Överklaga rödljuskörning till Länssyrelsen

Missade helt att man skulle överklaga tidigare (var det när man fick boten eller?)

Risken finns ju att allt blir uppskjutet om jag överklagar och att jag istället inte har något körkort i sommar.

Ska du överklaga själva rödljuskörningen så ska du göra det innan du skriver på boten. Alltså inte skriva på. Då blir det rätten som ska ta ställning till om du körde mot rött eller inte. Den frågan kan vi ju redan svara på så det skulle hjälpa föga. Två poliser som vittnen mot dig skulle inte direkt hjälpa heller.:D

Vad gäller rödljuskörningen så är det ju länsstyrelsen som beslutar som sagt. Jag har bekanta som lyckats få tiden kortad men inte upphävd. Dom har hävdat att dom behöver körkortet i jobbet osv osv som skrivits tidigare i tråden. Prova, det skadar definitivt inte!

Lycka till!

Jag har ett likadant trafikljus här hemma. Blir några rödkörningar i veckan. Lider med dig.

Missade helt att man skulle överklaga tidigare (var det när man fick boten eller?)

Risken finns ju att allt blir uppskjutet om jag överklagar och att jag istället inte har något körkort i sommar.

Jag fick hem papper på det efter ca 1 vecka, gick per automatik.

Ordningen är så här........

BÖTERNA beslutar POLISMYNDIGHETEN om helt självständigt.
Erkänner du inte och inte skriver på så går ärendet till ÅKLAGAREN för handläggning och beslut om åtal.
Beslutar åklagaren om åtal så hamnar ärendet i TINGSRÄTTEN.

Oavsett vad TINGSRÄTTEN dömer så kommer ALLA TRAFIKFÖRSELSER till
LÄNSTYRELSEN i det län där du är skriven.

ALLMÄNNA ombudet på LÄNSTYRELSEN behandlar ärendet utifrån din LÄMPLIGHET
att inneha KÖRKORTET, inte specifikt denna förseelse.
OMBUDET tittar på dina samlade förseelser undet 5år tillbaka och gör bedömningen
utifrån detta.

Mitt tips!

BESTRID omhändertagande av ditt körkort.

Hänvisa till och beskriv situationen med trafikljusen som INTE reagerar på MC,
ta hjälp av tex. en tekniker på Gatuförvaltningen? eller den förvaltning som
håller i trafikljusen. Och om du kan få dom att skriva ett intyg som verifierar
att det är så vore det kanon att ha med.

Beskriv att det inte fanns nån trafik i korsningen den tiden på dygnet, försök
få den som skrev ut boten att verifiera, skriftligen, att du verkligen stod still
och kollade att det inte fanns övrig trafik i korsningen.

Beskriv ditt behov av körkortet i ditt arbete, få din arbetsgivare att verifiera
skriftligen detta behov.

Jag fick en hastighetsöverträdelse där polisen omhändertog körkortet direkt,
upphävd efter att jag redogjort för FAKTA, och körkortet kom tillbaka på 5dagar.

KOM IHÅG att inte blanda ihop BOTEN med KÖRKORTSOMHÄNDERTAGANDET,
vilket är två olika ärenden.

KentW

Självklart ska du överklaga beslutet om körkortsingripande.
Om arbetsgivaren kan intyga att du behöver körkortet i jobbet så hjälper det kanske lite. En ödmjuk ton tror jag är fördelaktigt.
Dock ska du nog inte hoppas för mycket. Dom är ganska hårda på länsstyrelsen och det ska mycket till för att dom ska ändra på ett beslut.

Det troligaste är att du får låna ut körkortet de två månaderna oavsett vad du skriver men som sagt. Det skadar aldrig att försöka.

Jag har alltså betalat.. Men nu några månader efter blir jag av med kortet också.

Jag blev bara så himla paff då snutarna sa att jag skulle få behålla kortet så har inte tänkt mer på det förrän brevet från länsstyrelsen trillade ner i lådan.

eftersom dom inte vet eller kan avgöra detta själva så är det väll klart att dom säger så för att få en påskrift eftersom det underlättar ju en hel del för dom = mindre arbete, rättegång, ord mot ord o,s,v
visst hade du otur denna gång men hade jag haft en bil bakom mig när jag var på väg mot ett rödljus som inte brukar slå om för hojar så hade i allafall jag stannat :confused:

hoppas du slipper bli av med kortet det räcker väll med 3000:- :huvet

eftersom dom inte vet eller kan avgöra detta själva så är det väll klart att dom säger så för att få en påskrift eftersom det underlättar ju en hel del för dom = mindre arbete, rättegång, ord mot ord o,s,v
visst hade du otur denna gång men hade jag haft en bil bakom mig när jag var på väg mot ett rödljus som inte brukar slå om för hojar så hade i allafall jag stannat :confused:

hoppas du slipper bli av med kortet det räcker väll med 3000:- :huvet

Alltså snuten var rätt långt borta det var inte så att dom stod rätt bakom mig. Så dom såg nog inte riktigt vad som hände mer än att jag körde mot rött. Nästa gång ska jag stå på mig och blåneka. Men man är inte så tuff då det stod 3-4 polisbilar runt en och man dessutom vet att man gjort fel.

BÖTERNA beslutar POLISMYNDIGHETEN om helt självständigt.
Erkänner du inte och inte skriver på så går ärendet till ÅKLAGAREN för handläggning och beslut om åtal.
Beslutar åklagaren om åtal så hamnar ärendet i TINGSRÄTTEN.

Oavsett vad TINGSRÄTTEN dömer så kommer ALLA TRAFIKFÖRSELSER till
LÄNSTYRELSEN i det län där du är skriven.

ALLMÄNNA ombudet på LÄNSTYRELSEN behandlar ärendet utifrån din LÄMPLIGHET
att inneha KÖRKORTET, inte specifikt denna förseelse.
OMBUDET tittar på dina samlade förseelser undet 5år tillbaka och gör bedömningen
utifrån detta.

Mitt tips!

BESTRID omhändertagande av ditt körkort.

Hänvisa till och beskriv situationen med trafikljusen som INTE reagerar på MC,
ta hjälp av tex. en tekniker på Gatuförvaltningen? eller den förvaltning som
håller i trafikljusen. Och om du kan få dom att skriva ett intyg som verifierar
att det är så vore det kanon att ha med.

få den som skrev ut boten att verifiera, skriftligen, att du verkligen stod still

Beskriv ditt behov av körkortet i ditt arbete, få din arbetsgivare att verifiera
skriftligen detta behov.

Jag fick en hastighetsöverträdelse där polisen omhändertog körkortet direkt,
upphävd efter att jag redogjort för FAKTA, och körkortet kom tillbaka på 5dagar.

KOM IHÅG att inte blanda ihop BOTEN med KÖRKORTSOMHÄNDERTAGANDET,
vilket är två olika ärenden.

KentW

Tack för ett väldigt informativt inlägg. Känns som en jäkla massa jobb dock. Innan jag ordnat med alla dom intygen så har det väl gått två månader :) ..

Kan man få se polisrapporten eller skriver dom ingen rapport när man erkänner?

Last edited:
KentW
"att du verkligen stod still..."

Som jag tolkar det trådskaparen skriver så skulle det innebära att försöka få en polisman att skriva under en direkt lögn.
Är det ens värt ett försök?

EDIT: Föregående inlägg kastar mer ljus på saken men faktum kvarstår, såg polisen bara rödljuskörningen är nog läget oförändrat.

Last edited:
Enligt min erfarenhet har du bara en möjlighet och det är att bestrida rödljuskörningen och detta är troligen försent eftersom att du har skrivit på. De tittar knappt på dina argument spelar ingen roll om du behöver kortet i jobbet eller liknande de drar det i alla fall. Har hänt mig själv och en del jag känner men ingen har fått länstyrelsen att ändra sitt beslut. Den enda möjligheten är att få polisen att skriva på att ingen annan trafik fanns i närheten samt att ljuset inte känner av mc.

Trist tyvärr
// Martin

Du får passera för att lämna fri väg för fordon som signalerar för utryckning.

När jag var mindre och var på handbollsturnering i Stockholm hände just det: Tränaren stod med den lilla bussen vid ett rödljus när det kom brandbilar med sirener påslagna bakom. Det enda tränaren kunde göra var att köra mot rött och åt sidan, för att släppa fram dem. Då kom en polis springandes och gav honom böter direkt. Helt sjukt enligt mig. Flyttar man sig, som i det här fallet, får man böter. Hade han inte flyttat sig finns det nog någon lag som säger att han fått böter då också.

När jag var mindre och var på handbollsturnering i Stockholm hände just det: Tränaren stod med den lilla bussen vid ett rödljus när det kom brandbilar med sirener påslagna bakom. Det enda tränaren kunde göra var att köra mot rött och åt sidan, för att släppa fram dem. Då kom en polis springandes och gav honom böter direkt. Helt sjukt enligt mig. Flyttar man sig, som i det här fallet, får man böter. Hade han inte flyttat sig finns det nog någon lag som säger att han fått böter då också.

Det värsta som finns är bilister som tror att dom gör rätt när dom kör mot rött/ upp på trottoarer osv för att flytta sig, det slutar oftast med att alla framkomliga vägar är blockerade.
Stå still där ni är utryckningsfordonen tar sig fram ändå och dom FÅR dessutom köra var som helst.
Det är bättre med en ambulans på trottoaren än 20st svenssons.
Det är inte alltför sällan som man passerat långa köer när plötsligt någon längst fram får för sig att flytta sig och istället blockerar den enda framkomliga vägen totalt.

Det värsta som finns är bilister som tror att dom gör rätt när dom kör mot rött/ upp på trottoarer osv för att flytta sig, det slutar oftast med att alla framkomliga vägar är blockerade.
Stå still där ni är utryckningsfordonen tar sig fram ändå och dom FÅR dessutom köra var som helst.
Det är inte alltför sällan som man passerat långa köer när plötsligt någon längst fram får för sig att flytta sig och istället blockerar den enda framkomliga vägen totalt.

Men ibland måste man ju flytta sig? Helt sjukt det Palle71 berättade....Sverige i ett nötskal

Stanna och vänta en till två minuter,kolla noga om anna trafik kommer och kör sen lugnt vidare så klarar du dig då du gjort vad du kunnat utom att vänta in en bil som slår om ljuset.

Att sakta in eller stanna till för man "vet" att ljuset inte slår om och dra vidare så är det kört,dom kan alltid hävda att dom hade kunnat fixa slingan sen förra gången du var där men du gav den inte tid att slå om.

Frågade en polis om detta för länge sen och han sa att det bara va att åka efter 2 minuter utan trafik och ljusomslag,men ring och fråga länsstyrelsen vad som gäller just idag och där du bor.

Henrik

Det är säkert så som du säger i många fall. I just det här fallet stod brandbilen precis bakom oss och ville fram. De hade kanske kunnat köra över vår lilla buss? Vad vet jag? Eller så hade de kunnat backa tillbaka och ta en omväg? I filen till höger om oss var det i alla fall fullt. Vi skulle själva ta en vänstersväng och var enda bilen i den filen, så brandbilen kanske tyckte det var enklare att en liten buss flyttade på sig, körde rakt fram en kort bit och åt sidan så utryckningsfordonet kom fram, än tio bilar? Men uppenbarligen skulle vi enligt Polisen och dig stått kvar. :)

Jag har för mig att praxis( heter det så) är att rödljuskörning är 2 månaders indragning av körkort , och har du små förseelser inna så kan tiden bli längre...Sthlm ska enligt rapporter vara det län i sverige som dömer hårdaste straffen på just rödluskörning och ej ge företräde vid övergångsställen m.m...

Sen har du ju redan skrivit på och erkänt så du är nog rökt ändå , du får köra moped ett tag eller använda tuben ..

man är skyldig att lämna fri väg för utryckningsfordon fick till och med tummen upp av polisen när jag körde mmot rött för att släppa fram dom :tummenupp

Hurvida man seden kan få böter eller ej vet jag inte men det låter idiotiskt om man försöker att hjälpa till. Det är ju inte så att man tokgasar rätt ut i en korsning för att det blinkar blått utan lungt och fint åt sidan med full uppsikt åt alla håll.

Felet är nog att många aldrig använder backspeglarna bilar har ju för tusan 3 stycken så någon måste ju vara hel vilket gör att utryckningsfordon inte uppmärksammas i tid

regler hit å regler dit, enligt min erfarenhet med LS så är det ingen idé å kämpa emot, du hinner få tillbaka kortet innan de händer nått med din överklagan osv.

Det är mycket polisen kan göra.. Men de de kommer göra är att rapportera det som vilken rödljuskörning som helst varefter du kommer bli av med kortet i minst 2 månader och få betala 3000 kr. Enligt det ny strängare reglementet leder rödljuskörning alltid till indragning av förarbevis vad de än säger till dig på plats.

Läs tråden om min incident förra sommaren så ska du se. Jag överklaga med långa brev till alla instanser, länsstyrelse, länsrätt, tingsrätt, polishuset mm mm men inget hjälpte mer än att ännu mera skattepengar slösades till onödig administration!:confused:

centertanksen: Men stod du faktiskt still med fötterna i marken vid rödljuset, eller sakta du bara ner vid det?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti