedömning hos Länstyrelsen ?
Vad gäller polisens trovärdighet är det ju viktigt att man kan lita på vad de säger.
Jag har alltid litat på polisen , och har fram till nu alltid litat på poliser. Tycker generallt att de gör ett bra jobb!
Polismannen på platsen har inga befogenheter alls i sådana här fall. Bötfäller han så måste han skriva rapport och det går vidare till länsstyrelsen. Alternativt kan han nöja sig med att bara muntligen varna dig "Off the record". då går det ju av naturliga skäl inte vidare till länsstyrelsen.
Polismannens bedömning av händelsen vägs naturligtvis in av länsstyrelsen. Frågan är hur noggrant han orkat beskriva i sin rapportering. Det sannolika är att det i hans rapport bara står "Framfört fordon i x km/h på x-sträcka".
Då följer länsstyrelsen sin schablon och ger dig si eller så många månader utan körkort.
Med andra ord. Polismannen har ingen befogenhet att besluta om sådana saker. Han kan dock i sin rapportering beskriva omständigheterna om det finns förmildrande omständigheter som exempelvis inga fordon i närheten eller liknande och på så sätt påverka länsstyrelsen. Hur stor påverkan polismannens ord kan tänkas ha vågar jag dock inte uttala mig om.
jag har heller ingen aning om det. Schablonen för min överträdelse är 2 månader enligt Länstyrelsen. Jag fick 1 månad...
Tog straffet omedelbart för att få tillbaks lappen till hojsaisongen..
![]()
Som verkar komma tidigt i år...eller ?
Det tar max någon extra vecka. trafik ärenden är lixom inget de sitter och grunnar över, det är "snabba puckar" vid besluten.
Lite halvt "off topic", men ändå... De där me snabba puckar vid trafikärenden e ju lite sådär...
Busade lite i april förra året, i december så fick ja papper från åklagaren att dom hade lagt ner de pga brist på bevis... 8 månader, snabba puckar.. Nja...![]()
Skillnad på om det är klara fall med bra bevis eller om det är något som ska bedömas,bedömningsfallen läggs ofta ned pga. brist på bevis eller brott kan ej styrkas.
En eftergift åt småbuset för att lägga vädefull tid på de stora fiskarna istället.
Mao,är det inte helt klart att du gjort något fel så erkänn inte,man kan klara sig.
Henrik
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP