Ökad bränsleförbrukning A4.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Har märkt en avsevärd ökning av bränsleförbrukningen i bilen på sista tiden så jag tänkte kolla om det är någon som har liknande erfarenheter.

Vid landsvägskörning har den dragit ca: 0.7l/mil tidigare men nu hamnar jag på ca: 1l/mil. Vet inte om det kan ha något med saken att göra men ett par gånger har den varit svårstartad och när den startat har tomgången varit hög och EPC har lyst på instrumentpanelen. Stänger jag då av bilen och startar om den så startar den lätt, EPC lyser inte och tomgången är normal.
Hade bilen på service förra veckan och inga felkoder fanns lagrade.

Bilen i fråga är en Audi A4 1.8t -01.

Any ideas?

Du råkar inte köra runt med för lite luft i däcken? Du har inte bytt däck till bredare?

En igenkläggad lambda larmar inte. Bara om det blir avbrott eller orimligt värde.

Ålrajt. Tackar! :tummenupp

Där lär man ju få snabba svar.. :gnissla

Edit: Det är ju inte mkt till sportbil heller för den delen...

Du råkar inte köra runt med för lite luft i däcken? Du har inte bytt däck till bredare?

Nej. Samma däck nu som när den drog 0,7 och lufttrycket kollat.

Last edited:
Sen har ju även swedie lagt ut trådar om bilar i OT, så det känns lite som "bil-regeln" är lite förverkad..

:tummenupp
55_vicks-blue72DPI-1.jpg

Säkert lambdasonden.

Min var ur funktion nyligen. Symtom hos mig var märkbart (om jag varit uppmärksam, trodde det berodde på fulkörning) högre bensinförbrukning, aningen svårstartad och slutligen osnygga avgasvärden på besiktningen. Efter bytet var bilen annorlunda. Känns som jag har fått tillbaka 20 hästkrafer som gradvis försvunnit utan att jag märkt det.

Säkert lambdasonden.

Min var ur funktion nyligen. Symtom hos mig var märkbart (om jag varit uppmärksam, trodde det berodde på fulkörning) högre bensinförbrukning, aningen svårstartad och slutligen osnygga avgasvärden på besiktningen. Efter bytet var bilen annorlunda. Känns som jag har fått tillbaka 20 hästkrafer som gradvis försvunnit utan att jag märkt det.

Ni har säkert rätt, både du och tigern. Nu kommer det kosta tusenlappar igen :gråta

Lambda kan du köpa universal på feltema, kostar under 500hundringen.. :tummenupp

Fina fisken! Måste dock kolla så det verkligen är lambdan först... eller lambdorna eftersom det är 2 st.

Jag skruvar mycket VAG och liknande symtom har berott på dels dåliga tändkablar och dåliga luftmassemätare. Den senare är en väldigt vanlig felkälla, speciellt om den drar mycket bränsle och känns slö. Men någon med exempelvis VAG-COM borde hitta felet, med den loggar jag allt under körning mm.

Lycka till!

Jag skruvar mycket VAG och liknande symtom har berott på dels dåliga tändkablar och dåliga luftmassemätare. Den senare är en väldigt vanlig felkälla, speciellt om den drar mycket bränsle och känns slö. Men någon med exempelvis VAG-COM borde hitta felet, med den loggar jag allt under körning mm.

Lycka till!

Tack!
Slö känns den ju annars oxå ;)
Ska ta och kolla upp felkoder och se om det finns några. Skulle inte förvåna mig om dom sket i det på verkstaden när jag servade. :mad:

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back