Överklaga rödljuskörning till Länssyrelsen

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Har precis blivit informerad om att länsstyrelsen vill sno mitt körkort i två månader. Förselesen gick till enligt följande: Jag körde utanför Älvsjömässan sent på kvällen och Utanför Älvsjömässan finns ett trafikljus som inte riktigt är anpassat för motorcyklar (brukar aldrig brukar slå om.) Eftersom jag brukar åka där ofta vet jag detta och saktar in och ser mig omkring för att sedan köra mot rött ljus. Såklart så har jag en snutbil bakom mig som stannar mig och ger mig en bot på 3000kr. Jag erkänner och skriver på även om jag hävdar att lyset inte brukar slå om. Snutarna säger dock att jag troligen inte blir av med körkortet då jag inte utgjorde någon fara för andra trafikanter.

Jag har aldrig tidigare åkt dit för en endaste trafikförselse och har haft körkort i drygt 10år.

Är det någon idé att överklaga eller är det bara bita i det sura äpplet?
Är det någon som överklagat till länsstyrelsen efter man erkänt och fått rätt?

Känns ju som att bestrida att du liksom inte är skyldig är rätt poänglöst om snutten låg i hasorna under tiden du körde mot rött. ;) Betala och hoppas att de inte tar kortet.

Jag blev av med kortet för hastighetsöverträdelse. Polisen som tog kortet gav endel tipps om vad jag skulle skriva för att få tillbaka det fortare (konstigt nog).

Använder bilen i arbetet var bra att skriva.
Sen kostar det inget att överklaga.....Dock är du rätt körd på den punkten då jag har dig på film...sa han.

Känns ju som att bestrida att du liksom inte är skyldig är rätt poänglöst om snutten låg i hasorna under tiden du körde mot rött. ;) Betala och hoppas att de inte tar kortet.

Jag har alltså betalat.. Men nu några månader efter blir jag av med kortet också.

Jag blev bara så himla paff då snutarna sa att jag skulle få behålla kortet så har inte tänkt mer på det förrän brevet från länsstyrelsen trillade ner i lådan.

Last edited:
Jag har alltså betalat.. Men nu några månader efter blir jag av med kortet också.

Jag blev bara så himla paff då snutarna sa att jag skulle få behålla kortet så har inte tänkt mer på det förrän brevet från länsstyrelsen trillade ner i lådan.

Du får ju hem papper där du ska förklara förloppet etc samt yrka på varför du ska ha kvar kortet, skriv i allt som behövs sen får du chefen att skicka med ett papper där han säger att du behöver det i jobbet så bättrar du dina chanser alla fall.

Åkte själv dit för att köra mot stopplikten nyss och sitter och väntar på vad som ska hända. SKickade in mina papper för ca 1 vecka sen, får hoppas det inte tar en evighet innan dom bestämmer sig, vill köra hoj i sommar så.

Klart man får köra mot rött i det fallet.
Har en kompis...som brukar köra där(huddingevägen-vänster vid mässan mot västberga) och det lyset slår inte om för mc.
Man får ju stå där hela natten om det inte kommer en bil.
Är ju inte trafiksäkert att dra den i korsningen.
Är så på flera ställen i stan.
Måste ju vara på eget ansvar.
Jag kör mot rött om det kommer ett blåljus bakom(polis ambulans brandbil etc).
Och det är ju ok,eget ansvar dock.

Du får ju hem papper där du ska förklara förloppet etc samt yrka på varför du ska ha kvar kortet, skriv i allt som behövs sen får du chefen att skicka med ett papper där han säger att du behöver det i jobbet så bättrar du dina chanser alla fall.

Åkte själv dit för att köra mot stopplikten nyss och sitter och väntar på vad som ska hända. SKickade in mina papper för ca 1 vecka sen, får hoppas det inte tar en evighet innan dom bestämmer sig, vill köra hoj i sommar så.

Missade helt att man skulle överklaga tidigare (var det när man fick boten eller?)

Risken finns ju att allt blir uppskjutet om jag överklagar och att jag istället inte har något körkort i sommar.

Troligtvis kommer du bara få gissningar som råd vilket är brukligt här på SH, här kommer mitt tips.

Finns något rödljus här i stan som heller aldrig slår om när man kör hoj. Du skriver att du saktade farten, kollade läget och sen körde. Innebär detta i verkligheten att du släppte av på gasen i två sekunder, kollade åt båda hållen för att sedan bränna igenom korsningen i 55-60 km/h?
Det hade nog inte skadat om du iaf hade stannat och stått där en kort stund och väntat den gröna signalen som aldrig kommer innan du kört mot den röda.

Stod du aldrig still är min gissning att kortet är rökt ett par månader oavsett överklagan, sorry.

Skriv ner en förklaring och skicka in!

Nu vet jag inte hela historien ang ditt fall, men...

Du får passera ett stoppljus på ett säkert sätt om du anser att det är "trasigt/defekt" på något sätt så att det inte kommer slå om till grönt. Tid eller förfarande vet jag tyvärr inte...

Du får passera för att lämna fri väg för fordon som signalerar för utryckning.

Mycket synd att behöva förlora körkortet på det sättet, lider med dig.
Polisen hade inte behövt bötfälla dig alls egentligen, hade räckt med en varning eftersom du var noga med att kolla trafiken innan du körde mot rött.

Hoppas det löser sig...

Mvh

Last edited:
Troligtvis kommer du bara få gissningar som råd vilket är brukligt här på SH, här kommer mitt tips.

Finns något rödljus här i stan som heller aldrig slår om när man kör hoj. Du skriver att du saktade farten, kollade läget och sen körde. Innebär detta i verkligheten att du släppte av på gasen i två sekunder, kollade åt båda hållen för att sedan bränna igenom korsningen i 55-60 km/h?
Det hade nog inte skadat om du iaf hade stannat och stått där en kort stund och väntat den gröna signalen som aldrig kommer innan du kört mot den röda.

Stod du aldrig still är min gissning att kortet är rökt ett par månader oavsett överklagan, sorry.

Som *Larre* påpekar, Rött ljus betyder STOP plikt, och inte väjningsplikt, så i princip så kan de fria dig för rödljuskörningen, men fälla dig för att iunte uppmärksammat stopplikten.

Men, klart du ska överklaga ändå, med lite (hmm, en skeppslast eller så) tur, så slipper du indraget kort, eller att det bara blir en månad. du har INGET att förlora på att överklaga. Det tar max någon extra vecka. trafik ärenden är lixom inget de sitter och grunnar över, det är "snabba puckar" vid besluten.

Vi har liknande ljus är i stan, men jag stannar alltid och sätter ner fötterna, hjulen ska stanna. Kollar att inga bilar kommer, sedan kör jag. Sedan brukar jag även kolla i backspegeln att jag inte har en polis bakom mig, men det är väll mest för att det ligger en polisstation 200 meter längre ner på denna gatan... :hihi

Lycka till
:hej

Klart du ska överklaga. Du lär inte bli av med kortet längre för det. Sen går det nog hyffsat snabbt att få det beslutet ändå.

Last edited:
Har ju bara fulat mig i tråden än så länge, så här kommer mitt tips:

Försök att ta en kontakt med polisen som stoppade/bötfällde dig och kolla med honom/henne om inte han/hon kan skriva under på att du inte gjorde någon grov trafikförseelse.
Det var ju trots allt han som var på plats och såg det hela, och inte den på länsstyrelsen som vill ta ditt kort...

Lycka till iaf!!!

Edit: Har för mig att någon sa till mig för länge sen att om ett rödljus inte slår om, så får man köra efter fem minuter om man iaktar stor försiktighet......någon som vet om det är sant?

Som sagt, det skadar förstås inte att överklaga, men hoppas inte för mycket. Det ska mycket till för att de ska ändra sig. En jobbarkompis tjej jobbar med att handlägga sådant, och när en annan gemensam kompis frågade om det var någon vits att han överklagade svarade hon att det kunde han väl göra, men han hade inte en chans, även om han skulle skaka fram ett intyg från arbetsgivaren att han behövde bilen i jobbet. Han hade blivit bötfälld för 101 km/h precis innan 70-vägen övergick i 90-väg, dvs han gasade en aning för tidigt. De är rätt hårda...

T-korset ovanför JET / McD eller??? Slog alltid om när jag åkte hoj där (ofta, bodde i Högdalen)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT