Över 200 förare anmälda till Sviestadloppet

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date
Goodstuff skrev:
1. Det finns det visst det. I varierande grad så klart men Sviestad kommer bli riktigt bra, speciellt om alla intresserade inte snikar sig in på gratisbiljetter.
2. Det är ju ofta ideella föreningar med folk som jobbar med detta på sin fritid utan ersättning och då blir kostnadstunga saker som reklam dyrt. Tyvärr. Ring LMS och hjälp till med promotion så attd et blir bättre! :tummenupp
3. De vill säkert ha fler förare, besökare och tävlingar.

1. Ja, möjligen men det finns ett stort intresse i Sverige som inte fångas upp.
2. Vi ville hjälpa till i Anderstorp, men fick ingen respons.
3. Verkar inte så på sättet vissa beter sig och uttrycker sig.

Macho Woman skrev:
1. Ja, möjligen men det finns ett stort intresse i Sverige som inte fångas upp.
2. Vi ville hjälpa till i Anderstorp, men fick ingen respons.
3. Verkar inte så på sättet vissa beter sig och uttrycker sig.

1. Var och hur kan man fånga upp det intresset?
2. Inte bra men kolla med LMS och jag lovar att du får ett annat svar.
3. Kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet vad du pratar om.

Ska du köra eller hjälpa till? Båda alternativen är lika välkommna. Säg bara till vilket så ska vi nog hitta något åt dig att göra!!!

B-tävlingarna är publikfria i det avseendet att dom inte får ha entréintäkter. Att få folk till rr-tävlingarna kostar reklampengar, ofta mer än vad inträdet ger i intäkter.
Reklam är dyrt, biljetter är billiga. Visst vill vi gärna ha fler åskådare, bär hit dom bara!!!

Punkt 3 i din lista tar jag åt mig av om det var " :fatta! " du menade. Klart vi har publik!! :fatta!

Edit: det där med publik... det skall uttalas i samma tonläge som det berömda uttrycket "Foten i kläm? JAVISST!!!"...... Klart vi har publik!!!! :tummenupp

/HW

Goodstuff skrev:
1. Var och hur kan man fånga upp det intresset?
2. Inte bra men kolla med LMS och jag lovar att du får ett annat svar.
3. Kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet vad du pratar om.

Otroligt strukturerat det här med siffrorna. Det kör vi på! :D

1. RR måste ut till en bredare publik. Någon måste ha ork att sätta upp de affischer som finns t.ex! Och jag tror faktiskt att små radiojinglar skulle löna sig. Jag försöker så gott jag kan att få ut texter i olika medier, frivilligt.
2. Kan hända. Det hoppas jag! Det är inte för mycket begärt.
3. Det handlar om att jag och andra frivilligt har erbjudit vår hjälp med t.ex. reklam, men blivit bemötta av folk i SVEMO som var i vägen.

Macho Woman skrev:

1. RR måste ut till en bredare publik. Någon måste ha ork att sätta upp de affischer som finns t.ex! Och jag tror faktiskt att små radiojinglar skulle löna sig. Jag försöker så gott jag kan att få ut texter i olika medier, frivilligt.
3. Det handlar om att jag och andra frivilligt har erbjudit vår hjälp med t.ex. reklam, men blivit bemötta av folk i SVEMO som var i vägen.

Visst är det!

1. Du kunde plockat en hög med affischer när du var på Sviestad senast och tapetserat Sthlm. Nu har du läxa till på tisdag. Till tävlingen på Anderstorp fixade Nordgren radiojinglar och LMS hade det förra året men jag vet inte hur det är i år. Texterna är kanon.
2. Se HWs inlägg - vad vill du göra?
3. Inte bra.

LMS kommer ha radioreklam, tidningsannons och afficher lite här och där. Förra året var det något rikspucko som plockade ner skyltarna i takt med att vi placerade ut dom längs vägarna. Alla gillar tydligen inte roadracing, så i år mer eller mindre skiter vi i just den typen av reklam. Lite afficher kommer Torkel att placera ut i alla fall. Finns det fler frivilliga så är det bara att säga till.
Afficher kommer jag sprida så gott jag orkar bland förarna på tisdag.

Publik i all ära men det ställer en hel del extrakrav på arrangören. Tänk på:

säkerheten runt banan. översläpp till depåområdet
servering till hungriga / törstiga gäster
toaletter
städning
vart ska publiken hålla hus? Vi har då inga läktare på Linköping Motorstadion.
Parkering? Brandgator osv.
Trängsel i en redan klaustrofobiskt liten depå

Det är mycket som påverkas, allt är inte jobbigt och ont men det kräver ändå planering och bemanning.

Edit: eller bekvinning om du vill hjälpa till MW.

/HW

Macho Woman skrev:

3. Dra inte alla arrangörer över en kam...

HW skrev:
LMS kommer ha radioreklam, tidningsannons och afficher lite här och där. Förra året var det något rikspucko som plockade ner skyltarna i takt med att vi placerade ut dom längs vägarna. Alla gillar tydligen inte roadracing, så i år mer eller mindre skiter vi i just den typen av reklam. Lite afficher kommer Torkel att placera ut i alla fall. Finns det fler frivilliga så är det bara att säga till.
Afficher kommer jag sprida så gott jag orkar bland förarna på tisdag.

Publik i all ära men det ställer en hel del extrakrav på arrangören. Tänk på:

säkerheten runt banan. översläpp till depåområdet
servering till hungriga / törstiga gäster
toaletter
städning
vart ska publiken hålla hus? Vi har då inga läktare på Linköping Motorstadion.
Parkering? Brandgator osv.
Trängsel i en redan klaustrofobiskt liten depå

Det är mycket som påverkas, allt är inte jobbigt och ont men det kräver ändå planering och bemanning.

Edit: eller bekvinning om du vill hjälpa till MW.

/HW

Tjena!
Det går att skapa stora evenemang... Vi lyckades på fyra år skapa sveriges största årligen återkommande idrottsevenemang och det i segling som folk knappt vet vad det år för något. Kunde vi - så kan ni. Vår tävling började som ett ALU-projekt, där nu två jobbar heltid och omsätter 4-5 miljoner.
Man (vi) måste få mer utrymme i media, tidningar, TV, radio etc etc.. Tycker det är tragiskt att folk knappt vet vad det är man håller på med. Motorsport i synnerhet RR är gigantiskt i sydeuropa och det kan det bli här med.
Jag ska ta kontakt med GP och se om de kan nappa på artiklar och resuktatlistor. Vi kör ändå SM!

mvh
/Jörgen

Chrille skrev:
Fan också. Ser ut som man får vara funkis den helgen....

Hade hoppats på en lucka på griden, men vi får se. Hojen ska gå före vi kollar de möjligheterna.

Med så mycket hojar är du hjärtligt välkommen att hjälpa till på besiktnignen :D
Hjälp behövs alltid! :D

//håkan

HW skrev:
125 Jnr och MCS tävlar på lördagen. Det bestämdes för länge sedan. B-finalen i R600 slängde vi in i måndags eftermiddag när vi såg hur många anmälningar vi fått in.

/HW
Nog borde det gå att ändra så att 125Jnr bytte plats med B600 B-final, dvs B600 B-finalen går på lördagskvällen och 125Jnr racet går som först race söndagen. Det känns roligare om vi satsar på framtiden. Hoppas att nu ingen som eventuellt kommer till B600 B-final blir sur, men är väl inte riktigt vad som ska lyftas fram på ett RR-SM såsom första racet för dagen.

Hoppas verkligen inte att det blir prestige i att inte kunna ändra. Utan att vi alla strävar mot förbättringar. Jag är fullt medveten om att det är stressigt och mycket jobb inför en SM deltävling och att en sånhär grej lätt kan missas.

Jag lovar att vi ska överväga det till nästa år. I år blir kör vi enl. tidschemat som finns.

/HW

Strandelin skrev:
Nyfiken fråga, vilken klass (klasser?) skulle du vilja ta bort? :confused:

Tack Peter, jag undrar detsamma! Ska vi förpassa rookieklasserna till enbart b-racen kanske? Nej, det är ingen bra lösning. Det här fungerar, kom gärna med konstruktiva förslag men akta er för att bara kritisera. Dom få som jobbar med detta gör det helt idéellt och gratis och tro mig, det läggs ner oerhört många timmar innan och efter varje tävling.

/HW

Jag tycker faktiskt att det finns anledning att glädjas över det maxade trycket under Sviestad. I en vacker framtid kanske alla B-klasser körs rena B-race men där är vi inte nu. Sviestad funkade ju skitbra förra året och jag tycker ínte det finns anledning att tro annat nu.

Det finns fördelar med junior-arret:
För de juniorer som har aktiva farsor är det en fördel attt kunna ha farsans fulla uppmärksamhet.
För de juniorer som kör den hårda stilen(som Speedabuser förra året) på en släpa och med inlånade kompisar och päron så är en tävlingsdag mindre en stor fördel.

Nu kan en junior planera sin helg och likadant 600rookiesarna. Det är inte roligt att åka iväg och KANSKE kunna åka hem på lördag...

Nyteknik skrev:
En av rookieklasserna kanske? Varför finns både 600 och 1000 egentligen?

Det ju bara för att det finns möjlighet att dela. Vi är så in i helvete många att vi kan fylla tre heat helt enkelt. Ta bort möjligheterna att tävla för oss och kom sen och påstå att man jobbar för framtiden.

Dagens rookies kommer vara dom som blir framtiden RR-farsor. Vi är en del av framtiden vi med även om det inte kommer bli några världsmästare av oss.

Strandelin skrev:
Nyfiken fråga, vilken klass (klasser?) skulle du vilja ta bort?

:confused:

Jag har sen jag började engagera mig jobbat för SM-tävlingar och B-tävlingar för sig. Detta för att alla ska få mer tid på banan och höja statusen på SM-tävlingarna. Som nybörjare ska du inte behöva vara iväg tre dagar och bara få köra fredag ca 60min Lördag ca 40min och Söndag 15min+ race. Det ska heller inte ställas samma krav på att "ordning och reda"/"snyggt och prydligt" som på SM-förarna

Det stora problemet är att få det att gå runt ekonomiskt. Vet inte riktigt vad det kostar att fixa en tävling utan uppskattar bara
Banhyra från billigt för Linköping till 50000kr om dagen för Anderstorp
Sjukvård 25000kr om dagen
Funktionärer 20000kr om dagen
El 20000kr om dagen
Marknadsföringen i form av radioreklam, program och affischer 10000kr det är det enda jag är säker på eftersom det är jag som fixar det (undantag för radioreklamen i Linköping eftersom det i Linköping inte finns någon av de rikstäckande reklamradiostationerna)

Vad får klubbarna i på föraranmälningen
Anderstrop ca 325000kr
Linköping redan nu (211-17)x1200+17x700=245000kr nu blir det troligen mer eftersom en några anmäler och betalar på plats.

Och för arrangörerna är det förstås bra med så många klasser och förare för det är ju intäckterna. För att det ska ändras krävs att någon bestämmer hur vilka klasser som får köras och hur mycket träningstid som det ska vara. Det är här vi förare måste säga ifrån. Svemo måste också sätta upp riktlinjer för hur SM tävlingar ska köras.

Fritt ur minnet så ligger Mike o Co på en arrangemangskostnad på dryga 300 per tävling enligt redovisning från förra året.

Men ekonomin är inte så viktig just i det här läget. Jag tycker att det är skitbra att vi är för många som vill köra och det är ännu bättre att LMS har inställningen att så många som möjligt ska få köra.

Status på SM-tävlingar får vi när vi har PUBLIK. Innan dess kvittar det om vi så har C på licenserna. Prio ett borde väl vara tillväxt?

Men visst håller jag med Nordgren om att i en perfekt värld hade vi en serie b-tävlingar och en med SM.

Då behöver vi fler aktiva förare och fler aktiva klubbar(=medlemmar som hjälper till)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti