"Öppet brev" till MC-varuhuset i Stockholm...

Status
Ej öppen för fler svar.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hej,
Postar här och hoppas att någon hos Er frekventerar detta forum, Ert eventuella svar tänker jag har ett allmänintresse för oss hojåkare i Stockholm.
Jag var inne hos Er igår eftermiddag i akt och mening att köpa ett par lättare "streetskor" och ett par stövlar till min sambo. När jag kom in i avdelningen för "personlig utrustning" stod trenne (3) unga personer bakom kassadisken (som jag passerade på c:a 1-1,5 metersavstånd, således direkt framför dessa s.k. exediter). Två av dem hälsade lojt och de återgick sedan till sina inbördes samtal (vilka inte handlade om angelägenheter direkt eller indirekt anknutna till själva arbetsuppgifterna). Ingen gjorde ens den minsta ansats att utröna huruvida jag ville ha eller behövde hjälp.
Jag gick till skohyllan (endast ett fåtal meter från disken) och tittade runt lite, försökte medvetet ge ett intryck av att söka efter något, tog ett varv runt "reahögen", tillbaka till skohyllan, plockade med skorna. Ingen reaktion alls på de 2-3 minuter jag var där. Det tillkom ytterligare en anställd till skaran av tre men inte heller denna person gjorde någon ansats att hjälpa mig.
När jag gick fick jag en nick av en av dessa (numera fyra) expediter.
Ni gick således miste om en relativt säker affär på i runda slängar 4-8000 SEK. Hade jag fått minsta hjälp hade jag handlat hos Er. Jag är köpstark och "exekutivt" lagd, jag köper om jag hittar det jag vill ha och är inte så priskänslig.
Detta uppenbara ointresse av att hjälpa till/sälja har jag upplevt tidigare hos Er (inte alltid, men oftast) och undrar nu:
Hur ser Ni på att branschen går dåligt, att marginalerna blir små, att det är dyrt att handla i Sverige då det inte "går runt" om inte priserna är höga när ni inte anstränger Er mer än ovan för att sälja? Ser Ni något samband mellan ovanstående och minskande försäljning?
Kommentarer?
Planeras åtgärder?
MVH
Fredrik
 
Den här gången skiter jag i att maila företaget för en kommentar, jag har tröttnat på alla dryga svar.
Branschen sjunker på riktigt.
 
Jag tycker faktiskt det är skönt att titta lite runt sj utan att bli störd :) Däremot behöver hjälp brukar jag fråga nån:)
 
Men vafan fråga??

Känns mer som dryga påhopp på ställen än faktiska klagomål.. Är ni helt ikapabla till att fråga eller måste ni ha allt serverat? Plz stop!!
 
Jisses, hur svårt kan det vara att bara fråga nån om du funderar över nånting?
 
GRATTIS Kazagger till att ha så mycket tid att fördriva så du hinner dra till en annan affär istället för att be om hjälp !
Jag blir grön av avundsjuka :gråta !
Men jag förstår dig.
 
Jag håller med ts, man frågar om kunden vill ha hjälp eller också jobbar man på fel ställe.
Heja internet.
 
De är väl lite olika hur folk vill ha de... Håller me om att visst kan man fråga om man behöver hjälp när man kommer in i butiken... Då har man fått en dialog...
Vill jag ha hjälp så frågar jag...
 
Har man ett serviceyrke och lever på försäljning får man väl för f-n anstränga sig lite. Hade jag varit deras chef hade jag blivit förbannad. För att inte tala om om jag varit ägare...
 
Ska det vara så svårt att söka upp en nyanländ potentiell kund och fråga "Behöver du hjälp nu? Annars säg till så hjälper vi till sen när du behöver. Eller något sånt. Hjälpsamt utan att vara påträngande.
Tyvärr har jag hört om mer än en som råkat ut för liknande behandling. Av någon outgrundlig anledning verkar detta fenomen bli vanligare ju närmare huvudstaden man kommer.


Men i rättvisans namn så, vi har tyvärr här ute på vischan också en och annan som tydligen jobbat i Stockholm.
 
Det är ju stört omöjligt att gå in i en butik utan att bli anfallen av en säljare som frågar om man vill ha hjälp i vilken annan branch som helst utom möjligen på ICA. De flesta brancher har insett att det är säljarens kunskaper och möjligheten att klämma/känna/prova som är de enda två korten man har på hand i spelet mot internethandeln. Det är en svag hand och sumpar man ena kortet med slö personal har man förlorat....
 
Ja, säljare ska vara bemötande, ta hand om kunden och hjälpa till. Klantigt att inte fråga om någon hjälp behövdes. Samtidigt känns det lite barnsligt att inte klara av att säga "Hej, kan jag få lite hjälp?". Är man där för att handla något man behöver eller är man där för att bli uppassad?
 
Vill jag ha ett drivpaket till min MC går jag till disken, säger vad jag vill ha, får förhoppningsvis rätt grejor, betalar och går.
Nu gällde det inte det utan det som kan kallas merförsäljning eller tillfällighetsköp. Jag har ingen panik eller omedelbart behov av skorna idet här fallet men hade lite tid över och var i krokarna. Jag hade nog, vilket händer ibland, kunnat gå därifrån med mer än de två par skor jag primärt kom på att jag behövde, sambon behöver en hjälm och jag ska köpa nytt allvädersställ. Med lite större visat intresse hade det mycket väl kunnat landa på 20.000... För ett "Hej, säg till om du vill ha hjälp med något". Hyfsad utväxling på ett vänligt bemötande.
Nu får man istället negativ kritik spridd på internet av en, måhända magsur, gubbe som tar sina pengar och går någon annanstans och handlar, även sitt drivpaket, kanske även en hel hoj.
Good business...
 
Män som går in i en klädbutik gör det för att de gamla kläderna är utslitna och man behöver nya så snabbt och enkelt som möjligt. Därför får man hjälp med en gång i klädbutiken.

Gubbar som går in i en mc-butik gör oftast det bara för att titta. Det förklarar skillnaden i bemötande i olika typ av butiker.

Problemet är alltså alla idioter som går in i mc-butiker utan att ha som mål att handla. Skall ni inte köpa något har ni inte i affären att göra. Ni förstör för alla andra.:)
 
Det är tyvärr omöjligt att göra alla nöjda, alltid.
Alla är olika och detta är tydligen bra, så varför klaga?

Personligen vill jag alltid kolla FÖRST, sen om jag behöver hjälp då säger jag till.
Är man bebis kanske man inte vågar säga till, vad vet jag...

Om jag bli påflugen direkt jag kommer in i en butik så säger jag att nä, jag återkommer ifall jag behöver hjälp.
Att bli påflugen känns lite som om man utstrålar hjälplöshet, så nej tack.

Detta gäller grejer till mig och inom områden jag är bekant.
Om jag däremot blir inskickad till HM eller Cubus eller nåt för att köpa nåt tjejen tex hittat på nätet, då letar jag ingenting, går till personal direkt och ber om hjälp och sen bra.


Att "lipa" över att man blivit ignorerad är bara löjligt, behöver du hjälp så säg till, annars var nöjd med att du får kika ifred och att du alltså inte utstrålar hjälplöshet.
 
Jag går inte in i affärer där det står två pers och liksom väntar ut en, ungefär som små mobilaffärer i köpcenter. Det är so m att be om att bli överfallen. Men jag kan hålla med TS om att när man behöver hjälp, och man känner att man stör i deras privata diskussion, då går jag hellre någon annanstans. Jag kräver mig inte fjäsk och rövslickeri, men jag förväntar mig åtminstone artighet. Ett glatt "Hej!" och kanske ett lagom "säg till om jag kan hjälpa dig med något" räcker långt.
 
Jag vet inte om någon annan mer har besökt mc affärer i tex. Tyskland, England eller USA. Men de har betydligt mer serviceminded inställning. De frågar direkt om man behöver hjälp eller att man ska hojta till när man väl behöver det. De ger alltså en i regel två val. Det gör ofta inte svenska handlare, och jo de ska fråga först. Det betyder de är engagerade i sina kunder. Tycker personligen det är löjligt att höra folk tycker man ska behöva gå och fråga.
 
Män som går in i en klädbutik gör det för att de gamla kläderna är utslitna och man behöver nya så snabbt och enkelt som möjligt. Därför får man hjälp med en gång i klädbutiken.

Gubbar som går in i en mc-butik gör oftast det bara för att titta. Det förklarar skillnaden i bemötande i olika typ av butiker.

Problemet är alltså alla idioter som går in i mc-butiker utan att ha som mål att handla. Skall ni inte köpa något har ni inte i affären att göra. Ni förstör för alla andra.:)

Det är ju just för de människorna som "bara ska kolla" som man har försäljare. De andra behöver man bara någon i kassan för. De som bara ska kolla är en potentiell extra försäljning.
 
Jag tar gärna en fråga om jag vill ha hjälp när man dyker upp, men helst vill jag titta runt själv först och så säger jag till när det är dags. "Aggressiva" säljare som börjar ge hjälp och presenterar alternativa produkter utan att jag bett om det gör mig snarare negativt inställd.

Undantaget är om jag vet exakt vad jag vill ha, för då kan de få plocka fram det direkt.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top